Gå til innhold

Hvilken helseplager etter graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken helseplager fikk du etter graviditet? Når gikk det over?

Jeg lurer på hvor vanlig er å få vedvarende helseplager etter en graviditet og fødsel?

Anonymkode: 967f0...02d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du på fødselsskader? Fikk ingen, hadde KS, eneste jeg har slitt litt med er vann i kroppen, men ble bedre etter 1 år.

Skrevet

Fikk ingen plager/skader i ettertid.

Skrevet

Med unntak av plager de aller første ukene etter første fødsel har jeg ingen vedvarende plager eller skader. Har født tre ganger (hvor den ene endte med en tredjegrads ruptur). 

Skrevet

Ingen vedvarende plager etter 2 fødsler.

Anonymkode: 939cf...7b3

Skrevet

Ikke noe som vedvarte. Fikk ingen fødselsskader, men fikk fødselsdepresjon som jeg fint kunne vært foruten.

Anonymkode: 1e29c...869

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke om det skyldes alder eller ettervirkninger av graviditet, for det dukket opp faktisk flere år etter endt graviditet og svangerskap. Jeg begynte å lekke urin ved anstrengelser, og kunne f.eks. ikke løpe til bussen om morgenen lenger, for da kom det en dråpe i trusen. Husker ikke nøyaktig hvor mange år etter det begynte, men det var nok 4-5 år i alle fall. Det begynte under svangerskapet, forsvant etter fødselen, og kom så tilbake.

Det har aldri gått over, jeg lekker ennå litt om jeg hoster eller nyser kraftig/mye under forkjølelser og sånn sykdom. Men kan heldigvis nyse normalt i det daglige uten lekkasje, det er de kraftige hosteanfallene og mange nysene under forkjølelse/influensa som gjør at det kan komme en dråpe eller to. Da tar jeg på meg truseinnlegg og bytter hver gang jeg kjenner det kommer en dråpe. Enklere enn stadige truseskift i alle fall.

Jeg hadde kraftig bekkenløsning under svangerskapet mitt også, og dette ga seg uttrykk i ryggplager pga skjev og haltende gange i noen måneder (bekkenløsningen fikk meg til å halte og feilbelaste). Mulig det også ødela ryggen min, for den ble aldri den samme etterpå, og jeg merket ganske store smerter selv etter at fødselen var overstått og bekkeløsningen i seg selv forsvant. Nå er det over 20 år siden fødselen, men ryggplagene har jeg ennå - i enda verre grad.

Endret av Million
Skrevet

Knipe-musklene er ikke hva de var. Har ikke lekkasjer når jeg nyser, etc, men kan være veldig vanskelig hvis jeg må veldig på do. Sliter fra før av med tendenser til at jeg plutselig må veldig på do, så det er ikke den beste komboen. 

Tidvis stiv i bekkenet og den ene hoften. Dette er (foreløpig) en bagatell som ikke påvirker meg i praksis. 

Mer problemer med føttene. Har gjort og gjør det jeg kan for å forebygge, men graviditeten har nok bare fremskyndet problemer jeg ville fått før eller siden uansett. 

Anonymkode: 4905a...901

Skrevet

Fikk bursitt i hoften etter første svangerskap. Var veldig tynn da jeg ble gravid, mistet ytterligere vekt før jeg la på meg igjen. Fikk stort barn over 4 kg. Tror det var på grunn av belastningen på kroppen og mye bæring etter fødsel. Hadde bursitt av og på i mange år etterpå før jeg ble helt kvitt det med trening. Ellers fått fire store barn - ingen fødselsskader. 

Anonymkode: df329...501

Skrevet

Har fått stive og vonde ledd. Ikke påvist leddgikt, selv om det ikke hadde overrasket meg om det blir det til slutt.

Anonymkode: 6dfe3...ff2

• Liker 1
Skrevet

Foreløbig bare 12 uker siden jeg fikk barn. Hadde ks, etter 4 uker kunne jeg ikke kjenne på kroppen at jeg hadde vært gravid, eneste var arret på magen som synlig bevis. Ikke et eneste strekkmerke en gang! Jeg er heldig, og takknemlig!! 

Anonymkode: 8e499...314

• Liker 1
Skrevet

Ingen, fikk to barn tidlig i 20 åra.

Anonymkode: fb05d...d98

Skrevet

Problemer med noe ustabilt bekken og anspent i korsryggen

Anonymkode: fbc66...734

Skrevet

Først var det arrvev etter mislykket sying av en rift som ikke trengte å bli sydd, og litt slapp bekkenbunn (hadde følelse av at noe var i vagina, men det var nok ikke mye nedfall. Magemusklene ble ikke separert på midten, men jevnt over hele magen, og de trakk seg ikke ordentlig tilbake - jeg hadde velsig flat mage og ganske liten midje før, og med samme vekt som før er midjen 10 cm større - det synes godt. Permanent er flate føtter og bekkenløsning gikk ikke gikk helt over: det er vonst å skyve fremover eller til siden med bena - da kjenner jeg at bekkenet ikke er helt stabilt. 

Skrevet

Fikk problemer med blodtrykket. Har ikke gått over. Går no på medisiner for det. Jeg gikk vel med det i nesten 20 år før jeg sa at no klarer jeg ikke mere. Da hadde den økt en del til. 

Skrevet

ingen plager

Anonymkode: 7b22d...274

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hvilken helseplager fikk du etter graviditet? Når gikk det over?

Jeg lurer på hvor vanlig er å få vedvarende helseplager etter en graviditet og fødsel?

Anonymkode: 967f0...02d

Hadde vondt i bekkenet om jeg stod mye, etter andre fødsel. Dette varte vel i to-tre år.

Etter tredje svangerskap (mistet i MA) hadde jeg vansker med å tømme blæra skikkelig. Måtte stå og tisse i en kopp for å få ut alt. Dette gikk over etter noen måneder.

Anonymkode: b4fef...ba1

Skrevet

Ingen fødselsskader her heller, naturlig fødsel 12 år siden. 

Men når jeg skulle tilbake i jobb et par år etter fødsel hadde jeg plutselig kroniske smerter ut av det blå. Endte opp med en FM diagnose og det kan se ut til at det er noe leddgikt eller lignende på gang i følge siste blodprøve. 

Anonymkode: f0d97...1c4

Skrevet

Ingen plager med de fire første. Endel hemorroider etter femte fødsel. 

Skrevet

Klippet var litt småømt av og til frem til rundt 6 mnd. 
har fortsatt litt symfysesmerter nå og da, men ikke noe utpreget plagsomt. 

Anonymkode: 2c329...feb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...