AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg ER så lei Hun sovner aldri før 21 på kveldene. Våken 6 og starter dagen med å grine og skrike. Hun er forsatt trøtt men våkner alikevell. Henter henne i bhg, Hun kommer hjem og skriker og gråter, og vil ingenting. Sier bare nei og griper, alt er en kamp. Leggetid i dag har vært helt kaotisk. Hun løper ut, nekter alt. Sover enda ikke, enda Hun var vært våken siden 530 i morges. Jeg er helt utmatta av at leggingen Alltid er som dette. Anonymkode: 4e559...855
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Ligg ved siden av til hun sovner i stedet for ut og inn av rommet Anonymkode: cd93d...2f6 7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 Dette tar du opp med legen din. Vi holdt ut til han var ti og fikk melatonin. Endringen kom umiddelbart! (da forutsetter jeg at dere er rolige og konsekvente og har rutiner og alt sånt på plass først..) Vår sovnet aldri før 21.30 før han altså fylte ti år🤦♀️ Anonymkode: 62dc0...ea7 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ligg ved siden av til hun sovner i stedet for ut og inn av rommet Anonymkode: cd93d...2f6 Jeg gjør det Blir liggende i 2 timer... Anonymkode: 4e559...855
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 ADHD? Ville dratt til legen.. Anonymkode: 605a4...890
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg gjør det Blir liggende i 2 timer... Anonymkode: 4e559...855 Ikke uvanlig dette. Jeg må legge meg med mitt barn hver natt. Tok 1 time i begynnelsen før han sovnet. Nå tar det Max 30 min. Vi leser bok først, nattabønn og så sovner han når han ligger inntil meg og føler seg trygg. Om far er i bildet, kan dere bytte på annenhver kveld? Hva sier hun er grunnen til at hun ikke vil sove? Mørkeredd? Får ikke sove? Anonymkode: 57091...d1d 1
Sofakona Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Kan hun være sensitiv for lyder etc? Hva gjør dere 1-2 timer før leggetid? Tv? Lyder? Har du prøvd rolig lyder når dere legger dere?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke uvanlig dette. Jeg må legge meg med mitt barn hver natt. Tok 1 time i begynnelsen før han sovnet. Nå tar det Max 30 min. Vi leser bok først, nattabønn og så sovner han når han ligger inntil meg og føler seg trygg. Om far er i bildet, kan dere bytte på annenhver kveld? Hva sier hun er grunnen til at hun ikke vil sove? Mørkeredd? Får ikke sove? Anonymkode: 57091...d1d Ja hadde det bare vært det. Etter vi har lest, så begynner hun å hoppe og tulle. Skriker og hyler. Må fysisk bære henne tilbake. Stå forann døren. Helt jævlig å ha deg sånn hver kveld. Vi har på en liten nattlampe. Hun bare vil ikke sier hun. Ja vi kan bytte, men har et barn til på 1,5 som trenger sitt også og våkner og får heller ikke sove av hennes timelange utbrudd Anonymkode: 4e559...855
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette tar du opp med legen din. Vi holdt ut til han var ti og fikk melatonin. Endringen kom umiddelbart! (da forutsetter jeg at dere er rolige og konsekvente og har rutiner og alt sånt på plass først..) Vår sovnet aldri før 21.30 før han altså fylte ti år🤦♀️ Anonymkode: 62dc0...ea7 Meg igjen. Han har adhd slik flere her foreslår for ditt barn. Ikke hyperaktiv. Såkalt add. Anonymkode: 62dc0...ea7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #11 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Meg igjen. Han har adhd slik flere her foreslår for ditt barn. Ikke hyperaktiv. Såkalt add. Anonymkode: 62dc0...ea7 Faren har muligens noe ikke utredet add. Det har det alltid vært snakk om. Anonymkode: 4e559...855
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #12 Skrevet 6. oktober 2023 Det er krevende når barnet ikke vil legge seg og sove. I kveld holdt 9-ringen på til ca kl 00. Det var fullstendig nedsmelting, fordi han ikke får youtube kamera og youtube kanal. Men det er han for liten til. Men så han raset og holdt på. Blir helt utmattet. I dag var det heldigvis veldig ekstremt, men selv om han var overmoden for søvn, så var det dette kameraet som han absolutt er helt opphengt i. Anonymkode: 3fe23...b6b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg hadde søkt hjelp / veiledning fra kommunen. Vet at i noen kommune kan de bistå i hjemmet. Det er ikke normalt det der med en såpass stor unge. Hadde aldri orket den hylinga og skrikinga i lengden. På noen unger holder det å være litt bestemt. Anonymkode: 8c104...ebf 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 stål sett deg til tenårene, du er mor, du er