Gå til innhold

Leve for 1000 i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beklager om dette er i feil emne, var usikker. Lurte på om å leve for 1000kr i uka er veldig stramt eller ikke? Da mener jeg at de 1000 kronene er til alt utenom husleie, strøm, internett osv. Er litt grønn på økonomi og vet egentlig ikke om dette er stramt budsjett eller ikke

Anonymkode: dc05e...4be

Skrevet

Jeg handler for 700-800 i uka, men handler husholdningsartikler og større pakker med kjøttvarer når det er behov, så grovt regna er det nok 1000 kroner i snitt i uka, så det høres helt normalt ut i mine øyne. Jeg lever godt på det, og lever ikke stramt i det hele tatt. Det er lettere å holde budsjettet ved å planlegge innkjøp og kun handle en gang i uka. Drar jeg på butikken en ekstra gang fordi jeg får lyst på noe annet enn det som er planlagt til middag f.eks. går det fort noen hundrelapper ekstra slik det ofte gjør med handling på impuls.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

For en person høres det greit ut, i alle fall for meg. 

Anonymkode: 47e88...f53

• Liker 3
Skrevet
Matas skrev (6 minutter siden):

Jeg handler for 700-800 i uka, men handler husholdningsartikler og større pakker med kjøttvarer når det er behov, så grovt regna er det nok 1000 kroner i snitt i uka, så det høres helt normalt ut i mine øyne. Jeg lever godt på det, og lever ikke stramt i det hele tatt. Det er lettere å holde budsjettet ved å planlegge innkjøp og kun handle en gang i uka. Drar jeg på butikken en ekstra gang fordi jeg får lyst på noe annet enn det som er planlagt til middag f.eks. går det fort noen hundrelapper ekstra slik det ofte gjør med handling på impuls.

Så det går fint mtp andre ting utenom mat også? Typ sosiale ting, klær eller transport?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For en person høres det greit ut, i alle fall for meg. 

Anonymkode: 47e88...f53

Takk for svar! :)

Skrevet

Det synes jeg høres alt for lite ut. Hadde vært ok hvis det bare var mat, men hvis det skal dekke bensin/månedskort, cafe/byen/kino, medisiner, gaver, klær høres det veldig stramt ut

Anonymkode: 2b8a5...7cc

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så det går fint mtp andre ting utenom mat også? Typ sosiale ting, klær eller transport?

1000,- totalt for alt? Nei det går ikke. Men 1000,- på mat i uka for en person bør gå fint. Det er ikke stort budsjett, men likevel overkommelig. 

Anonymkode: 3b172...3fc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis det kun er mat så er det absolutt ikke stramt budsjett. Hvis mat og kosmetikk, fortsatt ikke velsig stramt (handle slikt på Rusta, Normal, Europris). Hvis det er medregnet busskort så er det litt stramt. Er det legeutgift så spiser jo denne fort opp den summen. Spørs hva som inngår altså 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det synes jeg høres alt for lite ut. Hadde vært ok hvis det bare var mat, men hvis det skal dekke bensin/månedskort, cafe/byen/kino, medisiner, gaver, klær høres det veldig stramt ut

Anonymkode: 2b8a5...7cc

Hvor mye tenker du burde være minimum?

Skrevet
katties skrev (4 minutter siden):

Hvis det kun er mat så er det absolutt ikke stramt budsjett. Hvis mat og kosmetikk, fortsatt ikke velsig stramt (handle slikt på Rusta, Normal, Europris). Hvis det er medregnet busskort så er det litt stramt. Er det legeutgift så spiser jo denne fort opp den summen. Spørs hva som inngår altså 

Det er alt som ikke er faste utgifter mtp bolig, altså strøm, husleie, internett, vann.

Skrevet

Holder fint her, to voksne. Man trenger ikke klær hver måned, og man kan være sosial uten å bruke penger. Vi bruker under 4000 i mnd på mat, iblant 3000. (Dette er i tillegg glutenfritt). Spiser en del vegetar og handler på tilbud.

Det som kan velte det er jo f.eks legebesøk, medisiner, at du må betale bensin, eller kjøpe en gave. Men er du flink og sparer så går det. Er du singel bør 500 på mat i uka være mer enn nok, da sparer du resten.

Anonymkode: 4c8a5...d72

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er alt som ikke er faste utgifter mtp bolig, altså strøm, husleie, internett, vann.

Jeg vet ikke hva DITT alt er. F.eks. valgte jeg bort busskort da jeg studerte for å spare - det var billigere med enkeltbilletter noen ganger i måneden, og ellers gikk eller syklet jeg, omtrent samme hvordan været var. Jeg hadde også nok klær, så det kjøpte jeg kun om noe ble ødelagt, og da gjerne brukt. I tillegg vet jeg ikke hva du har av hobbyer. Jeg danset og trente. Droppet teningssenter og kjøpte vekter, men betalte for dansing. 1000 kr i uken hadde holdt fint for meg da. Derimot måtte jeg spare til sommerhusleie da man ikke fikk stipend og lån i juni-juli.

Endret av katties
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Holder fint her, to voksne. Man trenger ikke klær hver måned, og man kan være sosial uten å bruke penger. Vi bruker under 4000 i mnd på mat, iblant 3000. (Dette er i tillegg glutenfritt). Spiser en del vegetar og handler på tilbud.

Det som kan velte det er jo f.eks legebesøk, medisiner, at du må betale bensin, eller kjøpe en gave. Men er du flink og sparer så går det. Er du singel bør 500 på mat i uka være mer enn nok, da sparer du resten.

Anonymkode: 4c8a5...d72

Går veldig sjeldent til lege og frisør feks. så jeg tror ikke det skal velte meg helt :)

katties skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke hva DITT alt er. F.eks. valgte jeg boet busskort da jeg studerte for å spare - det var billigere med enkeltbilletter noen ganger i måneden. Jeg hadde også nok klær, så det kjøpte jeg kun om noe ble ødelagt, og da gjerne brukt. I tillegg vet jeg ikke hva du har av hobbyer. Jeg danset og trente. Droppet tenimgssenter og kjøpte vekter, men betalte for dansing. 1000 kr i uken hadde holdt fint for meg da.

Har ikke noen hobbyer, ingen som koster penger iallefall. Godt å høre at du tror 1000kr er ok og ikke alt for stramt

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke noen hobbyer, ingen som koster penger iallefall. Godt å høre at du tror 1000kr er ok og ikke alt for stramt

Husk at én ting å ikke spare på (droppe) er D-vitaminer da - mange som glemmer det!

Endret av katties
  • Liker 1
Skrevet

8.372 er sosialhjelpssatsen for en enslig voksen person.

Dette er å regne som fattigdomsgrensen i Norge.

Per uke utgjør dette ca 1.860 kr per uke.

Det går sikkert an å levd for under Norges fattigdomsgrense, men enkelt er det ikke.

Anonymkode: aa471...469

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

8.372 er sosialhjelpssatsen for en enslig voksen person.

Dette er å regne som fattigdomsgrensen i Norge.

Per uke utgjør dette ca 1.860 kr per uke.

Det går sikkert an å levd for under Norges fattigdomsgrense, men enkelt er det ikke.

Anonymkode: aa471...469

Det krever wn del budsjettering og kartlegging, og det er visse ting man ikke kan gjøre - bl.a. ee alkohol og godteri dyrt og næringsfattig, så det var ikke en del av MIN hverdag når jeg hadde et stramt budsjett (brukte 200-250 kr på mat i uka i 2017), men det er ikke umulig 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Skal du ha med transport og klær i den tusenlappen også, så holder det selvfølgelig ikke med mindre du lever på nudler. Skal du ha god og næringsrik mat, holder det knapt med en tusenlapp i disse dyre tider. Alt har jo gått opp og ukesbudsjettet for familier har økt med hundrevis av kroner.

Anonymkode: 45239...755

• Liker 1
Skrevet

Min datter klarte å bruke 6-700kr i mat i uka. Hun hadde budsjett på 1000 fra meg men hun ville vise meg at hun skulle klare det og spare i tillegg. Hun handlet bestandig på tilbud. Så på kilo prisen og gjorde det bra synes jeg. Så du skal klar det hvis du vil. Men noe luksus er det ikke nei. Kanskje sett av 1500 hvis du har råa til det. 

Anonymkode: d2418...66b

• Liker 2
Skrevet

Kommer vel an på om det er for en periode eller for alltid. 

Jeg er bare en person og har 1000 kr i uka som budsjett kun på dagligvarer. Jeg går nesten alltid over det, men jeg prøver ikke så hardt heller - jeg har penger og har ingenting jeg sparer til. Det er inkludert f.eks. renholdsgreier, kosmetikk, lyspærer, et sokkepar iblant osv., men det aller meste går til mat. Jeg handler en del på tilbud, men jeg kjøper det jeg har lyst på, og mat er ikke det første stedet jeg vil spare. Er vegetarianer, som liksom skal være billig, men jeg er ikke så enig i det. En pakke (gode) tomater koster f.eks. ofte nesten 50 kr, og jeg kjøper minst to sånne i uka. 

Jeg har en hobby som koster litt, ellers er "unødvendige" ting jeg bruker penger på: Spotify, Netflix, HBO, avisabonnement, kollektivtransport (ikke ofte nok for busskort, men det blir fort 80 kr i uka der også), lege/medisiner, kafébesøk, kino, gaver, litt klær. Hvor mye har du av sånt? For min del er det ikke alltid jeg kan velge å ikke bruke penger, folk forventer gjerne at man blir med på kafé eller blir med på tur og spleiser på utgifter osv. 

Jeg har ikke spesielt høyt forbruk, men for meg hadde 1000 kr føltes veldig stramt å leve på over lang tid. Men om det hadde vært snakk om noen år for å spare litt, hadde det nok gått fint. 

Anonymkode: 53ac8...16b

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Skal du ha med transport og klær i den tusenlappen også, så holder det selvfølgelig ikke med mindre du lever på nudler. Skal du ha god og næringsrik mat, holder det knapt med en tusenlapp i disse dyre tider. Alt har jo gått opp og ukesbudsjettet for familier har økt med hundrevis av kroner.

Anonymkode: 45239...755

Er mye sunn mat man kan få tak i billig: potet, gulrot, løk, kål, erter, fisk, kyllinglår, kjøttdeig på tilbud er noen ganger OK, bønner, mais, egg, røkelaks fra Extra, tomat på boks, havregrøt... altså - man må bare venne seg til det og finne billige oppskrifter. F.eks. er det mye mat i en wrap med egg og røkelaks. Ertesuppe, pasta med timatsause med masse grønnsaker, lappskaus. Jeg spiste billigere og variert og frøs ned rester. 

Endret av katties
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...