Gå til innhold

Bekymret for gutten min på 3,5 år og får ikke hjelp…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3,5 år som er sent ute med språket. Da han var ca 2,5 år oppdaget vi veske i mellomøret. Nå i juni 2023 fikk vi endelig lagt inn dren i begge ører og fjernet polypper i nesen. Mandlene ble redusert også.  Vi merket en liten forbedring i språk og uttale i august og tidlig i september, men nå uttalen dårlig igjen. Vi fikk dra til etterkontroll hos øre nese hals spesialist tidlig i september. Hun undersøkte han ikke skikkelig fordi han ikke samarbeidet. Hun så såvidt på han før hun sendte oss ut 5 minutter etterpå. Det eneste hun sa var at den venstre drenen er blokkert og at det vil løsne med en spray som heter vaxol. Vi har gitt han det hjemme. 

Han er nå 3,5 år og henger langt etter med språk. Dette har gitt han problemer sosialt i barnehagen da han har ingen å være med. Uttalen er så dårlig at omtrent ingen forstår hva han sier. Han er mye alene eller er med i lek der det er mye herjing og løping, men faller utenonfor. Helsestasjonen ville se an frem til oktober. De mistenkte at hørselen var årsaken til den dårlige språkutviklingen, men føler også at han ligger etter kognitivt. Synes det er kjempetrist at vi ikke får hjelp eller blir hørt. Jeg dro til fastlegen og fortalte henne alt dette hun sier at hun kan sende en ny henvisning til sykehuset, men da vil det ta nye 3-6 måneder før vi får hjelp. Fordi ventetiden er så lang. Når vi først kommer til sykehuset vil han ikke ta hørselstest og andre undersøkelser, og da er vi like langt… Hva gjør vi? 

Anonymkode: f6408...dc9

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå privat. 

Anonymkode: cc8a5...523

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en gutt på 3,5 år som er sent ute med språket. Da han var ca 2,5 år oppdaget vi veske i mellomøret. Nå i juni 2023 fikk vi endelig lagt inn dren i begge ører og fjernet polypper i nesen. Mandlene ble redusert også.  Vi merket en liten forbedring i språk og uttale i august og tidlig i september, men nå uttalen dårlig igjen. Vi fikk dra til etterkontroll hos øre nese hals spesialist tidlig i september. Hun undersøkte han ikke skikkelig fordi han ikke samarbeidet. Hun så såvidt på han før hun sendte oss ut 5 minutter etterpå. Det eneste hun sa var at den venstre drenen er blokkert og at det vil løsne med en spray som heter vaxol. Vi har gitt han det hjemme. 

Han er nå 3,5 år og henger langt etter med språk. Dette har gitt han problemer sosialt i barnehagen da han har ingen å være med. Uttalen er så dårlig at omtrent ingen forstår hva han sier. Han er mye alene eller er med i lek der det er mye herjing og løping, men faller utenonfor. Helsestasjonen ville se an frem til oktober. De mistenkte at hørselen var årsaken til den dårlige språkutviklingen, men føler også at han ligger etter kognitivt. Synes det er kjempetrist at vi ikke får hjelp eller blir hørt. Jeg dro til fastlegen og fortalte henne alt dette hun sier at hun kan sende en ny henvisning til sykehuset, men da vil det ta nye 3-6 måneder før vi får hjelp. Fordi ventetiden er så lang. Når vi først kommer til sykehuset vil han ikke ta hørselstest og andre undersøkelser, og da er vi like langt… Hva gjør vi? 

Be barnehagen koble inn ppt :) 

Anonymkode: 01707...2fb

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gå privat. 

Anonymkode: cc8a5...523

Vi har gått til en privatpraktiserende, men det hjelper ikke. Fordi hun vi var hos ville ikke utøve tvang og da fikk hun ikke undersøkt han. Det hjelper ikke hvor mye vi snakker og «forbereder» han på forhånd. Han ligger etter med språket så da er det begrenset hvor mye han forstår i utgangspunktet 

Skrevet

Ppt må på banen. I tillegg må han jo bli undersøkt helsemessig, så her må det mases på øre-nese-hals. Da hun ikke fikk gjennomført etterkontrollen skulle hun jo ha satt opp en ny time! 

Anonymkode: fb8c4...ff5

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Be barnehagen koble inn ppt :) 

PPT har observert han for litt over 8 måneder siden, men de ville ikke gjøre noe da de mistenkte at han lå etter pga hørselen. Og de ville vente til etter dren var innlagt. PPT skal observere han igjen i oktober. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ppt må på banen. I tillegg må han jo bli undersøkt helsemessig, så her må det mases på øre-nese-hals. Da hun ikke fikk gjennomført etterkontrollen skulle hun jo ha satt opp en ny time! 

Anonymkode: fb8c4...ff5

Ja, egentlig. Men hun insisterte på at alt så bra ut og at vi måtte komme til en ny kontroll om ett halvt år. Hun sa det var umulig å få tatt hørselstest på han. 

