AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg var hos legen for en stund siden fordi jeg var syk og trengte sykmelding. Samboeren min hadde nettopp fått påvist kyssesyken og jeg hadde akkurat samme symptomer med feber og kraftig halsbetennelse. Tok en sånn hurtigtest for kyssesyken som ble negativ, noe som var naturlig siden symptomene mine var ganske nyoppståtte. Legen konkluderte derfor med at jeg heller hadde streptokokker (uten å ta streptest. CRP var forhøyet, men på virusnivå), skrev ut resept på antibiotika og en sykmelding på tre dager. Jeg fikk påvist kyssesyken hos en annen lege og tok selvsagt ikke antibiotikaen. Den andre legen sa at det ikke var vanskelig å se på de hvite prikkene på mandlene mine at det var kyssesyken det var snakk om. Vet jo at ingen kan vite nøyaktig hva legen min tenkte, men har dere noen teorier om hvorfor han var så snar med å konkludere med streptokokker, når alt pekte mot kyssesyken? Han var jo klar over at samboeren min hadde kyssesyken. Ville det ikke vært mer logisk å si noe sånt: "Hurtigtesten er negativ, men siden samboeren din har fått det påvist og du viser samme symptomer, så har du sannsynligvis kyssesyken du også". Jeg skjønner bare ikke hvordan det ikke var den mest logiske konklusjonen her? 😅 Og å skrive ut antibiotika til noen som veldig åpenbart har et virus? Ikke bra mtp. resistens. Jeg har siden byttet fastlege og kommer ikke til å spørre ham, men er veldig nysgjerrig på hva som ligger bak en sånn vurdering. For meg som helt ufaglært på området virker det jo ganske hodeløst, men kanskje finnes det en spesiell grunn? Anonymkode: 53926...101
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Hvite prikker på mandlene er klassisk for streptokokkhalsebetennelse, ikke kyssesyken. Man kan for øvrig ha begge deler samtidig. Du fikk tigget deg til sykemelding som du var ute etter, så hva er problemet? Anonymkode: 335ef...55d 10
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvite prikker på mandlene er klassisk for streptokokkhalsebetennelse, ikke kyssesyken. Man kan for øvrig ha begge deler samtidig. Du fikk tigget deg til sykemelding som du var ute etter, så hva er problemet? Anonymkode: 335ef...55d Tigget meg til sykmelding? Jeg hadde kraftig feber og kraftig halsbetennelse, skulle jeg gått på jobb mener du? Hadde du gått på jobb om du var så syk som du aldri har følt deg før? 😃 Hvite prikker på mandlene er klassisk for kyssesyken også, og sånn jeg forsto den andre legen jeg gikk til, er det mulig å se hvilke typer prikker det er. Anonymkode: 53926...101 3
Mezzosoprena Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg var hos legen for en stund siden fordi jeg var syk og trengte sykmelding. Samboeren min hadde nettopp fått påvist kyssesyken og jeg hadde akkurat samme symptomer med feber og kraftig halsbetennelse. Tok en sånn hurtigtest for kyssesyken som ble negativ, noe som var naturlig siden symptomene mine var ganske nyoppståtte. Legen konkluderte derfor med at jeg heller hadde streptokokker (uten å ta streptest. CRP var forhøyet, men på virusnivå), skrev ut resept på antibiotika og en sykmelding på tre dager. Jeg fikk påvist kyssesyken hos en annen lege og tok selvsagt ikke antibiotikaen. Den andre legen sa at det ikke var vanskelig å se på de hvite prikkene på mandlene mine at det var kyssesyken det var snakk om. Vet jo at ingen kan vite nøyaktig hva legen min tenkte, men har dere noen teorier om hvorfor han var så snar med å konkludere med streptokokker, når alt pekte mot kyssesyken? Han var jo klar over at samboeren min hadde kyssesyken. Ville det ikke vært mer logisk å si noe sånt: "Hurtigtesten er negativ, men siden samboeren din har fått det påvist og du viser samme symptomer, så har du sannsynligvis kyssesyken du også". Jeg skjønner bare ikke hvordan det ikke var den mest logiske konklusjonen her? 😅 Og å skrive ut antibiotika til noen som veldig åpenbart har et virus? Ikke bra mtp. resistens. Jeg har siden byttet fastlege og kommer ikke til å spørre ham, men er veldig nysgjerrig på hva som ligger bak en sånn vurdering. For meg som helt ufaglært på området virker det jo ganske hodeløst, men kanskje finnes det en spesiell grunn? Anonymkode: 53926...101 Uansett type sykdom som var mistenkte her, så skulle jo ikke legen ha gitt antibiotika siden CRP indikerte virus. Og kanskje hadde kyssesyken vært mest naturlig å konkludere med i ditt tilfelle, men dette går jo ikke akkurat inn under alvorlige legefeil så jeg hadde glatt klart å overse dette. 