Gå til innhold

Siviløkonom men ikke særlig ambisiøs - hva kan jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er utdannet siviløkonom, og har jobbet som konsulent i 6-7 år. Men jeg orker ikke presset, prestasjonskulturen og jeg føler jeg ikke mestrer den delen som går på strategi, ledelse, utvikling osv... som man typisk "må" borti når man har vært i gamet såpass "lenge". Jeg ønsker ikke at livet skal handle om jobb, og vi klarer oss økonomisk pga mannen sin jobb uansett. Hva kan jeg gjøre? Ønsker å kunne bruke utdanningen min, men uten å måtte være så jævlig karrierefokusert

Anonymkode: 51cef...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Søk deg til staten 

Anonymkode: 48fd6...fdb

Hvilke type stillinger i staten da? Jeg har faktisk vært innleid i statlige etater tidligere, og i utviklingsavdelingene/lederteamene er det ganske likt som i konsulentbransjen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvilke type stillinger i staten da? Jeg har faktisk vært innleid i statlige etater tidligere, og i utviklingsavdelingene/lederteamene er det ganske likt som i konsulentbransjen

Ja, det er ikke alltid staten er så mye roligere. Mindre overtid, men det forventes mye på den tiden man har til rådighet. Varierer en del selvfølgelig. Særlig på om du har/føler ansvar for egne leveranser eller ikke. 

Anonymkode: 93102...be5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle du ikke tatt siviløkonom. Men det er det som er greit å være en "hot babe" i Norge. Bare å finne seg en mann som heller kan slite selvsagt. Hypergamiet er selvsagt fullført, ettersom du sier at dere greier dere mer enn fint på mannen sin inntekt. 

Så hva kan du gjøre: du kan finne noe rolig, en mindre bedrift, rett og slett. Som ikke masturberer hardt til konsulenttjenester og "eksterne kunder" med fakturering og annet cock som de kaller prestasjoner++.

Anonymkode: 1df9b...03a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da skulle du ikke tatt siviløkonom. Men det er det som er greit å være en "hot babe" i Norge. Bare å finne seg en mann som heller kan slite selvsagt. Hypergamiet er selvsagt fullført, ettersom du sier at dere greier dere mer enn fint på mannen sin inntekt. 

Så hva kan du gjøre: du kan finne noe rolig, en mindre bedrift, rett og slett. Som ikke masturberer hardt til konsulenttjenester og "eksterne kunder" med fakturering og annet cock som de kaller prestasjoner++.

Bitter much?

Anonymkode: abe26...b3f

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så bitter. 😅

Anonymkode: 05938...b31

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Jeg er utdannet siviløkonom, og har jobbet som konsulent i 6-7 år. Men jeg orker ikke presset, prestasjonskulturen og jeg føler jeg ikke mestrer den delen som går på strategi, ledelse, utvikling osv... som man typisk "må" borti når man har vært i gamet såpass "lenge". Jeg ønsker ikke at livet skal handle om jobb, og vi klarer oss økonomisk pga mannen sin jobb uansett. Hva kan jeg gjøre? Ønsker å kunne bruke utdanningen min, men uten å måtte være så jævlig karrierefokusert

Jeg ville vurdert stillinger in-house i store privateide selskaper. Jeg gikk selv fra konsulent til det og fikk et mye roligere liv. Du setter selv premissene for egen arbeidshverdag i motsetning til når man jobber som konsulent. 

Hva med en stilling som financial controller, business controller eller business development? Litt avhengi av hva du synes er mest spennende innenfor økonomifaget

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en verden utenfor konsulenthusene. Jeg jobber som prosjektleder i et stort norsk selskap. Det er supergøy, vanlige arbeidstider, og så får du følge oppgaven helt til slutt og sett hvordan det utvikler seg etterpå.

Har bare erfaring med konsulenter fra forretningssiden (men da ganske mye erfaring). Konsulenter er jo bare innom kort tid og byttes ut så fort de har nådd kompetansemålet sitt. Det virker veldig mye mer overfladisk enn å faktisk få ordentlig ansvar i bedriften som du jobber for og jobber der over tid med ulike problemstillinger. Og så slipper du selgersiden av konsulentjobben.

Anonymkode: 30ef4...50b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julie990 skrev (1 time siden):

Jeg ville vurdert stillinger in-house i store privateide selskaper. Jeg gikk selv fra konsulent til det og fikk et mye roligere liv. Du setter selv premissene for egen arbeidshverdag i motsetning til når man jobber som konsulent. 

Hva med en stilling som financial controller, business controller eller business development? Litt avhengi av hva du synes er mest spennende innenfor økonomifaget

Hva ligger egentlig i business developer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som konsulent i mange år, dog i et annet fagfelt, frem til jeg var utleid til et sted jeg likte veldig godt. Søkte jobb og har vært der siden. 

Synes det var helt topp som konsulent å være innom mange steder lenge nok til å få kjenne på kulturen og stemningen av å faktisk jobbe der. Da lærte jeg hva jeg ikke liker og hva jeg liker å gjøre 

Anonymkode: c3cc0...07d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen din. Det er jo ganske vanlig å kun jobbe i konsulentbransjen de første årene i arbeidslivet. Mange konsulentselskaper har jo nettopp som strategi å ansette mange nyutdannede som jobber mye de første årene for så å slutte etter noen år. 

Du må jo ha mange kollegaer som har akkurat samme tanker som deg? Du må vel ha sett at mange av de du startet med sluttet i konsulentbransjen for å få en 8-4 jobb? Disse 8-4 jobbene trenger ikke engang å være dårlig betalt. Mange begynner jo i konsulentselskaper for å bygge kompetanse slik de senere kan få en godt betalt 8-4 jobb. 

Anonymkode: 33fad...b0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er jo massevis av vanlige jobber for siviløkonomer som ikke krever så himla med ambisjoner, både i det private og det offentlige. Følg med på utlysninger, stillinger kalles jo så mye rart i dag. Diverse controllerstillinger eller rådgiverstillinger for eksempel. I det offentlige kalles det ofte rådgiver, mens det private har jo all slags fancy titler, så du må bare følge med på hva som virker interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 20.38):

Klassiske seniorrådgiver stillinger innen en eller annen etat er ganske chill. Jobber selv hos politiet, måtte litt ned i lønn når jeg gikk fra det private men ellers opplever jeg det helt greit. Samme med stillinger i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Regnskapsfører?

Anonymkode: 03155...2da

Skulle til å foreslå det. Kom på et firma som kan være aktuelt. BDO, da er du innleid som konsulent i ulike bedrifter. Altså du er fast ansatt i BDO, men plutselig får du oppdrag å være leder for en økonomiavdeling i en bedrift pga svangerskapspermisjon eller lignende. I noen tilfeller kan bedriften ansette deg fast også hvis de er fornøyd. Det er ikke som et vanlig vikarbyrå, er litt høyere stillinger det er snakk om, stort sett innen økonomi men også andre felt. Kjenner noen som har den typen jobb der og de trives :) Bra lønn + bonus. 

Anonymkode: b39c9...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Klassiske seniorrådgiver stillinger innen en eller annen etat er ganske chill. Jobber selv hos politiet, måtte litt ned i lønn når jeg gikk fra det private men ellers opplever jeg det helt greit. Samme med stillinger i kommunen.

Hvilken stilling har du hos politiet, er det innen økonomi? Jeg kunne tenkt meg det selv, men usikker på om jeg er kvalifisert. Kommer ikke inn på Politihøgskolen liksom, men kunne tenkt meg å jobbe i f.eks Økokrim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan ikke bare dra alle (senior)rådgiverstillinger over en kam og si at de er ganske chill. Det finnes ganske chill rådgiverstillinger i staten og det finnes ganske hektiske rådgiverstillinger i staten. Samme gjelder i kommunen, det er mange rådgivere som ikke har det særlig chill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (4 minutter siden):

Du kan ikke bare dra alle (senior)rådgiverstillinger over en kam og si at de er ganske chill. Det finnes ganske chill rådgiverstillinger i staten og det finnes ganske hektiske rådgiverstillinger i staten. Samme gjelder i kommunen, det er mange rådgivere som ikke har det særlig chill

Jeg svarer på hovedinnlegget som jeg mistenker flere av dere ikke har lest i det heletatt... 

I hvilken seniorrådgiver/rådgiver stilling er det karrierejag i staten? Må i såfall være noe sykt spisset. 

Vært innom flere felt og har økonomi utdanning, aldri opplevd det ts vil vekk fra i staten. Stort sett er det mer en nok å møte opp innenfor kjernetiden, gjøre jobben sin, dra hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvilken stilling har du hos politiet, er det innen økonomi? Jeg kunne tenkt meg det selv, men usikker på om jeg er kvalifisert. Kommer ikke inn på Politihøgskolen liksom, men kunne tenkt meg å jobbe i f.eks Økokrim. 

Det vil jeg helst ikke svare på da det er nokså identifiserende men det finnes flere felt innenfor politiet hvor man ikke trenger politiutdannig. 

Typiske plasser du kan finne økonomer, jurister er. 

- påtale

- økokrim 

- namsfogden 

- etterretning 

-  organisasjonen/ Hr

Skal sies og understrekes at det er rimelig tørke i politiet nå da på stillinger for både sivile og operative. Men man kan jo lagre seg et søk. Samme gjelder forøvrig forsvaret, finnes stillinger der hvor man er ettertraktet med økonomi utdanning, ikke fult så tørke på stillinger der om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...