Skrevet

Da jobber dere aktivt med å fremme språkutvikling

Anonymkode: b97b6...d0b

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har gått til en privatpraktiserende, men det hjelper ikke. Fordi hun vi var hos ville ikke utøve tvang og da fikk hun ikke undersøkt han. Det hjelper ikke hvor mye vi snakker og «forbereder» han på forhånd. Han ligger etter med språket så da er det begrenset hvor mye han forstår i utgangspunktet 

Da kan dere be om at barnet får beroligende (midazolam)

Det er en liten «shot» med flytende sirup, barnet blir veldig likegyldig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

PPT har observert han for litt over 8 måneder siden, men de ville ikke gjøre noe da de mistenkte at han lå etter pga hørselen. Og de ville vente til etter dren var innlagt. PPT skal observere han igjen i oktober. 

Ikke vent med noe som helst, ta grep sjøl -helst i går, du har ingen tid å miste

• Liker 2
Skrevet

Da jobber dere aktivt med å fremme språkutvikling

Selvfølgelig gjør vi det. Vi snakker, synger, leser bøker og leker masse sammen. Men det hjelper lite når han ikke hører oss skikkelig… Det er jo hovedessensen i innlegget mitt….Og alle instanser vi henvender oss til for å få hjelp, hjelper ikke..

• Liker 4
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke vent med noe som helst, ta grep sjøl -helst i går, du har ingen tid å miste

Hvordan tar vi grep? Hva gjør vi? 

Skrevet

PPT, hva skal jeg si?

selvfølgelig er det mye flinke folk der, men etter min erfaring dessverre lite hjelp da de mangler nødvendige verktøy som TID, dyrekjøpt erfaring der de skyldte på meg som mor ( fikk han utredet og han er høytf autist )

Gå til private leger, de beste i landet, jobb med språk, mas på PPT og få lege med, ev bytt barnehage eller flytt til en rik kommune.

Skrevet

Er det Øre-, nese- og hals dere har vært henvendt til så ligger det i systemet nå. Ring inn å bestill time / hastetime.

Anonymkode: d1ad0...c83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig gjør vi det. Vi snakker, synger, leser bøker og leker masse sammen. Men det hjelper lite når han ikke hører oss skikkelig… Det er jo hovedessensen i innlegget mitt….Og alle instanser vi henvender oss til for å få hjelp, hjelper ikke..

Forundrer meg ikke i det hele tatt, du må gå privat og begynne med visuell stimuli i tillegg til språk, lyd og musikk i mellomtiden, alt hjelper-

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da kan dere be om at barnet får beroligende (midazolam)

Det er en liten «shot» med flytende sirup, barnet blir veldig likegyldig. 

Kan vi det? Er det lov på småbarn? Kan jeg spørre fastlegen om det? 

Skrevet

Leitt at det er slik. Dette kan jeg ikke nok om, men snakke m fastlegen om beroligende før undersøkelse? Se hva dere kan få gjort privat. Begynn samtidig med tegn for tale.

Hvordan reagerer han på lyder, musikk osv?  Kan dere melde dere inn i interesseorganisasjon for hørselskadde, få litt råd og hjelp der?

• Liker 2
Skrevet

Forundrer meg ikke i det hele tatt, du må gå privat og begynne med visuell stimuli i tillegg til språk, lyd og musikk i mellomtiden, alt hjelper-

Vi har gått privat, men det hjelper ikke når han ikke vil bli undersøkt. Hørsel undersøkelser krever at han samarbeider, det gjør han ikke. 

Vi gjør allerede alt det du skriver, vi synger, jobber med farger og andre aktiviteter som fremmer språkutvikling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan vi det? Er det lov på småbarn? Kan jeg spørre fastlegen om det? 

Ja, det er helt trygt for små barn. Du må få fastlege til å henvise / ta kontakt med ØNH og fortelle at en fullstendig undersøkelse er nødvendig og at det er ønskelig med at de kan gi beroligende for å få gjennomført de nødvendige undersøkelsene. Det her er viktig for barnets hørsel, språk og sosiale kompetanse. Blir det ikke tatt tak i nå kan han havne utenfor og slite på sikt😩 

Du kan ringe privat sykehus (Aleris eller Volvat), der er de ofte kjappere på å ta inn pasienter og utrede. Men det koster litt. Eventuelt kan fastlege henvise barnet direkte til Aleris , da koster det ingenting mer enn på statlig sykehus. 

• Nyttig 2
Skrevet
Aureka skrev (1 minutt siden):

Leitt at det er slik. Dette kan jeg ikke nok om, men snakke m fastlegen om beroligende før undersøkelse? Se hva dere kan få gjort privat. Begynn samtidig med tegn for tale.

Hvordan reagerer han på lyder, musikk osv?  Kan dere melde dere inn i interesseorganisasjon for hørselskadde, få litt råd og hjelp der?

Han var veldig glad i musikk og lyder før, men ikke så mye nå. Han forstår og kan snakke om ting som er i omgivelsene sine og som er synlig for han. Men ikke om abstrakte ting. Han kan sette sammen 2-3 ord i setninger. Kan ca 600-700 ord, men dårlig uttale på mange av dem. 

Vi må først finne ut om han er hørselskadet, har generelle språkvansker eller hva som er utfordringen…

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...