Gå til innhold

Reglene for folkeregistrert adresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg endre adressen min til Slottsparken 1, 0010 Oslo?

Er det noen som faktisk sjekker om jeg bor der? Og hva skjer om de bestemmer seg for at jeg ikke bor der? Kan jeg klage og hevde at jeg bor der?

Anonymkode: f32d9...199

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan jeg endre adressen min til Slottsparken 1, 0010 Oslo?

Er det noen som faktisk sjekker om jeg bor der? Og hva skjer om de bestemmer seg for at jeg ikke bor der? Kan jeg klage og hevde at jeg bor der?

Anonymkode: f32d9...199

Kapittel 11 Kontroll av opplysninger

§ 11-1.Opplysningsplikt om egne forhold

Etter henvendelse fra registermyndigheten plikter personer over 15 år som oppholder seg i Norge, å gi følgende opplysninger om seg og sin husstand: fullt navn, fødselsdato, fødested, kjønn, sivilstand, foreldreansvar, adresse, yrke, arbeidssted og statsborgerskap.

Har en person gitt uriktige eller ufullstendige meldinger eller opplysninger, plikter han eller hun etter oppfordring å møte på skattekontoret for å gi nærmere forklaring om forholdet. Er det grunn til å tvile på riktigheten av opplysninger som gis eller er gitt, kan registermyndigheten kreve at vedkommende for egen kostnad skaffer de attester eller den dokumentasjon som trengs.

Registermyndigheten kan om nødvendig kreve politiets bistand til å innhente opplysninger etter denne loven.

§ 11-2.Kontroll av bostedsadresse

Dersom registermyndigheten har mistanke om at en registrert bostedsadresse er feil, eller at et oppgitt bosted i flyttemelding er feil, kan den

a. be om en nærmere redegjørelse fra vedkommende selv om dennes bostedsforhold
b. innhente opplysninger fra en huseier eller utleier om hvem som bor eller oppholder seg på eiendommen
c. innhente opplysninger fra posttilbyder, ekomtilbyder, nettselskap og strømleverandør om vedkommendes kundeforhold.

For å avdekke feil i bostedsregistreringen, kan registermyndigheten innhente opplysninger fra posttilbyder om et antall registrerte personer for elektronisk sammenligning med opplysninger i registeret. Opplysninger innhentet ved slik masseinnhenting skal slettes så snart kontrollen er gjennomført.

Kapittel 12 Sanksjoner

§ 12-1.Overtredelsesgebyr

Registermyndigheten kan ilegge overtredelsesgebyr overfor:

a. den som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter § 11-1,
b. den som ikke oppfyller sin opplysningsplikt etter § 11-2 bokstav b og c og
c. den som bryter vilkår for utlevering av opplysninger etter kapittel 10.

Fysiske personer kan bare ilegges overtredelsesgebyr for forsettlige eller uaktsomme overtredelser.

Overtredelsesgebyret for første ledd bokstav a og b skal ikke utgjøre mer enn 15 ganger rettsgebyret og for bokstav c ikke mer enn 100 ganger rettsgebyret, jf. rettsgebyrloven § 1 annet ledd.

Et overtredelsesgebyr kan helt eller delvis ettergis dersom det blir gjort sannsynlig at manglende etterlevelse skyldes forhold utenfor overtrederens kontroll eller dersom særlige rimelighetsgrunner tilsier det.

Endelig vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.

Overtredelsesgebyret tilfaller statskassen.

Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingen og utmålingen av overtredelsesgebyret.

§ 12-2.Tap av rett til å få utlevert opplysninger

Registermyndigheten kan ved grove eller gjentatte brudd på vilkår for utlevering av opplysninger etter kapittel 10 treffe vedtak om tap av rett til å få utlevert opplysninger fra Folkeregisteret. Vedtaket skal gjelde for en bestemt tidsperiode som ikke overstiger to år.

Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingen og utmålingen av perioden for tap av rett til å få utlevert opplysninger.

Så ikke oppgi falske opplysninger til myndighetene, det vil straffe seg.https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2016-12-09-88/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6

Anonymkode: ad00d...937

Skrevet

Du verden hvor mye dumt folk spør om på KG....

Anonymkode: c52df...37f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sunn fornuft og tankekraften til å faktisk google noe er totalt borte for de fleste her...

Anonymkode: 76ca5...bb3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sunn fornuft og tankekraften til å faktisk google noe er totalt borte for de fleste her...

Anonymkode: 76ca5...bb3

Dere kaller TS dum og uten sunn fornuft. Men dere er faktisk ikke så mye smartere selv.

Det hjelper ikke å klippe og lime hvis det man klipper og limer ikke svarer på spørsmålet.

Hvis dere hadde tatt dere bryet med å lese innlegget fremfor å bruke tiden på å kalle folk dumme, så ville dere sett at spørsmålet er om TS kan klage på en beslutning fra registermyndighetene. Og ingenting av det som er klippet og limet svarer på spørsmålet.

Dessuten er det rimelig dumt å kalle folk som ikke googler for dumme. Er dere klar over at Google er et amerikansk reklameselskap? Hvorfor i alle dager skal informasjon derfra være troverdig? Hvor er evnen til kildekritikk?

Skal man be noen søke på nett, så ber man dem i det minste bruke tjeneste som duckduckgo. I det minste litt mer troverdig enn google.

Anonymkode: c154d...337

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...