Gå til innhold

Dette tjener topplederne i statseide selskaper.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest GP950mAh
Skrevet
Concert skrev (1 time siden):

Lønnsfesten fortsetter, mens de som ar lavlønnet dessverre henger igjen.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/10/06/dette-tjener-topplederne-i-statseide-selskaper/

Det bør ikke finnes en lønn over 1mill, da hadde vi hatt litt annen økonomi samfunnet. Litt mer fornuftig levestil.

Setter vi et makstak for lønn vil det skremme vekke de beste hodene, noe som vil være katastrofalt for norsk næringsliv.

Skrevet
GP950mAh skrev (Akkurat nå):

Setter vi et makstak for lønn vil det skremme vekke de beste hodene, noe som vil være katastrofalt for norsk næringsliv.

Ja, men det burde jo være hele samfunnet. Det private også.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
1 hour ago, Concert said:

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2023/10/06/dette-tjener-topplederne-i-statseide-selskaper/

Det bør ikke finnes en lønn over 1mill, da hadde vi hatt litt annen økonomi samfunnet. Litt mer fornuftig levestil.

Så du forteller meg at en leder som er ettertraktet av mange bedrifter i milliard klassen skal konkurere om ham og det eneste de kan tilby er 1 million? 

101 economics. Du burde lese den. 

Skrevet
Concert skrev (1 time siden):

Nei det hadde vi ikke hatt, da hadde Norge virkelig blitt et uland, hvor alle som kan hadde stikket utenlands for å jobbe

• Liker 2
Skrevet
Concert skrev (2 timer siden):

Ja, alle bør tjene det samme. Historien har vist at det var skikkelig vellykket der de prøvde det.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest GP950mAh
Skrevet
Concert skrev (16 minutter siden):

Det fungerer ikke i den virkelige verden med lønnstak.

Skrevet
Concert skrev (På 6.10.2023 den 17.29):

Og hvordan har du tenkt å sikre at de dyktige lederne ikke stikker av til utenlandske internasjonale selskaper? 

1 mill i årsinntekt er ingenting med hensyn til den tiden og energien man utøver i topplederstillinger, man har nærmest ikke et liv utenom jobben. Jeg tviler sterkt de noen gidder den type jobb for en slik lønn, da kan man like gjerne gjøre noe enklere med samme lønna. 

• Liker 3
Gjest Angry Man
Skrevet

Et makstak på lønn hadde fungert utmerket. Det hadde i stor grad vært med på å utjevne de for store forskjellene i samfunnet og det hadde vært langt mere rettferdig enn det er idag når enkelte håver inn enorme summer på å gjøre det svært mange av oss hadde klart like bra.  

Enhver som tror at "toppledere" fortjener lønnnen sin trenger å våkne opp. Det har vært forsket endel på dette og  toppledere er på ingen måte de "beste" av oss. 

De fleste ledere har avdelinger og eksperter som kommer med analyser og anbefalinger på så godt som alt de trenger å ta en beslutning på. Og stort sett så høres disse anbefalingene på fordi de er utarbediet av mennesler som er langt dyktigere på sitt konkrete felt en "lederen". 

Selfølgelig eksisterer det unntak men generelt sett så tror jeg at  en apekatt som automatisk signerte alle anbefalingene som kom på bordet sitt kunne drevet et stort selskap noenlunde effektivt simpelthen fordi ting går greit av seg selv.  😄 

Gjest GP950mAh
Skrevet
Angry Man skrev (2 timer siden):

Et makstak på lønn hadde fungert utmerket. Det hadde i stor grad vært med på å utjevne de for store forskjellene i samfunnet og det hadde vært langt mere rettferdig enn det er idag når enkelte håver inn enorme summer på å gjøre det svært mange av oss hadde klart like bra.  

Enhver som tror at "toppledere" fortjener lønnnen sin trenger å våkne opp. Det har vært forsket endel på dette og  toppledere er på ingen måte de "beste" av oss. 

De fleste ledere har avdelinger og eksperter som kommer med analyser og anbefalinger på så godt som alt de trenger å ta en beslutning på. Og stort sett så høres disse anbefalingene på fordi de er utarbediet av mennesler som er langt dyktigere på sitt konkrete felt en "lederen". 

Selfølgelig eksisterer det unntak men generelt sett så tror jeg at  en apekatt som automatisk signerte alle anbefalingene som kom på bordet sitt kunne drevet et stort selskap noenlunde effektivt simpelthen fordi ting går greit av seg selv.  😄 

Håper dette var sarkatisk, ellers bør du sette deg inn i oppgavene en toppleder faktisk har og hvor krevende en slik stilling er. Makstak på lønn vil gjøre det totalt uinteressant for de fleste når man får et enormt arbeidspress med svært dårlig lønn mot i alle andre land rundt oss som aldri vil finne på å innføre noe så dumt.

Skrevet

Jeg stemmer jo SV, men jeg vet ikke helt. Det er viktig at offentlig sektor kan konkurrere med privat og hente inn gode ledere. Mye større problem at folk tjener penger på prisveksten på boliger. 1 million i lønn er eks ikke nok til en leilighet på Snarøya.

Skrevet

Hun i posten satt godt i det, men ellers synes jeg de fleste der var kraftig underbetalt.

Gjest Angry Man
Skrevet
9 hours ago, GP950mAh said:

Håper dette var sarkatisk, ellers bør du sette deg inn i oppgavene en toppleder faktisk har og hvor krevende en slik stilling er. Makstak på lønn vil gjøre det totalt uinteressant for de fleste når man får et enormt arbeidspress med svært dårlig lønn mot i alle andre land rundt oss som aldri vil finne på å innføre noe så dumt.

Jeg kjenner ingen internasjonale toppledere. Men jeg kjenner folk som har direktør stillinger i norge, en som var rådmann og andre med forskjellige lederstillinger. 

Og nei jobbene deres er ikke spesielt krevende ifølge dem selv, og kunne vært gjort av svært mange mennesker.  Kun 1 av 10 i norge tjener mellom 700 000 og 1 000 000. Og kun 6% av befolkningen har over en million i inntekt. 

Så å ha en inntekt på si mellom 1 og 2 millioner er så absolutt noe som vil tiltrekke mennesker, det utgjør mellom 2-4 ganger det gjennomsnittlge mennesker tjener i året. Det er masse mennesker i norge som kan fylle en topplederstilling og gjøre en god jobb. Og du trenger på ingen måte å tilby 15+++++ millioner årlig for å tiltrekke deg disse. 

Mange mennesker jobber masse overtid bare for den ekstra inntekten det gir. Helgevakter og overtid. Så ikke kom med at folk ikke gidder å jobbe ekstra og oppleve mere stress bare fordi det ikke gjør deg til en krøsus. For det stemmer simpelthen ikke. 

Det er heller ikke slik at de fleste mennesker som kan fylle en topplederstilling vil flytte utenlands fordi de tilbys høyere lønninger der. For dette er langt flere mennesker enn det du muligens ser for deg at gjelder.

De som innehar topplederstillinger er ikke unikt begavet på noen som helst måte. De er mennesker som simpelthen har karret seg opp. Hatt lederstillinger på lavere nivå for så å til slutt få en jobb som "toppleder". 

Å tro at disse menneskene generelt sett ikke på et sekund kan erstattes av 10 000 andre er simpelthen tåpelig og virker som noe enkelte av disse "topplederene" propagerer for å øke sine egne utbetalinger og sin egen selvverd. :D 

Gjest GP950mAh
Skrevet
Angry Man skrev (40 minutter siden):

Jeg kjenner ingen internasjonale toppledere.

Nei, om du faktisk hadde det ville du forstått hvorfor makstak på lønn er idiotisk. Ingen ville vært villig til å jobbe døgnet rundt for luselønn.

Gjest Refreng
Skrevet
On 10/6/2023 at 5:28 PM, GP950mAh said:

Det virker ikke som om høy lønn tiltrekker de beste hodene sånn som det er nå, så kjøper ikke den

Gjest Angry Man
Skrevet
11 minutter siden, GP950mAh said:

Nei, om du faktisk hadde det ville du forstått hvorfor makstak på lønn er idiotisk. Ingen ville vært villig til å jobbe døgnet rundt for luselønn.

Og du gjør det?? Sikkert sikkert.... :P 

For det første så er det ikke døgnet rundt. Og for det andre så er ikke opp til 4 ganger hva andre tjener noe du kan definere som luselønn. 

Skrevet

Det skulle jeg også hatt i en slik posisjon. 

Gjest GP950mAh
Skrevet
Angry Man skrev (1 time siden):

Og du gjør det?? Sikkert sikkert.... :P 

For det første så er det ikke døgnet rundt. Og for det andre så er ikke opp til 4 ganger hva andre tjener noe du kan definere som luselønn. 

Mange toppledere gjør det. De må være tilgjenglige døgnet rundt, reiser mye og har lange arbeidsdager. Da vil det være enkelt for dem å velge en jobb i utlandet med god lønn hvor innsatsen verdsettes over luselønn i Norge fordi sosialistene ikke tåler at noen tjener bedre enn dem.

Skrevet
Stonegiant skrev (3 timer siden):

Hun i posten satt godt i det, men ellers synes jeg de fleste der var kraftig underbetalt.

Posten og Statkraft tjente begge godt, men ellers sjokkerende dårlig lønn på mange av dem i mine øyne. De tjener knapt det dobbelte av meg, og jeg har fem års arbeidserfaring, null personalansvar, null fagansvar og null resultatansvar. 

Skrevet (endret)
3 hours ago, Kelsier said:

Posten og Statkraft tjente begge godt, men ellers sjokkerende dårlig lønn på mange av dem i mine øyne. De tjener knapt det dobbelte av meg, og jeg har fem års arbeidserfaring, null personalansvar, null fagansvar og null resultatansvar. 

Det er vel kanskje du som tjener særdeles godt og ikke de som tjener dårlig?  Nå synes ikke jeg  alle disse lederne tjente urimelig godt. Men ikke alle disse lederne har veldig mange ansatte.  Nysnø har f.eks kun 16 ansatte og lederen får 2,6 millioner i lønn.  Tjener man sjokkerende dårlig når man har ansvaret for 16 ansatte og tjener 2,6 millioner i året? 

Endret av SVK

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...