AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Hei! Jeg har en kollega som ikke har lappen som har fått sitte på en del ganger med meg hjem fra jobb. Hun bor ikke lange avstanden fra meg med bil, toppen fem minutter, men dette er utenom rush, når det er rush tar det alltid mye lenger tid. Greia er at nå begynner jeg å bli veldig lei av å ha henne med på vei hjem, det blir en omvei for meg og vi blir som regel alltid sittende i rush, dette blir jeg jo uansett, men nå blir jeg sittende i rushen to ganger pga dette. Først når jeg kjører henne hjem, så i rushen igjen når jeg kjøter videre til meg. I tillegg hjelper det ikke på at hun er veldig skravlete og intens, jeg er ofte sliten etter jobb og er som regel helt svett i øret når jeg setter henne av. Jeg kan rett og slett bli helt gåen av å ha henne med og på en dårlig dag så er det ekstra slitsomt. Jeg liker å kunne ha det behagelig og rolig i bilen på vei hjem, men med henne går skravla i ett og det er også vanskelig å komme til ordet selv siden hun bare avbryter. Aldri har hun betalt meg noe for å sitte på heller, selv om det ikke er store avstanden så bruker jeg tross alt av min tid på å kjøre henne, samtidig som hun sparer penger på å sitte på. Hvis hun ikke får sitte på så tar hun taxi. Jeg begynner å føle at dette er litt frekt rett og slett. Anonymkode: dfe91...333 4 6
Tipaa Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Det er frekt. Kan hun bare ikke sitte på hjem til deg og så komme seg hjem selv derifra? 44 5
HerKommerMummi Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 Hadde svart at det ikke passer 10 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg satt på med en kollega en del ganger, helt til kollegaen vennlig men direkte sa at det tok henne en halvtime ekstra. Det burde jeg jo ha skjønt, men aldri tenkt på. Uansett - du kan jo bare si fra på en fin måte? Anonymkode: 8bead...fc4 48 5 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 6. oktober 2023 "Vet du, jeg er så lei av denne rushen at jeg ikke orker å bruke mer tid enn nødvendig i den på å komme meg hjem fra jobb, så fra mandag tenker jeg du må finne deg en annen måte å komme hjem på enn at jeg kjører deg". Problem løst. Folk uten bil er ofte en fryktelig snyltende gruppe. Hadde heller ikke orket å ha en fast snylter i bilen, helt greit å sette ned foten. Anonymkode: 554ff...32f 53 3 16
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): "Vet du, jeg er så lei av denne rushen at jeg ikke orker å bruke mer tid enn nødvendig i den på å komme meg hjem fra jobb, så fra mandag tenker jeg du må finne deg en annen måte å komme hjem på enn at jeg kjører deg". Problem løst. Folk uten bil er ofte en fryktelig snyltende gruppe. Hadde heller ikke orket å ha en fast snylter i bilen, helt greit å sette ned foten. Anonymkode: 554ff...32f Dette er også min erfaring og noe jeg syntes er veldig provoserende. Spesielt når dette er godt voksne mennesker. Ts Anonymkode: dfe91...333 10
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er også min erfaring og noe jeg syntes er veldig provoserende. Spesielt når dette er godt voksne mennesker. Ts Anonymkode: dfe91...333 Bare å si ifra det. Er ikke ditt ansvar å unngå at sånne skal bli sure Anonymkode: f9c1e...507 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Hadde ikke falt meg inn å spurte noen om å sitte på hvis det ikke var samme veien. Bare å si ifra eller si at det koster meg en del drivstoff og forsikring på bil. Så jeg ønsker betaling for å kjøre deg hjem. Anonymkode: fcd47...f5a 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Begynn med å si du skal noe rett etter jobb. «Dessverre, har en avtale etter jobb i dag/skal handle» osv. Når det blir mange nok ganger så tar hun kanskje hintet. Eller kanskje ikke. Disse uten lappen er jo hellig overbevist om at de ikke belaster andre noe. Anonymkode: 03098...abd 16 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg har ikke bil av medisinske grunner og vet det er et ork for andre med kjøring. Tar derfor buss når jeg kan og taxi når jeg har mye baggasje eller at været er ufyselig. Av og til trenger jeg hjelp med å bli kvitt metallemballasje og esker og da må jeg dessverre plage familie, men det er skjelden. Ser ofte at folk med bil gjerne snylter på meg når det gjelder mat, pils og snop. Anonymkode: fd8e1...767 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 Det burde være en selvfølge at du slutter å kjøre omvei for henne. Hun sitter på hjem til deg, eller lar være. Om du ikke tør avslå å kjøre henne fullstendig. Anonymkode: 9c76d...2d1 7 2
Ulla Ullsokk Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Dette er ikke et problem hvis du enten har normal taleevne eller kan skrive. Si pent hvor mye ekstra tid det tar deg tilsammen på f eks én uke og at dette er tid du heller vil bruke på noe annet enn å sitte i rushen når du er sliten etter jobb. Du trenger ikke nevne utgifter en gang. Men 15 min ekstra i bil hver dag blir jo mye på ett år med de prisene som er nå. Det virker uansett ikke som om det er pengene som er problemet, så da løser det jo ingenting at hun begynner å betale, og det kan hun tro hvis du nevner penger. Uansett merkelig at hun aldri har spurt om å bidra. Men det er faktisk ikke verre enn å si ifra. 11 3
exictence Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 Tror jeg hadde sagt: Det har vært kjekt å kjøre deg, men jeg har regnet ut at det tar meg litt raskere tid å kjøre ........... . Så jeg føler fra nå av å kjøre rett hjem alene. 5