voksen. slutt å vær så redd for barna, all denne mamma politi skremmer foreldre. La barnet hyle å holde et helve, de slutter og de blir ikke skadet, de blir skadet av å bestemme alt selv Anonymkode: fdcd4...ba0 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #15 Skrevet 7. oktober 2023 Etter fem år med akkurat det samme som du beskriver skal jeg gi deg et veldig godt råd. Bare gi opp😂 Jeg prøvde ALT for å få barnet mitt til å sove. Jeg lå inne på rommet i 2-3-4 timer. Etter fem år holdt jeg på å bli gal. Så fant jeg ut at jeg faktisk ikke gidder mer. Når kvelden kommer lar jeg barnet styre med sitt, gjerne barnetv så jeg kan få litt «alenetid» når jeg rydder kjøkkenet eller noe sånt. Det jeg merket var at barnet ble roligere på kvelden når ingen sa «nå er det leggetid». Barnet sier nå heller ifra når det begynner å bli trøtt. Det å legge barnet blir en ond sirkel når det bare ender med stress og sinte foreldre. Min erfaring er at det er hundre ganger bedre at barnet sitter rolig og tegner eller ser på tv frem til det vil sove, fremfor at jeg skal bruke hele kvelden på å ligge inne på rommet, eller springe etter barnet mens det løper rundt i stua. Nå kan jeg heller bruke kvelden på husarbeid eller andre ting som må gjøres før natta. Kvelden blir mye hyggeligere for alle hvis du slipper å stresse og «krangle» med barnet for å få det til å legge seg. Anonymkode: 2827a...5d1 5 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ER så lei Hun sovner aldri før 21 på kveldene. Våken 6 og starter dagen med å grine og skrike. Hun er forsatt trøtt men våkner alikevell. Henter henne i bhg, Hun kommer hjem og skriker og gråter, og vil ingenting. Sier bare nei og griper, alt er en kamp. Leggetid i dag har vært helt kaotisk. Hun løper ut, nekter alt. Sover enda ikke, enda Hun var vært våken siden 530 i morges. Jeg er helt utmatta av at leggingen Alltid er som dette. Anonymkode: 4e559...855 Du valgte vel selv å få barn? Anonymkode: 55f5f...25b
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #17 Skrevet 7. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: stål sett deg til tenårene, du er mor, du er voksen. slutt å vær så redd for barna, all denne mamma politi skremmer foreldre. La barnet hyle å holde et helve, de slutter og de blir ikke skadet, de blir skadet av å bestemme alt selv Anonymkode: fdcd4...ba0 For de fleste barn funker dette. Ikke for alle. Vi fikk også disse tilbakemeldingene fra slekt og venner. Men hva gjør du når det ikke er hyling eller grining? Bare et at barn som aldeles ikke får sove og er fortvilet over dette selv? For oss ble løsningen melatonin. Anonymkode: 62dc0...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #18 Skrevet 7. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du valgte vel selv å få barn? Anonymkode: 55f5f...25b Lite konstruktiv tilbakemelding. Søvnmangel for små og store kan bli kritisk. TS. Det finnes hjelp å få. Mistenker du add er søvnforstyrrelse veldig vanlig. Det hjelper ikke å være konsekvent og rolig og ha gode rutiner dersom barnet likevel uansett ikke sovner. Lukk ørene for alt sprøytet om at dette er din feil. Dette vil gå bra. Hjelp kan du få gjennom fastlegen, evt bup om barnet henvises dit. Du kan også få hjelp av helsestasjonen. Ikke gi deg, og det er ikke din feil. Anonymkode: 62dc0...ea7 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #19 Skrevet 7. oktober 2023 Kan hun være overtrøtt? Prøvd å legge henne tidligere? Anonymkode: 70c92...9fc
myMa Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 Kortest mulig leggerutine er cluet her for å få 3,5 åringen til å sove. Hun blir bare hyper og oppspilt av lesing og synging. Jo mer vi gjør av det, jo lengre tar det før hun sovner etter vi har avsluttet. Pleier bare å stryke/massere henne litt. Har også gitt opp å legge henne til "normal" tid for hun sovner ikke uansett så her blir det legging i 20.30-21 tiden. Hun sover lenger enn din og er relativt rolig så ikke samme problemstilling der. Det blir fort en ond sirkel dersom leggingen nå består av stress, mas, kjefting. Når vi er slitne så reagerer vi mer impulsivt ovenfor barna. Tenk gjennom hvilke kamper du skal ta. Prøv å ikke la deg trigge. Ville prøvd å "resignert" litt som noen nevner over her og se hvordan det går. (Innenfor rimelighetens grenser) Prøv å endre rutinen litt. At hun har meltdowns etter barnehagen er ikke så rart. Hun er sikkert totalt utslitt. Dette må du prøve å møte henne på. Les om følelsesregulering hos barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå