Gå til innhold

Har så lyst til å ta en master, men har for dårlige karakterer fra bacheloren 😫

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 21.28):

Det går ikke etter at man først har fått utdelt bachelor diplom. Bare før. 

TS må nesten ta ny bachelor, eller prøve å passe inn noen fag i den nye bacheloren, slik at det tar kortere tid. Om karakterene er B og ikke C eller lavere. 

Eller så har man "nett"alternativet, som er Covid-Zoom-Teams "master". Latterlige greier som ingen tar seriøst nå som pandemien er over.

Et tredje alternativ er å finne samme type master et annet sted, med lavere opptakskrav.

Anonymkode: a450d...956

Jo det kan man. Alle emner man ikke har beste karakter i kan tas på nytt (inntil tre ganger). Hvis jeg går inn på studentweb kan jeg melde meg opp til både bacheloremner og materemner jeg allerede har bestått, så lenge jeg ikke har A.

Anonymkode: ea648...fd1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jo det kan man. Alle emner man ikke har beste karakter i kan tas på nytt (inntil tre ganger). Hvis jeg går inn på studentweb kan jeg melde meg opp til både bacheloremner og materemner jeg allerede har bestått, så lenge jeg ikke har A.

Men da må du fremdeles ha studierett, og det har ikke ts etter mange år. Dessuten må emnet være det samme som tidligere, altså samme emnekode og innhold. 

Anonymkode: 909ce...fd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Men da må du fremdeles ha studierett, og det har ikke ts etter mange år. Dessuten må emnet være det samme som tidligere, altså samme emnekode og innhold. 

Men det er vel bare å melde seg som enkeltemnestudent ? Er det ikke det da? 

Anonymkode: e584c...7d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er NTNU tar du bare kontakt med de så finner de en løsning, enten emner om igjen eller andre emner. 

Anonymkode: 2f4c0...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jepp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/9/2023 at 6:06 AM, AnonymBruker said:

Man kan ta emnene, men man får ikke et nytt, komplett vitnemål/grad. I hvert fall ikke per 2019, da jeg forsøkte nettopp det.

Alternativet er å få karakterutskrift eller lignende etter man har fått bedre karakter, og legge det ved vitnemålet.

Anonymkode: ea496...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Eh, nei. Det er kun noen får emner som er åpne for enkeltemnestudenter, og hvis ts har en profesjonsutdanning er de fleste (ofte alle) emnene kun tilgjengelig for de som er tatt opp til et bestemt studieprogram. Da må man ta opp igjen emnene mens man fremdeles har studierett, eller så lenge man har poststudierett (som regel ett år). 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eh, nei. Det er kun noen får emner som er åpne for enkeltemnestudenter, og hvis ts har en profesjonsutdanning er de fleste (ofte alle) emnene kun tilgjengelig for de som er tatt opp til et bestemt studieprogram. Da må man ta opp igjen emnene mens man fremdeles har studierett, eller så lenge man har poststudierett (som regel ett år). 

Man får jo studierett som enkeltemnestudent, og da kan man ta opp alle emner man har tatt tidligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man får jo studierett som enkeltemnestudent, og da kan man ta opp alle emner man har tatt tidligere også.

Igjen nei, dere er visst flere her inne som ikke forstår dette. Etter ditt resonnement kan jo hvem som helst melde seg opp som enkeltemnestudent i hva som helst, og det kan man ikke, det er kun enkelte emner som er tilgjengelige for enkeltemnestudenter. Ellers kunne jo alle som f.eks ikke kommer inn på medisin meldt seg som enkeltemnestudenter på medisinsk fakultet for så å melde seg opp til ett og ett emne og på den måten tatt studiet, og det er ikke mulig. Eller tror du virkelig det er sånn det fungerer? Alle emner er ikke tilgjengelige for hvem som helst på universitet/høyskole, svært mange studier må man være opptatt som student på et studieprogram for å få lov til å ta emnene. Er du ikke tatt opp på f.eks vernepleieutdanningen får du ikke melde deg opp til enkeltemner der 7 år etter at du sluttet heller. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel uansett tenke at det beste å gjøre er å ta direkte kontakt med universitetet og spørre om hvilke muligheter som finnes. Det er den eneste måten å få fullstendig klarhet i situasjonen på.

Anonymkode: 0bf43...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja jeg skjønner at ikke profesjonsemner kan tas som enkeltemner når de ikke er åpne. Der var ikke det jeg mente i det hele tatt. At du kan bli lege som enkeltemnestudent liksom.

Spørsmålet var mer om det er mulig å melde seg som emnestudent for å få generell studierett. Og om man da også kan melde seg opp i emner man allerede har tatt som del av et studieprogram? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg skjønner at ikke profesjonsemner kan tas som enkeltemner når de ikke er åpne. Der var ikke det jeg mente i det hele tatt. At du kan bli lege som enkeltemnestudent liksom.

Spørsmålet var mer om det er mulig å melde seg som emnestudent for å få generell studierett. Og om man da også kan melde seg opp i emner man allerede har tatt som del av et studieprogram? 

Ikke nødvendigvis. Mange emner har studierettskrav, da holder det ikke å være enkeltemnestudent. Da må du være tatt opp på selve studieprogrammet. Å forbedre karakterer har som som regel ett år på etter fullført bachelor, hos oss.

Anonymkode: 461d7...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det kan man nødvendigvis ikke - fordi de gir adgangsrett til kun de som er tatt opp til det aktuelle studieprogrammet på nåværende tidspunkt. Fra man har fullført bachelor har man ett år til å ta opp fag, så lenge vitnemålet ikke er utskrevet.

»Studenter som har fullført sitt studieprogram og oppnådd grad, eller har reservert seg mot utskriving av grad, kan ta gjentak av eksamen i emner med adgangsbegrensning i inntil 2 semestre etter fullført studieprogram. Om du ønsker gjentak av emner som har studierettskrav knyttet til studieprogram, ta kontakt med studieveileder for studieprogrammet der du har avlagt graden din.»

https://www.ntnu.no/studier/opptak/fullfortgrad

Anonymkode: b2d1e...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For ørtene gang, nei det er ikke sånn det fungerer. Den generelle studieretten gjelder bare de enkeltemnene som er åpne, ikke de som krever at du er tatt opp på et studieprogram, SELV OM du gikk på det programmet for mange år siden. Som jeg (og andre) i tråden sier er det normalt ett års poststudierett, og det er der man har muligheten for å forbedre karakterer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

For ørtene gang, nei det er ikke sånn det fungerer. Den generelle studieretten gjelder bare de enkeltemnene som er åpne, ikke de som krever at du er tatt opp på et studieprogram, SELV OM du gikk på det programmet for mange år siden. Som jeg (og andre) i tråden sier er det normalt ett års poststudierett, og det er der man har muligheten for å forbedre karakterer. 

Nei jeg har skjønt det. Ro ned litt da. Jeg stilte et spm en gang. Om det gikk an å få studierett ved å melde seg som enkeltemnestudent. Og så ta opp fag man hadde fra før.
Og så skrev jeg en post til hvor jeg pressiserte at jeg aldri hadde ment å ta et helt legestudium feks som enkeltemner. Trodde det var åpenbart for alle at det ikke var mulig.

og det var meg du nå siterte i det litt småirriterte svaret ditt over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Igjen nei, dere er visst flere her inne som ikke forstår dette. Etter ditt resonnement kan jo hvem som helst melde seg opp som enkeltemnestudent i hva som helst, og det kan man ikke, det er kun enkelte emner som er tilgjengelige for enkeltemnestudenter. Ellers kunne jo alle som f.eks ikke kommer inn på medisin meldt seg som enkeltemnestudenter på medisinsk fakultet for så å melde seg opp til ett og ett emne og på den måten tatt studiet, og det er ikke mulig. Eller tror du virkelig det er sånn det fungerer? Alle emner er ikke tilgjengelige for hvem som helst på universitet/høyskole, svært mange studier må man være opptatt som student på et studieprogram for å få lov til å ta emnene. Er du ikke tatt opp på f.eks vernepleieutdanningen får du ikke melde deg opp til enkeltemner der 7 år etter at du sluttet heller. 

Er du helt fjern? Det er jo ingen som snakker om å melde seg som enkeltemnestudent for å ta et hvilket som helst emne, men emner man har tatt før. Når du har opptak på et emne kan eksamen tas inntil tre ganger, dette er naturligvis ikke begrenset til det første semesteret man hadde studierett på emnet. Burde jo si seg selv, litt vanskelig å ta samme eksamen tre ganger på ett semester :himle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med studiestedet. Jeg har tatt emner som egentlig ikke er åpne for enkeltemnestudenter flere ganger hos ulike fakultet. Måtte spørre fagansvarlig om jeg fikk bli med, det var ikke noe problem. 

Anonymkode: 2f4c0...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...