AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg har hatt sparsom blødning de siste dagene og er 13 uker gravid. På ultralyd oppdaget de er hematom ved fødselskanalen og jeg synes det så ut til å være helt i nærheten av babyen. Alt fint med baby og de sa at det mest sannsynlig ikke kom til å påvirke graviditeten, men jeg kjenner jo jeg blir nervøs. Når jeg er travel og mye på beina så opplever jeg at jeg blør mer ferskt blod. Er det slikt at jeg bør ta det med ro nå? Kan aktivitet og jobb (jobber med tunge løft av pasienter) føre til at jeg fremprovoserer en spontanabort? De sa ingenting om det, men jeg følte de ikke sjekket så mye opp i hematomet eller snakket om det annet enn å konstantere at det var der. Anonymkode: 2c418...6d8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Hematomet var altså i livmoren ved fødekanalen. Jeg formulerte meg litt dårlig der. Anonymkode: 2c418...6d8
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg hadde det på morkaka. Ble oppdaget i uke 32. Jeg ble sykemeldt, men var nok mest fordi jeg spurte om det selv. Fordi jeg var bekymra. Legene virket ikke bekymra, men sa jeg skulle ringe hvis jeg fikk en større blødning. Jeg blødde også mer når jeg var i aktivitet. Ble strippet på slutten av svangerskapet og hadde en stor blødning, men fikk ikke komme inn til sykehuset av den grunn. Mistet mye blod under fødselen, men jeg skjønte ikke om det hadde med hematomet å gjøre eller noe annet. Ellers påvirket det ikke svangerskapet og fødselen noe. Både jeg og baby er friske nå et halvt år senere men spør gjerne legen konkret neste gang. Jeg har erfaring med at de ikke sier så mye, og man må spørre. Men da svarer de. Anonymkode: 97a3e...e66
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg fikk påvist hematom etter blødning i uke 13. Fikk beskjed om å blant annet avstå fra tunge løft, men samtidig at den aktiviteten jeg fra før var vant til (f.eks. løfte min egen 2-åring) ikke var farlig, så ble ikke helt klok på det. Fikk inntrykk av at verken gynekolog eller jordmor ville «låse» seg til sine utsagn og var derfor litt vage med vilje. Uansett så kunne ingen se noe hematom ved rutineultralyd og påfølgende ultralyder som jeg fikk senere på grunn av en helt annen komplikasjon. Svangerskapet gikk bra. Anonymkode: 90e37...260
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 Hatt hematom i første trimester. Jeg hadde svært kraftige blødninger og all bevegelse trigget blødninger. Var derfor fullt sykemeldt fra jobb og var kun hjemme i ro i noen uker til blødningene ga seg Anonymkode: d596a...ec4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg fikk påvist hematom i livmoren etter en liten blødning i uke 7. Fikk diagnosen truende abort og sykmelding i 2 uker. Faren var at fosteret skulle "skylles ut" sammen med blodet. Ved ny ultralyd i uke 9 hadde kroppen absorbert hematomet. Anonymkode: 777a2...f2d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg hadde en hematom som sprakk i uke 9, blødde ca. 1 dag Anonymkode: 6d349...b2f
sommerfugl154 Skrevet 7. oktober 2023 #8 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg hadde hematom som ble oppdaget i uke 6 ved at jeg begynte å blø ganske kraftig. Det ga seg etter en dag og hadde deretter litt brunlig utflod noen uker. Ellers var det blitt helt borte når jeg var på ultralyd i uke 13 Så ofte kan kroppen klare å absorbere det selv etter noen uker! Det jeg fikk beskjed om var at jo tidligere man er på vei jo større «fare» utgjør hematomet fordi det er lettere å dra med seg fosteret i en eventuell blødning. Så jeg tror når du er såpass langt på vei som 13-14 uker så har fosteret festa seg så godt at det skal veldig mye til før det «løsner» og at dette kan være grunnen til at legene er såpass rolige. Du kan jo også gå privat og få en second opinion og måle størrelse på hematomet litt mer nøyaktig f.eks? Størrelsen relativt til fosteret har også noe å si. Lykke til!! ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå