Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/O89R0O/saerdeles-viktig-fredspris

Fredsprisen gikk til en iransk kvinneaktivist. En  svært viktig pris etter drapet på en kurdisk kvinne som gikk med hijaben feil ifjor, og en 16-åring som nå ligger i koma angivelig etter å ha blitt slått av moralpolitiet. 

En svært viktig pris, enig med VG her, desverre har jeg allerede sett på Facebook folk som angriper prisen som imperialistisk mot Iran, uten å se hverdagen til iranske kvinner, et land der kvinner ofte er høyt utdannet, men kan bli drept pga det de har, eller ikke har, på hodet 

Endret av Topsi
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, Topsi said:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/O89R0O/saerdeles-viktig-fredspris

Fredsprisen gikk til en iransk kvinneaktivist. En  svært viktig pris etter drapet på en kurdisk kvinne som gikk med hijaben feil ifjor, og en 16-åring som nå ligger i koma angivelig etter å ha blitt slått av moralpolitiet. 

En svært viktig pris, enig med VG her, desverre har jeg allerede sett på Facebook folk som angriper prisen som imperialistisk mot Iran,

Hvem da? Steigan, Kari Jokkeson og den gjengen?

Endret av Helgekarjol
  • Liker 2
Skrevet
Helgekarjol skrev (Akkurat nå):

Hvem da? Steigan, Kari Jokkeson og den gjengen?

Noen i den duren ja 😁

Skrevet

Først vil jeg gratulere @Topsimed faktisk å gi oppmerksomhet til en ikke ubetydelig hendelse, her på Kvinneguiden, mellom alle rampelys,- klær/sko/mote, "BF stiller ikke opp" -trådene og for ikke å forglemme; de evige rosablogger-trådene. 

Dernest: Ja, en viktig pris som selvsagt kan beskyldes som imperialistisk mot Iran, men det er vel selve prisens grunnpilar, nesten uansett hvem som mottar den. Jeg synes det er en klok utdeling men det er smått utrolig hvordan "kvinnekortet" dras så til de grader opp, og langt. Nå skal alle kvinner slippes fri fra iranske fengsler, alle kvinner skal slippe å bli undertrykket og drept. Vil minne om at flere hundre MENN er drept og flere tusen MENN er fengslet i Iran, i nettopp kampen for at moralpolitiet og myndighetene skal forsvinne/endre seg. Svært få kvinner har litt samme skjebne men de har også lidd. Prisen er god fordi den først og fremst belyser behovet for å ha spotlight på menneskerettigheter men også problematisere dette tøyset som påføres primært kvinner i Iran (men også flere andre land) om middelaldersk kleskodeks og atferd. 

Jeg heier på Narges Mohammadi:applaus:

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Gorgonzola skrev (2 minutter siden):

Først vil jeg gratulere @Topsimed faktisk å gi oppmerksomhet til en ikke ubetydelig hendelse, her på Kvinneguiden, mellom alle rampelys,- klær/sko/mote, "BF stiller ikke opp" -trådene og for ikke å forglemme; de evige rosablogger-trådene. 

Dernest: Ja, en viktig pris som selvsagt kan beskyldes som imperialistisk mot Iran, men det er vel selve prisens grunnpilar, nesten uansett hvem som mottar den. Jeg synes det er en klok utdeling men det er smått utrolig hvordan "kvinnekortet" dras så til de grader opp, og langt. Nå skal alle kvinner slippes fri fra iranske fengsler, alle kvinner skal slippe å bli undertrykket og drept. Vil minne om at flere hundre MENN er drept og flere tusen MENN er fengslet i Iran, i nettopp kampen for at moralpolitiet og myndighetene skal forsvinne/endre seg. Svært få kvinner har litt samme skjebne men de har også lidd. Prisen er god fordi den først og fremst belyser behovet for å ha spotlight på menneskerettigheter men også problematisere dette tøyset som påføres primært kvinner i Iran (men også flere andre land) om middelaldersk kleskodeks og atferd. 

Jeg heier på Narges Mohammadi:applaus:

Jeg er enig med deg I at menn har lidd mye her, alle som ble henrettet etter demonstrasjoner fjor er menn tror jeg, og veldig mange av de som er arrestert er menn. Men selve saken bunner jo i vold mot kvinner, systematisk statlig vold g undertrykkelse mot kvinner. 

Og så synes jeg jo det er fantastisk at iranske menn.står ved iranske kvinners side og er villig til å risikere så mye for dem. Det skal de ha honnør for

• Liker 5
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg I at menn har lidd mye her, alle som ble henrettet etter demonstrasjoner fjor er menn tror jeg, og veldig mange av de som er arrestert er menn. Men selve saken bunner jo i vold mot kvinner, systematisk statlig vold g undertrykkelse mot kvinner. 

Og så synes jeg jo det er fantastisk at iranske menn.står ved iranske kvinners side og er villig til å risikere så mye for dem. Det skal de ha honnør for

Word!!!

• Liker 2
Skrevet

... men vi kunne ikke vurdert å lage en "Norges flinkhetspris" i stedet da?

Jeg synes fredsprisen burde gå til det Nobel ønsket, og ikke politiske mål som kvinners rettigheter i Iran (og indirekte fy-fy til Iran).

Flott med oppmerksomhet altså, men...

Sitat

Ifølge Nobels testamente skal «priset för fredsförfäktare» gå til den «som har verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående armeer samt bildande och spridande af fredskongresser».

Her deler de ut andre sine penger i strid med testamente og ønske, for politiske årsaker.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Godt valg.

• Liker 1
Skrevet

Synes det virker som en fornuftig tildeling. 

• Liker 2
Skrevet

Er det bare jeg som er bittelitt redd for hvordan Narges Mohammadi kommer til å bli behandlet i fengsel nå?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Narges kunne ha fått mange andre priser. Hun har ikke gjort noe for å skape fred.  

Jeg merker at de siste årene har utenlandsk media fokusert mindre og mindre på denne prisen.  Snart er den glemt.

Endret av Akryl
Skrevet

Landsorganisasjonen for Moskéer i Norge har gitt ut en pressemelding om at de støtter fredsprisutnevnelsen, der de skriver at "alle kvinner burde være fri og tvang hører ikke hjemme i Islam"

Kødda, de har ikke det.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
fotosyntesen skrev (13 minutter siden):

Landsorganisasjonen for Moskéer i Norge har gitt ut en pressemelding om at de støtter fredsprisutnevnelsen, der de skriver at "alle kvinner burde være fri og tvang hører ikke hjemme i Islam"

Kødda, de har ikke det.

Det hadde tatt seg ut...

Er jo litt underlig at Norge på den ene siden deler ut fredsprisen til en person som kjemper mot islams undertrykkelse og samtidig deler ut statstøtte til religiøse grupper her i landet som daglig undertrykker kvinner både innenfor og utenfor moskeenes vegger.

Kanskje det er på tide å kreve absolutt likestilling og rettigheter hos alle religiøse grupper som mottar statstøtte?.

Islam Net fikk jo i 2012 100.000 i statstøtte men siden et av kravene var at de måtte godta at menn og kvinner skulle sitte sammen så sendte de heller pengene i retur.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
FryNor skrev (9 timer siden):

Det hadde tatt seg ut...

Er jo litt underlig at Norge på den ene siden deler ut fredsprisen til en person som kjemper mot islams undertrykkelse og samtidig deler ut statstøtte til religiøse grupper her i landet som daglig undertrykker kvinner både innenfor og utenfor moskeenes vegger.

Kanskje det er på tide å kreve absolutt likestilling og rettigheter hos alle religiøse grupper som mottar statstøtte?.

Islam Net fikk jo i 2012 100.000 i statstøtte men siden et av kravene var at de måtte godta at menn og kvinner skulle sitte sammen så sendte de heller pengene i retur.

I de største moskeene er det egne kvinnestyret som styrer moskeenes kvinnepolitikk.   

https://www.islamic.no/icc-kvinner/

https://klassekampen.no/utgave/2023-01-31/fire-av-ti-i-hovedstyret-er-kvinner

Jeg har selv fått innblikk i miljøet.

Islamnet er ikke moskee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...