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tigget meg til sykmelding? Jeg hadde kraftig feber og kraftig halsbetennelse, skulle jeg gått på jobb mener du? Hadde du gått på jobb om du var så syk som du aldri har følt deg før? 😃 Hvite prikker på mandlene er klassisk for kyssesyken også, og sånn jeg forsto den andre legen jeg gikk til, er det mulig å se hvilke typer prikker det er. Anonymkode: 53926...101 Hvitt belegg er vanlig ved kyssesyken, ikke pusspropper. Den andre legen du gikk til har ikke noe mer rett enn den første, men den andre legen er enig med deg, og dermed er du mer fornøyd. Anonymkode: 335ef...55d 6
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 Legen tjente mer penger på å gi deg en resept enn å ikke gjøre det... Anonymkode: 47b2b...b1a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 Hvis du har byttet lege i etterkant må jo dette være en god stund siden, og ikke noe mer å gruble på. Det ble som det ble og det ordnet seg jo 🤷🏻♀️ Anonymkode: 6f77d...afa
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Hvorfor måtte du ha sykemelding? Har du ikke egenmeldingsdager? Anonymkode: 12941...308 1
Nekinn@ Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var hos legen for en stund siden fordi jeg var syk og trengte sykmelding. Samboeren min hadde nettopp fått påvist kyssesyken og jeg hadde akkurat samme symptomer med feber og kraftig halsbetennelse. Tok en sånn hurtigtest for kyssesyken som ble negativ, noe som var naturlig siden symptomene mine var ganske nyoppståtte. Legen konkluderte derfor med at jeg heller hadde streptokokker (uten å ta streptest. CRP var forhøyet, men på virusnivå), skrev ut resept på antibiotika og en sykmelding på tre dager. Jeg fikk påvist kyssesyken hos en annen lege og tok selvsagt ikke antibiotikaen. Den andre legen sa at det ikke var vanskelig å se på de hvite prikkene på mandlene mine at det var kyssesyken det var snakk om. Vet jo at ingen kan vite nøyaktig hva legen min tenkte, men har dere noen teorier om hvorfor han var så snar med å konkludere med streptokokker, når alt pekte mot kyssesyken? Han var jo klar over at samboeren min hadde kyssesyken. Ville det ikke vært mer logisk å si noe sånt: "Hurtigtesten er negativ, men siden samboeren din har fått det påvist og du viser samme symptomer, så har du sannsynligvis kyssesyken du også". Jeg skjønner bare ikke hvordan det ikke var den mest logiske konklusjonen her? 😅 Og å skrive ut antibiotika til noen som veldig åpenbart har et virus? Ikke bra mtp. resistens. Jeg har siden byttet fastlege og kommer ikke til å spørre ham, men er veldig nysgjerrig på hva som ligger bak en sånn vurdering. For meg som helt ufaglært på området virker det jo ganske hodeløst, men kanskje finnes det en spesiell grunn? Anonymkode: 53926...101 Alt man skal blande seg opp i.. Greit og viktig å ha et reflektert forhold til sin egen helse men det får være grenser for man skal mene og google om legens vurderinger. Det er søren meg ikke lett å være lege eller noe som helst i dagens kravstore og bedrevitende samfunn... Hvordan definerer du CRP verdien på virus nivå (som helt ufaglært som du påpeker)? Bare det at du fikk negativ hurtigtest hos ene legen og påvist hos andre bør jo fortelle deg at vurderingene ikke er svart eller hvit.. Å kalle denne situasjonen for en hodeløs vurdering sier litt om forventningene og kravene til alt og andre og mangelen på tillit og respekt for kompetanse. Hva skal man med kompetanse lenger, man har jo Google.. og KG... 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 Streptokokker følger ofte kyssesyken, og de aller fleste har hatt kyssesyken når de var liten. Det var derfor mer sannsynlig at du var mest plaget av bakteriell streptokokkinfeksjon som trengte behandling enn bare kyssesykevirus siden testen var negativ. Lege gjorde overhodet ikke feil ved å gi deg medisin, det hadde jo vært mye verre om det var omvendt vel? Anonymkode: 6b5e9...409 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 Ikke at jeg tror leger bryr seg så mye, men dersom den gamle legen din bryr seg, så tror jeg ikke han er lei seg for at du byttet. Kanskje lettet, dersom dette er vanlig handlingsmønster for deg. Ingen dramatisk feilvurdering å spore her. Ingen dramatiske konsekvenser overhodet slik du beskriver det. Flisespikkeri. Anonymkode: 6d09f...dc3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå