Gå til innhold

Psykisk utviklingshemning + autisme. Hva er riktig om arvelighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Samboeren min har et søsken med psykisk utviklingshemming, men som visstnok også er autist. Mye gikk galt under fødselen av dette søskenet, så det antas å være grunnen til utviklingshemmingen. Men jeg trodde autisme ikke kunne påføres ved skade og var medfødt, så vil det si at dette søskenet uansett ville vært autist (harr f.eks asperger) eller kan autisme også påføres ved skade. 

Jeg og samboer planlegger barn, så jeg er litt redd for at det kan være noe arvelig autisme i slekten.

Anonymkode: e7d51...eac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Autisme er medfødt, med fysisk traume kan påføre et symptombilde som ligner autisme. I nevnte tilfelle høres det derimot ut som at broren er født med autisme og blitt påført traume som medførte utviklingshemming i tillegg.

Autisme (og spesielt Asperger) viser seg i de senere år å være langt mer utbredt enn tidligere antatt. Vil nesten tro du kan få en utfordring med å finne en familie hvor det ikke finnes autisme.

Høytfungerende autisme behøver på ingen måte være ensbetydende med dårlig livskvalitet. Ville ikke latt den arveligheten være en avgjørende faktor for valg av partner og far til ditt barn. Barnet ditt kan få autisme, eller barnet ditt kan være nevrotypisk, sånn er livet.

Husk at Einstein, Steve Jobs og Elon Musk er autister. Vil påstå de har klart seg godt i livet.

Hilsen kvinne med Asperger som hat fått en nevrotypisk, meget sosialt kompetent sønn :) 

Anonymkode: 285d4...d84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...