Gå til innhold

Ville du fått barn hvis man ikke kunne sende barnet i barnehage før barnet fylte to år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det ikke var lov med heltidsplass i barnehagen før barnet var fylt tre år?

Det økonomiske ville blitt kompensert for med en type kontantstøtte. Noe høyere enn i dag, men kun så man akkurat hadde nok til å leve og bo.

Anonymkode: 5f339...148

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste som får barn i dag ville fått da også. Vi tilpasser oss det som er av rammebetingelser.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, den gangen jeg fikk barn, så tjente jeg så dårlig at jeg hadde nok levd greit på en noe mer kontantstøtte

Skrevet

Vi har 3 barn, der de to yngste startet med deltidsplass 60% da de var hhv. 3 og 2 år, så ja - definitivt. 

Anonymkode: 35faa...50e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: 6cf2d...7f7

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er jeg ikke sikker på om jeg hadde gjort. 

Anonymkode: 915a6...13a

• Liker 3
Skrevet

Ja, men jeg ville ikke likt den type detaljstyring. Ingen av mine begynte før de var to år uansett, men jeg regner med det bare ville ført til et stort svart marked for dagmammaer. 

Anonymkode: b09bf...26d

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig. Men neppe flere enn ett. 

Å være borte fra arbeidslivet, og ha svært lav økonomi i 6 sammenhengende år, hadde ikke vært aktuelt. 

Anonymkode: 9813f...a2c

• Liker 3
Skrevet

Her skal ikke barnet startet før det er to uansett, og gjerne ha kortest mulig dager. Vi fikk jo barna våre fordi vi vil være sammen med dem. 

Anonymkode: 06984...e30

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jo, det hadde jeg gjort. Hadde på en måte vært en lettelse

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mine barn begynte ikke i barnehagen før året de fylte 4 år. Så svaret er ja!

Anonymkode: 99ffd...fa8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei, man hadde jo fortsatt stått på helt bar bakke ved egen sykdom/behov for pleiepenger. 

Drømmen hadde vært 2 år fullt lønnet permisjon, men det har vi ikke inntekter til å finansiere over statsbudsjett.

Om det var inntekter til det: selvsagt. Det tror jeg de aller første hadde satt stor pris på. 

Eventuelt at man kunne spart året til senere ved behov, som for eksempel barn som ikke klarer gå på skolen i perioder/lenge. 

Folk er litt opphengt i babytiden og tror behovet for mamma/pappa hjemme kun kan være da. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig. Men neppe flere enn ett. 

Å være borte fra arbeidslivet, og ha svært lav økonomi i 6 sammenhengende år, hadde ikke vært aktuelt. 

Anonymkode: 9813f...a2c

Hvorfor må man være borte fra arbeidslivet i 6 år sammenhengende? Hos oss tok jeg første året, mannen hele andre året... Og skal man ha flere barn går det jo an å få dem med litt overlapp ift. den nevnte regelen da, så har man kanskje bare rundt 4 år som en forelder "må" være hjemme. 

Anonymkode: 35faa...50e

Skrevet

Hvis mannen kunne vært hjemme mesteparten av tiden, ja

Anonymkode: 499b2...bc4

• Liker 5
Skrevet

Ja selvfølgelig. Gikk hjemme til barnet var 2 år. 

Anonymkode: 7393f...97f

• Hjerte 2
Skrevet

Nei overhodet ikke. 

Anonymkode: 61081...1b8

Skrevet

Nope...helt ærlig...hadde ikke klart 2 år. 

Skrevet

Nei, da hadde ikke vi fått våre to. Med full lønn - kanskje. Men ikke med det opplegget som skisseres her. 

Anonymkode: b94ca...cf8

• Liker 2
Skrevet

Nei jeg trenger jobben, voksen stimuli, andre oppgaver enn å bare være mor. Og hadde nok mislikt hverdagen ganske mye om jeg bare skulle inneha den rollen uten noe annet å gjøre med tiden. Å være borte fra arbeidslivet, den kompetansen, økonomien og være en del av et større nettverk med idemyldring og det intellektuelle jeg hadde jeg ikke trivdes med over så lang tid. 

Anonymkode: b6e84...7f5

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei jeg trenger jobben, voksen stimuli, andre oppgaver enn å bare være mor. Og hadde nok mislikt hverdagen ganske mye om jeg bare skulle inneha den rollen uten noe annet å gjøre med tiden. Å være borte fra arbeidslivet, den kompetansen, økonomien og være en del av et større nettverk med idemyldring og det intellektuelle jeg hadde jeg ikke trivdes med over så lang tid. 

Anonymkode: b6e84...7f5

Dere er vel to voksne som helt fint kunne ha byttet på å jobbe og å være hjemme?

Anonymkode: 06984...e30

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...