AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Gitt at far mater, selvsagt. Er det noe i det? Det er mannen min sin teori. Første barnet fikk litt flaske fra starten av. Hun ble veldig trygg på far og var nok like fornøyd med han som med meg. Mens nr.2 (4 uker gammel) nå fullammes og synes det er greit å være en liten stund hos far så lenge hun er opplagt og mett. Men så går hun lei og hyler til jeg overtar. Han mener det er pga. jeg er matfatet og at han ikke har så mye å tilby. Hun sovner kun på puppen, byssing funker sjeldent og om han prøver så kan hun fyre seg veldig opp. Jeg føler meg veldig låst og skulle gjerne sett at det ble lettere for han å avlaste. Hun tar flaske så spørsmålet er om det er nøkkelen til å roe seg bedre hos far? Anonymkode: abc7b...ebe
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Førstemann roer seg hos far fra første stund, andremann roer seg fremdeles ikke hos far, nå 1,5mnd gammel. Begge er flaskebarn. Anonymkode: 6c735...69a
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 Begge våre har fått flaske og far har vært like involvert som meg fra start. Ingen av de har foretrukket meg framfor far, så det kan godt hende at det har noe å si. Men nå vet jo ikke jeg hvordan det er om men ammer. Anonymkode: 21862...458 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 Min første måtte få flaske fra han var 2 uker gammel. Jeg hadde i tillegg fødselsdepresjon og pappan måtte ta netter og tidlige morgener i mange mnd. Han kunne bli matet av hvem som helst og var trygg på alle. Han har dog vært mammadalt siden fødsel og er det enda 15 år gammel. Nummer to fikk pupp i 3 mnd og så flaske. Var ekstremt mammadalt som liten og ingen andre fikk mate/legge henne. Etterhvert og nå er hun mest pappadalt, 12 år gammel. Tror det handler mer om personlighet skal jeg være ærlig 😊 Anonymkode: e2e24...994
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Begge våre har fått flaske og far har vært like involvert som meg fra start. Ingen av de har foretrukket meg framfor far, så det kan godt hende at det har noe å si. Men nå vet jo ikke jeg hvordan det er om men ammer. Anonymkode: 21862...458 Samme her, men begge roet seg raskere hos meg. På mye og mangt har det ikke vært noe big deal for barna om det er far eller jeg, men når de er syke eller ekstra slitne eller noe er kjipt vil de til mamma. Anonymkode: 2344f...fb3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg pumpet slik at jeg og far kunne ta annenhver natt. Far gav flaske på dagen også. Barnet er like trygg på oss begge. Anonymkode: 343d3...9fc 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme her, men begge roet seg raskere hos meg. På mye og mangt har det ikke vært noe big deal for barna om det er far eller jeg, men når de er syke eller ekstra slitne eller noe er kjipt vil de til mamma. Anonymkode: 2344f...fb3 Ja sånn har det vært her også og stort sett sånn enda. Vil helst ha med mamma på alt som er skummelt og vondt, og ha trøst av meg ved sykdom osv. Vi har måttet øve litt på at pappa også må trå til og ungene må tåle at pappa er omsorgsperson også. Anonymkode: e2e24...994
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg ammet begge mine, eldste kunne ta flaske om jeg skulle ut en tur, yngste tok aldri flaske. Begge har vært like trygge på far hele veien. Han har tatt stell og kos på lik linje som meg. Anonymkode: dcd0a...ca7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg ammet første barn. Var veldig syk etter fødselen til andre barn, så min kone både flaskematet og tok mesteparten av praktisk omsorg. Vi har ikke merket noen forskjell i tilknytning til noen av oss. :datapunkt: Anonymkode: 1502d...193 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 Ikke tilfellet her. Første mann ble fullammet til 4 mnd, flaskebarn etter det. Var lite gråt og var like rolig hos oss begge, både før og etter fullamming/flaske. 2.baby ble fullammet til 6 mnd og sluttet med amming 18 mnd, gråt mye - utenom sult, pappa klarte fint å roe. Sistemann fullammes ennå, roes fint ved gråt både hos meg og pappaen,såfremst det ikke er sult. Anonymkode: fbf3f...b55
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg ville prøvd å la far gi flaske når du ikke er der og se om det gjør at babyen roer seg ned. Jeg er enig i at far ikke har så mye å komme med annet enn kos/byssing, men for en liten baby er det liksom mat som gjelder. Det sier seg selv at pappaen får bidratt veldig mye mer dersom han kan mate babyen, da det stort sett er det babyen gjør de første månedene. Om det påvirker tilknytning er vanskelig å si, men det gjør naturligvis at han også klarer å roe ned babyen med mat. Jeg tror også flaskebarn automatisk får mer alenetid for far. Siden baby tar flaske så kan mor være borte fra huset litt mer enn ved fullamming, og det kan gjøre at far og baby automatisk får mer tid sammen til å finne sin greie. Jeg delammet og når far var hjemme lot jeg han få tid med baby mest mulig. Jeg gjorde husarbeid, lagde middag, gikk tur med hunden, og bare lot de to være sammen. De fikk raskt et veldig godt bånd og det har aldri vært noen forskjell på mor og far. Anonymkode: 17c04...607 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg følte jeg hacket hele den kjedelige babybobla da jeg begynte å introdusere flaske til baby, det var helt sinnsykt befriende å kunne få avlastning av far og vite at baby aldri kom til å sulte dersom jeg var ute av huset litt for lenge. Med flaskebarn ble jeg trygg på at far alltid kan gi mat, og dersom jeg ble borte fra huset litt lenger enn planlagt, så visste jeg at far hadde kontroll hjemme. Mye mer stress om man fullammer og baby plutselig blir sulten etter en time i stedet for etter 3. Babybobla for meg var langt bedre enn forventet fordi jeg plutselig kunne være sosial med venner, gå lange turer med bikkja osv. Far kunne gjøre akkurat det samme som meg, og det var nesten revolusjonerende. Skjønner egentlig ikke at flere ikke går for delamming/introdusere flaske. Helt greit dersom man elsker bobla, men har inntrykk av at de fleste mødre etterhvert trenger alenetid, men blir litt fanget hjemme pga fullamming. Dersom man ikke ønsker å bruke erstatning kan man pumpe ut melk og gi det på flaske. Anonymkode: 17c04...607 3
Rhodiola Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå