Gå til innhold

kan moren stoppe all info på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan moren stoppe all info om fravær, all skole info til far?

Min saboer skal til sin advokat i morgen ang moren pga hun ødlegger samvær osv, så sambo har nå prøvd å få tak i lærinna til dattra si for å få vite fravær, i dag så fikk han beskjed at mora hadde vært der nede å sagt at han ikke skal vite noe om dattra si som skjer på skolen. Har hun lov til?

Jeg spørr for jeg lurer, vet jeg ikke har noe med saken å gjøre.

SIer det med en gang da jeg har fått høre sånn før her når jeg har spurt om ting

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Det er vel sånn at begge foreldrene har like stor rett til info fra skolen hvis ikke det er noe helt spesielt.

Skrevet

da er jo det greit, skal be sambo å lese den linken. Takk for svar.

Skrevet

Joda. Moren kan nekte dette.

Men kun om far ikke har foreldreansvar. Om mor har klart å frata faren denne typen informasjon på falskt grunnlag vil hun stille VELDIG svakt i en evt rettsak ettersom dette på ingen måte kan forsvares under henvisning til barnets beste.

Om far ikke har foreldreansvar er det en proforma sak å få det (ihvertfall ganske enkelt). Og i en evt senere rettsak vil det være i mors disfavør at hun har forsøkt å nekte han denne typen ansvar om han er normalt oppegående.

Eksempelet du viser til er desverre ikke så uvanlig som mange av oss ønsker å tro. Men i hovedsak skjer samværstrenering og informasjonsbegrensning i litt mer avanserte former enn det som her blir beskrevet. For de felste aleneforeldre er nå inneforstått med at barn på papiret faktisk har en rett til samvær. Og for å kunne ivereta dette samværet på en ordentlig måte må samværsforelder også ha et minimum av informasjon.

Skolen gjør i denne saken bare det de har fått beskjed om er er uten ansvar i så måte. Men jeg ser ikke bort ifra at en evt "spesialist" vil sjekke status og forhøre seg med skolen om deres oppfatning av saken.

All trenering av samvær, informasjon og andre ting som ikke kan forsvares som barnets beste vil bringe dattern nærmere faren både mht samvær/omsorg og psykisk (over tid). Som jeg har sagt før er det kort tid siden høyesterett la føringer i slike saker ved å tvangsflytte ei 12 år gammel jente.

Skrevet

De har delt foreldreansvar, sambo skal til sin advokat i morgen så får vi se hva som skjer vidre. sambo har nok for å få hele foreldreretten så det er det han kommer til å gjøre nå.

Moren prøver å skjule fraværet til dattra. Vi vet ikke hva moren har sagt for noe til skolen, men det er ikke noe pent vet jeg. Så nå har moren gått for langt

Skrevet
De har delt foreldreansvar, sambo skal til sin advokat i morgen så får vi se hva som skjer vidre. sambo har nok for å få hele foreldreretten så det er det han kommer til å gjøre nå.

Moren prøver å skjule fraværet til dattra. Vi vet ikke hva moren har sagt for noe til skolen, men det er ikke noe pent vet jeg. Så nå har moren gått for langt

Dere har min fulle støtte utifra den informasjonen som har kommet frem. Men vær oppmerksom på at det ikke er lett for en far å overta omsorgen påtross av en mengde avtalebrudd. "Barnets beste" er desverre bare en talemåte som brukes av politikere. Reeelt sett er det nesten ingenting ved dagens lovverk som ivaretar barnet. Derimot blir foreldre som f.eks. ønsker å gjennomføre en samværstrenering ivaretatt med svært trygg margin. TV programmet "Rikets tilstand" viste dette til fulle da de for en tid tilbake dokumenterte lovbrudd på lovbrudd som ikke ble del i vurderingen. Programmet het "Far på mors måte" og viste at mange fedre må tilpasse seg mors humør for å få et minimum av samvær. Til og med domstolene slo fast at det i et av tilfellene var gjort så mange og grove avtalebrudd som ikke var til barnets beste at det burde vært en selvfølge for alle andre at far overtok omsorgen. Isteden lot de mor fortsette med samværstreneringen "fordi det hadde foregått så lenge" - sitat slutt.

At fedre går til rettsak blir mer og mer vanlig. Dette kommer også til å bli avgjørende for den lovendring som tvinger seg frem. Slik sett blir din samboer en sentral del av den prosessen som etterhvert vil ivareta barna fremfor foreldrene.

Skrevet
Joda. Moren kan nekte dette.

Men kun om far ikke har foreldreansvar.

Hvis du leser linken jeg la ut, Barnelovens paragraf 47, så står det faktisk der at den som IKKE har foreldreansvar, har rett til informasjon, både direkte fra den andre på forespørsel, og fra skole og barnehage. Og at det skal "særlege høve" til for at man mister den retten.

Gjest Primula
Skrevet
ja disse skolene.

Hæ? Hva mener du med det? Det er vel mor som gjør noe galt her??

Skrevet
Hæ? Hva mener du med det? Det er vel mor som gjør noe galt her??

Jeg synes faktisk skolen må ta litt av ansvaret de også.

Jeg har aldri vært med på at skole og barnehage ikke er GODT orientert om hvilke regler som gjelder her. Hvis jeg hadde kommet og forlangt noe sånt overfor mine barns skole eller barnehage, vet jeg at jeg hadde fått beskjed om hvor landet lå.

Skolen må også kjenne til reglene.

Skrevet (endret)
Hvis du leser linken jeg la ut, Barnelovens paragraf 47, så står det faktisk der at den som IKKE har foreldreansvar, har rett til informasjon, både direkte fra den andre på forespørsel, og fra skole og barnehage.  Og at det skal "særlege høve" til for at man mister den retten.

OK. Jeg gir meg ;)

Men hva er "særlege høve" ?. I dette tilfellet har mor gått inn og krevd at far ikke skal få informasjon, uten at det er sansynliggjort at han på noen måte er uegnet til å få slik informasjon. Det synes som om mors ønske da defineres som "særlig høve".

HVIS !!! skolen har gjort feil blir det sansynligvis rettet opp rimelig fort om far kontakter skolen igjen. Men da tyder det også på at skolen har fulgt en tradisjon som tilsier at fedre ikke har rett til informasjon såfremt mor ikke ønsker at det skal være slik. En slik holdning er sansynligvis værre enn noe annet ettersom det viser at myndighetene (skolen) er med på å marginalisere fedre på samme måte som de siste 30-40 årene. En slik praksis fører oss med andre ord tilbake til 60-årene hvor barn fikk juling av foreldrene både morgen og kveld, uten at noen reagerte.

Uansett om skolen eller mor hadde rett til å nekte slik informasjon synes det som om barnets beste ikke er sentralt i den praktiseringen av lovverket som her er vist. Dette er den samme manglende respekten for barn som jeg har referert til tidligere. Det er altså ikke barnets beste som ligger til grunn for dagens lovverk. Dette kan skape problemer for barnet og faren, når far i dette tilfellet prøver å være tilstede for barnet.

Endret av Far til 2
Skrevet

Men hva er "særlege høve" ?. I dette tilfellet har mor gått inn og krevd at far ikke skal få informasjon, uten at det er sansynliggjort at han på noen måte er uegnet til å få slik informasjon. Det synes som om mors ønske da defineres som "særlig høve".

Les loven igjen. Det er fylkesmannen som definerer hva som er "særlig høve". Ikke skolen.

Som jeg skrev ovenfor, her har både skolen og mor gjort en feil. Og det er ikke min erfaring at skole og barnehage er så dårlig opplyst om loven rundt dette.

Skrevet

sambo skal snakke med advokaten sin om dette og få han til å ta kontakt med skolen. Og han kommer også til å kreve å få ett møte med rektor og lærinna og vise de avtalen mor og far har.

Til far til to, dette er bare en liten brøkdel hva mor har gjordt,har også skrevet ett annen tråd om hva skal til for at far skal få foreldreretten, der står det enda mer hva mor gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...