Gå til innhold

Snakker denne legen tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en lege som påstår at kortisoninjeksjoner bare er for eldre med leddplager, og at det ikke kan brukes på muskler eller på unge mennesker. Er dette bare tull, eller er det sant?

Anonymkode: d41c9...718

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tjaa, sannheten er vel i mellom en plass. Kortison er ikke ANBEFALT til unge, da det kan ødelegge fettvevet, som da etterhvert kan bli til langtidsskader pga slitasje. Så det kommer nok alltid an på tilfellet. 

Brukes da gjerne mot leddplager, ofte betennelser i leddene, som for eksempel tennisalbue eller senebetennelse i håndleddet.

Har selv tatt kortisonsprøyte mot allergi en gang, men legen anbefalte å ikke gjøre det flere ganger og heller ta allergivaksinering. 

Er ikke helsepersonell og kjenner ikke til din sykdomshistorie, så kan ikke uttale meg om akkurat ditt tilfelle. Uansett ønsker jeg god bedring!

Anonymkode: 57c36...7e3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Kortison ble mye brukt før men nå viser forskning til at selv om smertelindringen kan være god på kort sikt så er langtidseffektene dårligere enn ved annen behandling. Bedre med betennelsesdempende tabletter. 

Skrevet
theTitanic skrev (1 time siden):

Kortison ble mye brukt før men nå viser forskning til at selv om smertelindringen kan være god på kort sikt så er langtidseffektene dårligere enn ved annen behandling. Bedre med betennelsesdempende tabletter. 

Hva med de med mage tarm sykdom? jeg skal i utgangspunktet ha 4 kortisoninjeksjoner for ulike skader/plager, og tåler ikke mye medisin pga mage sykdom. Satser på å behandle lokalt i stedet for systemisk. Og muligens prøve en prp-injeksjon; ødelegger ikke fettvevet som kortison kan.

Anonymkode: d7572...15c

Skrevet

Vær glad til! Det hjelper bare kort tid.

Anonymkode: 535a1...5da

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en lege som påstår at kortisoninjeksjoner bare er for eldre med leddplager, og at det ikke kan brukes på muskler eller på unge mennesker. Er dette bare tull, eller er det sant?

Anonymkode: d41c9...718

Spesielt å spør tilfeldige mennesker du ikke kjenner om medisin faglige spørsmål, uansett hva du selv mener. 

Skrevet (endret)

Tja, jeg har fått en del slike injeksjoner og jeg er i begynnelsen av tyveårene.

Endret av Lillith1881
Skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...