Gå til innhold

Blitt tradisjon under begravelser i kyrkja at filmen spoles tilbake !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ser uttil å ha  blitt tradisjon i   begravelse "her hos oss"  at filmen blir spolt tilbake  om avdødes liv  som blir presentert av prest eller en av de nermeste pårørende. En fin tradisjon,og   blitt like overasket hver gang over livshistorien  som ikkje har vert  kjent om den avdøde. 

Tenk hvor hyggeleg det hadde vert om mange  kunne fått hørt all den positive omtalen om seg når  dei  levde. 

Anonymkode: b6225...45c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er veldig sant! Etter flere dødsfall i nærmest familie så er jeg flink til og rose gi positive tilbakemeldinger til de som fortjener det. 

Anonymkode: 5cd30...cba

Skrevet

har ein ikkje gjort det slik alltid? Kva anna skal ein prate om i ei gravlegging? 

Anonymkode: 0990b...6e9

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

har ein ikkje gjort det slik alltid? Kva anna skal ein prate om i ei gravlegging? 

Anonymkode: 0990b...6e9

Ein kan tale om det som fell ein inn på slik ein dag.

Anonymkode: e3d1a...bc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ein kan tale om det som fell ein inn på slik ein dag.

Anonymkode: e3d1a...bc0

det høres ikke ut som en spesielt god strategi for å få en god og relevant minnetale.

Anonymkode: 1d9dd...43b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 16.18):

Det ser uttil å ha  blitt tradisjon i   begravelse "her hos oss"  at filmen blir spolt tilbake  om avdødes liv  som blir presentert av prest eller en av de nermeste pårørende. En fin tradisjon,og   blitt like overasket hver gang over livshistorien  som ikkje har vert  kjent om den avdøde. 

Tenk hvor hyggeleg det hadde vert om mange  kunne fått hørt all den positive omtalen om seg når  dei  levde. 

Anonymkode: b6225...45c

Det har nå vært en form for tradisjon i alle år at mange vil ha minnetaler hvor det spoles tilbake så langt det er mulig i avdødes liv. Jeg synes også det er flott å høre på det, selv om seremonien er trist. Mange får jo også høre positive omtaler om seg mens de enda lever. En av mine i en eldre generasjon sa at alt om hvor god og flink hun hadde vært gjennom livet kunne nevnes mens hun fortsatt levde, og at minnetale i begravelsen var fullstendig unødvendig. 

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Har det ikke alltid vært sånn? Har vært sånn i de fleste begravelsen jeg har deltatt i de siste 30 årene iallfall.

Anonymkode: 6e698...9fb

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske vanlig, spesielt for eldre folk som har levd et la går liv. 
Noe må man jo si i minnetalen, og da er det ofte vanlig å fortelle litt fra oppveksten, hvor de har bodd, jobbet, barn osv. 

Anonymkode: 43653...6a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel i alle år vært vanlig med en minnetale der man oppsummerer avdødes liv fra barndommen av? Dette har hverfall blitt gjort i alle begravelser jeg kan huske. 

Anonymkode: e82a9...a20

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det har alltid vært minnetale i kirkelig gravferd. Det er et eget punkt i liturgien. Minnetalen kan holdes av prest eller pårørende. Om preste  utarbeider den, skjer dette i samarbeid med pårørende. Hilsen prest.,

Anonymkode: 6a084...6ef

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2024 den 8.34):

Det har alltid vært minnetale i kirkelig gravferd. Det er et eget punkt i liturgien. Minnetalen kan holdes av prest eller pårørende. Om preste  utarbeider den, skjer dette i samarbeid med pårørende. Hilsen prest.,

Anonymkode: 6a084...6ef

En i min familie ønsket ikke minnetale, og derfor ble det heller ikke minnetale, - slik jeg har skrevet over. Hilsen prestedatter. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Da min søster døde hadde familien engasjert fotograf for å ta bilder. For minner. For å lage et minnealbum. Jeg unngikk alt av fotografer. Ønsket ikke å bli foreviget i sorgen. Dette er personlig for meg. 

• Hjerte 1
Skrevet
Helene skrev (6 minutter siden):

Da min søster døde hadde familien engasjert fotograf for å ta bilder. For minner. For å lage et minnealbum. Jeg unngikk alt av fotografer. Ønsket ikke å bli foreviget i sorgen. Dette er personlig for meg. 

Så bra at du stod opp for deg selv. 

Anonymkode: 92ee8...7d8

Skrevet

Vi fikk minnealbum etterpå. Jeg er på avstand på 1 bilde. Kan akseptere dette. Sorg er innvendig. 

Skrevet

Vi fikk album etterpå men bildene var tatt i forkant av begravelsen så kun bilder av rommet, alle kransene, alle sørgebåndene ol.

Anonymkode: d639a...f02

Skrevet
Helene skrev (1 time siden):

For å ta profesjonelle bilder av avdøde?

Anonymkode: bf54f...af6

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

For å ta profesjonelle bilder av avdøde?

Man tar da ikke slike bilder av avdøde i kista, eller liggende død i en seng eller på et bord. Minnealbum for å kunne minnes begravelsen med kista, alle blomstene, stearinlysene, og evt personer som selv ønsker å være med på bilder. Så lages det minnealbum med slike bilder. I tillegg tar man kanskje tar med noen få bilder av den som er død, men naturlig nok fra mens vedkommende fortsatt levde. Til slutt noen bilder fra en evt minnestund.

Skrevet

For meg ble dette helt feil. Fotograf som gikk rundt og tok bilder av oss, i sorg. Jeg kjennet sorgen inni meg hver dag. Å være med på bilder blir helt feil. Fikk dette minnealbumet etterpå. Det viser mennesker i sorg. Er meningen at vi skal se hvordan vi sørger?  Jeg har hele begravelsen i hodet. Trenger ingen påvinnelse om dette. 

• Liker 1
Skrevet

Da min kjæreste gikk bort var det begravelsesbyrået som tok bilder i kirken og av alle blomstene og kransene, men det var ingen personer avbildet og det synes jeg var fint.

Skrevet
Helene skrev (20 timer siden):

Helene skrev (19 timer siden):

Vi fikk minnealbum etterpå. Jeg er på avstand på 1 bilde. Kan akseptere dette. Sorg er innvendig. 

Helene skrev (1 time siden):

For meg ble dette helt feil. Fotograf som gikk rundt og tok bilder av oss, i sorg. Jeg kjennet sorgen inni meg hver dag. Å være med på bilder blir helt feil. Fikk dette minnealbumet etterpå. Det viser mennesker i sorg. Er meningen at vi skal se hvordan vi sørger?  Jeg har hele begravelsen i hodet. Trenger ingen påvinnelse om dette. 

Alt dette kunne du tatt opp med familien din. Alle sørger på hver sin måte, og det kan variere fra gang til gang hvordan sorgen er. Å stenge sorgen inne er feil, den er det viktig å "leve ut", snakke om i etterkant. Altså skal ikke sorg være en "100% innvendig ting". Meningen er en verdighet etter begravelsen, bilder du kan finne fram nå i tiden etterpå. Men hvis det er så vanskelig for deg å ha det albumet kan du jo levere det til den du fikk det av, og si at du ikke ønsker/orker å ha det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...