Norja Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 Er det et sted på veien det gir mening å slippe henne av? 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er også min erfaring og noe jeg syntes er veldig provoserende. Spesielt når dette er godt voksne mennesker. Ts Anonymkode: dfe91...333 Kjenner jeg klarer ikke å la denne passere da jeg er godt voksen selv uten lappen. Jeg kommer meg alltid rundt omkring på egen hånd. Snylter aldri. Og hadde jeg blitt tilbudt skyss så hadde jeg betalt. Spør aldri om folk kan kjøre meg histen eller pisten heller. En gang kom ikke bussen da jeg skulle på jobb. En nabo hentet bilen og sa jeg kunne sitte på (personen skulle ta bussen selv og ville ikke bli forsinket) Ett par dager senere kjøpte jeg sjokolade til naboen som takk. Kanskje oppleves folk som snyltende fordi du ikke klarer å sette grenser?? Anonymkode: b3c41...9bf 18 5
Hareena Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 Norja skrev (3 minutter siden): Er det et sted på veien det gir mening å slippe henne av? Det hjelper lite når ts gjerne vi ha en stille og fredet stund i bilen på vei hjem for «å lande» etter jobb. Folk forstår ikke at de er som oftes er en plage når de tror de på fast basis kan sitte på bare fordi de skal samme vei. Det verste er at det er den som kjører som føler seg dårlig når man endelig har mannet seg opp til å si fra. 18 4
Lill3My Skrevet 7. oktober 2023 #17 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg har en kollega som ikke har lappen som har fått sitte på en del ganger med meg hjem fra jobb. Hun bor ikke lange avstanden fra meg med bil, toppen fem minutter, men dette er utenom rush, når det er rush tar det alltid mye lenger tid. Greia er at nå begynner jeg å bli veldig lei av å ha henne med på vei hjem, det blir en omvei for meg og vi blir som regel alltid sittende i rush, dette blir jeg jo uansett, men nå blir jeg sittende i rushen to ganger pga dette. Først når jeg kjører henne hjem, så i rushen igjen når jeg kjøter videre til meg. I tillegg hjelper det ikke på at hun er veldig skravlete og intens, jeg er ofte sliten etter jobb og er som regel helt svett i øret når jeg setter henne av. Jeg kan rett og slett bli helt gåen av å ha henne med og på en dårlig dag så er det ekstra slitsomt. Jeg liker å kunne ha det behagelig og rolig i bilen på vei hjem, men med henne går skravla i ett og det er også vanskelig å komme til ordet selv siden hun bare avbryter. Aldri har hun betalt meg noe for å sitte på heller, selv om det ikke er store avstanden så bruker jeg tross alt av min tid på å kjøre henne, samtidig som hun sparer penger på å sitte på. Hvis hun ikke får sitte på så tar hun taxi. Jeg begynner å føle at dette er litt frekt rett og slett. Anonymkode: dfe91...333 Hvis det er kun 5 min å kjøre fra deg til henne: hvor lang tid tar det henne å gå? Forklar at de ekstra minuttene fort utgjør hele to timer i løpet av måneden og du forsøker å bli mer bevisst på hva du bruker,tiden din på. Så fra nå kan hun gå fra deg og hjem til seg selv, iallfall nåde fleste av gangene. sett på en podcast eller annet: «jeg har dilla,på denne» eller «jeg vil gjerne lytte til dette i dag» husk at det er du som gjør henne en tjeneste, du skylder ingenting. penger kan det være hun ikke en gang har tenkt over. Jeg kjører ikke bil selv, og kunne nok,også fort oversett akkurat det. Hadde betalt for meg uten å nøle dersom det ble brakt opp 11
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #18 Skrevet 7. oktober 2023 Her må du bare sifra, det er DITT ansvar! Jeg hadde aldri godtatt dette, helt sykt at du gjør det. Så her må du virkelig ta ansvar. Greit å sitte på av og til om man bor på samme vei. Men ikke ellers.. Selv vil jeg kunne styre min egen tid, gjør kanskje noe etter arbeidstiden. Da orker jeg ikke ha andre som skal være med. Anonymkode: d0dc9...92b 3
Norja Skrevet 7. oktober 2023 #19 Skrevet 7. oktober 2023 1 minutt siden, Hareena said: Det hjelper lite når ts gjerne vi ha en stille og fredet stund i bilen på vei hjem for «å lande» etter jobb. Folk forstår ikke at de er som oftes er en plage når de tror de på fast basis kan sitte på bare fordi de skal samme vei. Det verste er at det er den som kjører som føler seg dårlig når man endelig har mannet seg opp til å si fra. Joda, men tiden sammen i bil vil jo bli redusert. Så kan man for eksempel kombinere det med forslaget her om en podcast eller en spilleliste: 1 minutt siden, Lill3My said: Hvis det er kun 5 min å kjøre fra deg til henne: hvor lang tid tar det henne å gå? Forklar at de ekstra minuttene fort utgjør hele to timer i løpet av måneden og du forsøker å bli mer bevisst på hva du bruker,tiden din på. Så fra nå kan hun gå fra deg og hjem til seg selv, iallfall nåde fleste av gangene. sett på en podcast eller annet: «jeg har dilla,på denne» eller «jeg vil gjerne lytte til dette i dag» [...] TS, det går også fint an å si "vet du, jeg er helt kokt i hodet i dag og vil gjerne kjenne litt på stillheten". 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er også min erfaring og noe jeg syntes er veldig provoserende. Spesielt når dette er godt voksne mennesker. Ts Anonymkode: dfe91...333 ....som hevder de ikke trenger bil og lappen. Er litt stolt når e proklamerer det. Ønsker høyere avgifter på bil, økte bompenger og drivstoff priser. Folk bør kjøre mindre!!! Stemmer SV. Men å sitte på med andre er helt ok. Anonymkode: 010c7...64c 9 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå