AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Sønnen vår har vært vanskelig å legge helt fra han ble født, men nå har det nådd et helt nytt nivå. Han har alltid grått nye ved legging, men nå er han er helt hysterisk, hyler som en stukken gris og roer seg ikke uansett om vi holder ham, bysser, synger for ham. Virker ikke som om han har vondt. Dette har pågått i tre uker nå. Han begynte I barnehage for to måneder siden, vet ikke om det kan være reaksjon på det. Fungerer ikke å legge ham i vår seng. Da kvikner han som regel til og begynner å kaste seg rundt i sengen og hvis vi legger ham ned, ber ham legge seg ned blir han sint og begynner å hyle. Han kan holde på i en halvtime med intens hyling. Hadde jeg hørt dette utenfra ville jeg vurdert å ringe på fordi det høres ut som et barn som blir mishandlet. Vi har prøvd å legge ham tidligere fordi vi tar tenkte at han har vært overtrøtt, men det har ikke hjulpet. Noen råd? Anonymkode: 11dc1...e67 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Stakkar liten 🧡 Det kan være mange inntrykk for en så liten en i barnehagen og det blir man sliten av. Han trenger nok nærhet, ro og fred. Hvis han ikke får det bedre så er det vel best å ringe legen 🧡 Anonymkode: dab05...086 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Stakkar liten 🧡 Det kan være mange inntrykk for en så liten en i barnehagen og det blir man sliten av. Han trenger nok nærhet, ro og fred. Hvis han ikke får det bedre så er det vel best å ringe legen 🧡 Anonymkode: dab05...086 Vi er der, synger, hysjer og stryker. Tar ham opp. Ingenting hjelper. I kveld tok det én time med panisk gråt. Vurderer legevakt i morgen. Anonymkode: 11dc1...e67
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 Roer han seg om dere avbryter legging og går ut i stua igjen? Kanskje han ikke er trøtt nok og rett og slett protesterer på å legge seg? Antar dere har prøvd alt men om min gråter ved legging prøver jeg å gi litt vann eller tar av noen klær for det hender hun er for varm. Anonymkode: 3479d...242
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Roer han seg om dere avbryter legging og går ut i stua igjen? Kanskje han ikke er trøtt nok og rett og slett protesterer på å legge seg? Antar dere har prøvd alt men om min gråter ved legging prøver jeg å gi litt vann eller tar av noen klær for det hender hun er for varm. Anonymkode: 3479d...242 Ja, tok ham ut i stua, da roet han seg, men blir like hysterisk med én gang vi går kan på soverommet. Han er veldig trøtt, sover lite på dagtid og natt. Vi har prøvd vann og smokk, det blir han bare mer irritert av. Han er for varm fordi han hyler, men det er egentlig ikke så varm. Pleier å åpne glidelåsen på nattposen, men kan nesten ikke kle av ham, da blir det for kaldt når han sovner. Anonymkode: 11dc1...e67
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 Har dere samme leggetid som før han begynte i barnehagen? Kan godt hende han trenger å bli lagt tidligere. Anonymkode: 22b8a...bf7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har dere samme leggetid som før han begynte i barnehagen? Kan godt hende han trenger å bli lagt tidligere. Anonymkode: 22b8a...bf7 Vi har flyttet tidligere, men kan ikke tenke meg at grunnen til at han er så hysterisk evt er fordi han er overtrøtt. At det kan bli litt verre å legge vet jeg, men her snakker vi er helt nytt nivå av hyling. Anonymkode: 11dc1...e67
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #8 Skrevet 9. oktober 2023 Hvis dere sover mer enn 1dupp kan det være verdt et forsøk å prøve å kutte ned? Anonymkode: dfe7a...cff
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #9 Skrevet 9. oktober 2023 Vår gutt på 13 mnd begynte nedover den veien der. En kveld var han virkelig helt panisk. Jeg kom på at de sover i et mørkt rom i bhg og tenkte kanskje det var mørket som var problemet, han roet seg nemlig med en gang vi kom ut i lyset på gangen. Satte inn nattlys og siden har han roet seg fint på rommet sitt. Eksepsjonelt enkel løsning, jeg trodde det nesten ikke selv en gang! Anonymkode: fb2f9...08d 2 1
kjærring Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 18.51): Sønnen vår har vært vanskelig å legge helt fra han ble født, men nå har det nådd et helt nytt nivå. Han har alltid grått nye ved legging, men nå er han er helt hysterisk, hyler som en stukken gris og roer seg ikke uansett om vi holder ham, bysser, synger for ham. Virker ikke som om han har vondt. Dette har pågått i tre uker nå. Han begynte I barnehage for to måneder siden, vet ikke om det kan være reaksjon på det. Fungerer ikke å legge ham i vår seng. Da kvikner han som regel til og begynner å kaste seg rundt i sengen og hvis vi legger ham ned, ber ham legge seg ned blir han sint og begynner å hyle. Han kan holde på i en halvtime med intens hyling. Hadde jeg hørt dette utenfra ville jeg vurdert å ringe på fordi det høres ut som et barn som blir mishandlet. Vi har prøvd å legge ham tidligere fordi vi tar tenkte at han har vært overtrøtt, men det har ikke hjulpet. Noen råd? Anonymkode: 11dc1...e67 høres ut som overstimuli. ville prøvd å skru av tv i goood tid før legging og ha dempet belysning. ingen lek eller herjing etter kl 18. lese en bok i sengen og å snakke om dagen kan også hjelpe da det er på kvelden hjernen prosesserer dagen. og å prate om dagens inntrykk kan redusere overstimuli. mulig kan det hjelpe med kortere dager i barnehagen om det er en mulighet selvsagt. en annen ting; ikke prøv så mye forskjellig om han hyler. å gå fra å bysse, til å holde, til å synge osv vil bare øke inntrykkene og gjøre overstimuli verre. hold dere til å f.eks bare bysse. han vil roe seg etterhvert. om mulig så kan det gjøres på et mørkt rom så han får kun byssingen som inntrykk. nynning/ synging kan også hjelpe har en prematur som har slitt med søvn siden dag en og etter x antall timer å lese på studier ved søvn, forskning på overstimuli osv så fant jeg ut at disse rådene er gull verdt. det skader ikke å prøve, men ikke forvent at det fungerer med det første. gi det et par uker. han vil da skjønne rutinen; at uansett hvor trøtt han er eller hvor mye han hyler så vil han bli bysset og sunget for. og det hindrer ytterligere stimuli da det er forutigbart i tillegg. å begynne i barnehage er en stor omveltning for en liten kropp og en umoden hjerne. det er utrolig mange inntrykk i løper av en barnehagehverdag så å ha en rolig ettermiddag vil nok hjelpe mye. det krever selvsagt litt mer av oss voksne. jeg f.eks kan ikke gjøre noe på ettermiddager. vi må rett hjem å holde oss inne og rolige for å forhindre overstimuli. men det er verdt det når man ser at legging og søvn blir mye bedre. og søvn kommer til å bli enklere jo større han blir og jo mer moden han blir og jo flinkere han blir til å prosessere inntrykk lykke til🥰
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 10.03): Hvis dere sover mer enn 1dupp kan det være verdt et forsøk å prøve å kutte ned? Anonymkode: dfe7a...cff Takk for tips.Vi kuttet ned til én dupp for en måned siden. Har ikke hjulpet på verken dagtidsøvn, ved leggetid eller nattesøvnen. AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 11.28): Vår gutt på 13 mnd begynte nedover den veien der. En kveld var han virkelig helt panisk. Jeg kom på at de sover i et mørkt rom i bhg og tenkte kanskje det var mørket som var problemet, han roet seg nemlig med en gang vi kom ut i lyset på gangen. Satte inn nattlys og siden har han roet seg fint på rommet sitt. Eksepsjonelt enkel løsning, jeg trodde det nesten ikke selv en gang! Anonymkode: fb2f9...08d Takk for tips. Vi prøvde med lys for en stund siden, men det hadde motsatt effekt. Han ble veldig opptatt av alt som var rundt ham, men nå er det en stund siden så kanskje verdt et forsøk! Anonymkode: 11dc1...e67
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #12 Skrevet 11. oktober 2023 kjærring skrev (På 10.10.2023 den 18.16): høres ut som overstimuli. ville prøvd å skru av tv i goood tid før legging og ha dempet belysning. ingen lek eller herjing etter kl 18. lese en bok i sengen og å snakke om dagen kan også hjelpe da det er på kvelden hjernen prosesserer dagen. og å prate om dagens inntrykk kan redusere overstimuli. mulig kan det hjelpe med kortere dager i barnehagen om det er en mulighet selvsagt. en annen ting; ikke prøv så mye forskjellig om han hyler. å gå fra å bysse, til å holde, til å synge osv vil bare øke inntrykkene og gjøre overstimuli verre. hold dere til å f.eks bare bysse. han vil roe seg etterhvert. om mulig så kan det gjøres på et mørkt rom så han får kun byssingen som inntrykk. nynning/ synging kan også hjelpe har en prematur som har slitt med søvn siden dag en og etter x antall timer å lese på studier ved søvn, forskning på overstimuli osv så fant jeg ut at disse rådene er gull verdt. det skader ikke å prøve, men ikke forvent at det fungerer med det første. gi det et par uker. han vil da skjønne rutinen; at uansett hvor trøtt han er eller hvor mye han hyler så vil han bli bysset og sunget for. og det hindrer ytterligere stimuli da det er forutigbart i tillegg. å begynne i barnehage er en stor omveltning for en liten kropp og en umoden hjerne. det er utrolig mange inntrykk i løper av en barnehagehverdag så å ha en rolig ettermiddag vil nok hjelpe mye. det krever selvsagt litt mer av oss voksne. jeg f.eks kan ikke gjøre noe på ettermiddager. vi må rett hjem å holde oss inne og rolige for å forhindre overstimuli. men det er verdt det når man ser at legging og søvn blir mye bedre. og søvn kommer til å bli enklere jo større han blir og jo mer moden han blir og jo flinkere han blir til å prosessere inntrykk lykke til🥰 Tusen takk for mange gode tips og gode ord. TV bruker vi svært lite og vi pleier som regel å dempe belysningen og roe ned i god tid før leggingen, men kan hende vi skal bli mer konsekvente på å holde oss i ro hjemme på ettermiddagen. Har tenkt at han har godt av en tur på lekeplassen for å løpe fra seg siden han ofte er så irritabel her hjemme, men det er ikke sikkert det er det han trenger. Skal definitivt teste ut tipsene dine. Tusen takk ❤️ Håper det har blitt bedre for dere! ❤️ Anonymkode: 11dc1...e67
kjærring Skrevet 13. oktober 2023 #13 Skrevet 13. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 11.10.2023 den 23.00): Tusen takk for mange gode tips og gode ord. TV bruker vi svært lite og vi pleier som regel å dempe belysningen og roe ned i god tid før leggingen, men kan hende vi skal bli mer konsekvente på å holde oss i ro hjemme på ettermiddagen. Har tenkt at han har godt av en tur på lekeplassen for å løpe fra seg siden han ofte er så irritabel her hjemme, men det er ikke sikkert det er det han trenger. Skal definitivt teste ut tipsene dine. Tusen takk ❤️ Håper det har blitt bedre for dere! ❤️ Anonymkode: 11dc1...e67 Det kan godt hende han trenger det motsatte ❤️ dere får prøve i noen uker å se , lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #14 Skrevet 13. oktober 2023 On 10/6/2023 at 6:51 PM, AnonymBruker said: Sønnen vår har vært vanskelig å legge helt fra han ble født, men nå har det nådd et helt nytt nivå. Han har alltid grått nye ved legging, men nå er han er helt hysterisk, hyler som en stukken gris og roer seg ikke uansett om vi holder ham, bysser, synger for ham. Virker ikke som om han har vondt. Dette har pågått i tre uker nå. Han begynte I barnehage for to måneder siden, vet ikke om det kan være reaksjon på det. Fungerer ikke å legge ham i vår seng. Da kvikner han som regel til og begynner å kaste seg rundt i sengen og hvis vi legger ham ned, ber ham legge seg ned blir han sint og begynner å hyle. Han kan holde på i en halvtime med intens hyling. Hadde jeg hørt dette utenfra ville jeg vurdert å ringe på fordi det høres ut som et barn som blir mishandlet. Vi har prøvd å legge ham tidligere fordi vi tar tenkte at han har vært overtrøtt, men det har ikke hjulpet. Noen råd? Anonymkode: 11dc1...e67 Jeg aner ikke hvordan det er, det du opplever men kan dele det som funket for oss. (Kun far som fikk det til) Han rigget seg til på gulvet med puter og dyna si, satt seg i indianerstilling, la ene armen bak nakken på ungen og under armen. Den andre armen mellom bena og hold seg selv i den andre handa. (Nesten som stabilt sideleie bare i armene sine) Så satt han og gjynget frem og tilbake mens han forklarte i detalj+ mye fantasi hva de hadde gjort i dag og hva bamse hadde funnet på mens han var i barnehagen. I nesten 2 år gjorde han det før ungen la seg frivillig til å sove. Ungen sovnet i armene før han noen gang rakk og fortelle en hel dag Anonymkode: 2d965...b98
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2023 #15 Skrevet 14. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg aner ikke hvordan det er, det du opplever men kan dele det som funket for oss. (Kun far som fikk det til) Han rigget seg til på gulvet med puter og dyna si, satt seg i indianerstilling, la ene armen bak nakken på ungen og under armen. Den andre armen mellom bena og hold seg selv i den andre handa. (Nesten som stabilt sideleie bare i armene sine) Så satt han og gjynget frem og tilbake mens han forklarte i detalj+ mye fantasi hva de hadde gjort i dag og hva bamse hadde funnet på mens han var i barnehagen. I nesten 2 år gjorde han det før ungen la seg frivillig til å sove. Ungen sovnet i armene før han noen gang rakk og fortelle en hel dag Anonymkode: 2d965...b98 Takk for at du deler. Fint med helt konkrete tips 😊 Anonymkode: 11dc1...e67
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå