Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bankene har tradisjonelt sett vert  langt tregere med å sette opp innskottsrenten en utlånsrenten.

Inngjekk fastrenteavtale (12 mnd) på 4 % i  a 2.5 mill. i januar 2022,og kanskje kan   ein  forvente  å sjå 6-7% tallet på sparerenter om ikkje så altfor lang tid, og derfor ingen grunn til å forhaste seg å inngå fastrenteavtaler enda.  Til tross for at sparerenten har økende  har pristign /  inflasjonen  gordt fortjenesten beskjeden. Kanskje forvente  prisstigningen  vil avta, og det å kunne ha penger i banken etterhvert vil vera ein fordel  

Anonymkode: 142a6...b85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle ikke forundre meg, siden jeg nylig bandt til 5% 😅 Men ja, sparerenten har så langt gått opp mye mindre enn styringsrenten. Så det burde være mer å gå på. 

Anonymkode: 839b7...4d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle ikke forundre meg, siden jeg nylig bandt til 5% 😅 Men ja, sparerenten har så langt gått opp mye mindre enn styringsrenten. Så det burde være mer å gå på. 

Ser under finansportalen.no at noen banker forlengst har passert 5 %  (fastrente) .  Forventer fastrente på omlag 7%  er innenfor rekkevidde  over  nyttår. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ser under finansportalen.no at noen banker forlengst har passert 5 %  (fastrente) .  Forventer fastrente på omlag 7%  er innenfor rekkevidde  over  nyttår. 

Tviler på at det går så høyt så fort, når det bare er spådd en renteøkning til. Men disse "ekspertene" blir jo vel å merke aldri enige med seg selv. Jeg har uansett bare bundet til våren, så tenker det vil ha lønt seg såpass innen nyttår at jeg ikke taper stor om det går høyere på nyåret. Da jeg bandt var flytende rente 4,1% på det beste, så har fått et lite forsprang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tviler på at det går så høyt så fort, når det bare er spådd en renteøkning til. Men disse "ekspertene" blir jo vel å merke aldri enige med seg selv. Jeg har uansett bare bundet til våren, så tenker det vil ha lønt seg såpass innen nyttår at jeg ikke taper stor om det går høyere på nyåret. Da jeg bandt var flytende rente 4,1% på det beste, så har fått et lite forsprang. 

Men det var også spådd en rentetopp på 3-3.25%…  En ser jo hvordan det gikk.

Anonymkode: b0768...b60

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det var også spådd en rentetopp på 3-3.25%…  En ser jo hvordan det gikk.

Ja, men før det var det spådd renteøkning i år etter år, uten at noe skjedde. Så blir litt Lotto. 

Skrevet

Er det ikke misbruk av kapital å binde til godt under inflasjonen? 

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Forutsigbart  å binde både sparerenta, og  lånerenta !

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, newman01 said:

Jo, på sett og vis, men når man ikke ønsker å gamble på aksjer er det likevel bedre enn å ha pengene stående til enda lavere flytende rente.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, men før det var det spådd renteøkning i år etter år, uten at noe skjedde. Så blir litt Lotto. 

Men det som ikke var lotto var jo å binde den når den var på nivået til den laveste flytende renta, historisk sett.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det som ikke var lotto var jo å binde den når den var på nivået til den laveste flytende renta, historisk sett.

Ja, men der er vi ikke nå lenger. Ganske mange år siden man fikk fastrente på over 5% på innskudd. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...