Gå til innhold

Har så lyst til å ta en master, men har for dårlige karakterer fra bacheloren 😫

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok en bachelor for x antall år siden. Prioriterte å jobbe for å overleve samtidig, fordi studiestøtten ikke strakk til. Jobbet i veldig relevante jobber mht studiet, og jeg fikk jobb med en gang etterpå der jeg ønsket, selv om karakterene var dårlige (C i snitt). 

Har tatt videreutdanninger etterpå med B i snitt. 

Nå har jeg så lyst til å ta en master, men får ikke tatt den jeg ønsker, fordi snittet er høyt for å komme inn. Det er ikke lege eller juss eller noe sånn, men likevel tydeligvis et attraktivt studie. 

Hvordan går jeg frem for å komme inn likevel, når de tar utgangspunkt i karakterer fra bacheloren?? Hjelp! 

Anonymkode: d8319...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chroma skrev (2 minutter siden):

Da må du vel forbedre karakterene dine?

Ved å ta bacheloren på nytt mener du?
Jeg er ikke TS, bare nysgjerrig, 

Anonymkode: 880f3...799

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (13 minutter siden):

Gjerne! Men jeg kan ikke melde meg opp til enkeltemner, og jeg har jo allerede tatt bacheloren. Hvordan går jeg frem? 

Anonymkode: d8319...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feel you, ts. Helt idiotisk at man ikke kan ta emner fra bachelor for å forbedre karakter. Har 3,8 poeng fra sykepleien, kommer ikke inn på den masteren jeg vil og har heller ikke mulighet til å ta opp fag. 

Anonymkode: dbcec...c03

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare én type bachelor som kvalifiserer til den masteren du ønsker å ta? Har du mulighet til å sy sammen en egen bachelor ved å ta noen nye emner og skrive ny oppgave (i tillegg til å innpasse noen av de du har fra før)? 

Finnes det videreutdanninger som kan tilsvare det du ønsker å ta master i? Er det masteren i seg selv som er interessant, eller får du andre muligheter på arbeidsmarkedet enn du er kvalifisert for gjennom videreutdanning/kurs? 

Anonymkode: fec87...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mulig karaktersnittet er lavere på samme master andre steder i landet? Hvis det er en mulighet for deg å flytte. 

Anonymkode: b2b3e...c69

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finne samme master et annet sted i landet eller i utlandet med mulighet for å ta det via nett. Feks Sverige har mange nettstudier i sine mastere. 

Anonymkode: 4afd4...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Finne samme master et annet sted i landet eller i utlandet med mulighet for å ta det via nett. Feks Sverige har mange nettstudier i sine mastere. 

Anonymkode: 4afd4...488

Also called: "Covid-Master" eller "Zoom-Master" eller "Teams-Master" 🤣

Altså, jeg går ut fra at TS ønsker the REAL DEAL her - face-to-face, eller ansikt-til-ansikt. Ikke noe online crap.

Anonymkode: a450d...956

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (7 timer siden):

Det går ikke etter at man først har fått utdelt bachelor diplom. Bare før. 

TS må nesten ta ny bachelor, eller prøve å passe inn noen fag i den nye bacheloren, slik at det tar kortere tid. Om karakterene er B og ikke C eller lavere. 

Eller så har man "nett"alternativet, som er Covid-Zoom-Teams "master". Latterlige greier som ingen tar seriøst nå som pandemien er over.

Et tredje alternativ er å finne samme type master et annet sted, med lavere opptakskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Also called: "Covid-Master" eller "Zoom-Master" eller "Teams-Master" 🤣

Altså, jeg går ut fra at TS ønsker the REAL DEAL her - face-to-face, eller ansikt-til-ansikt. Ikke noe online crap.

Sverige hadde faktisk mastere på distans før covid. Universitetene i Sverige er enda mer sentralisert enn i Norge, så det er slik de får sørget for kompetanseheving på bygda.

Anonymkode: 461d7...c38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masteropptak gjøres på studiestedet og ikke sentralt, så en mulig måte:

Ta kontakt med instituttet du ønsker å ta master ved, send en mail og forklar situasjonen og motivasjonen til å ta en master - og spør om de kan ta med erfaringen du har i yrket ditt, og motivasjonen du har, i vurderingen?

Mulig det er et longshoot, men det er verdt å prøve. 

Anonymkode: be6c5...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger jo veldig av hvilket fagfelt det er snakk om, noen ganger er det mulig å søke på et masterprogram som er felles for flere fag (type tverrfaglig helse) eller som grenser til hverandre (innen økonomi f.eks). Men hvis du har C i snitt og ikke kommer inn fordi de andre som søker har høyere snitt, så er jo løsningen å søke seg til et mindre populært studiested. Det går fint å ta master i en mindre by om det er det man virkelig vil, det må ikke være i Oslo, Trondheim eller Bergen, og det heller ikke være med de største utdanningsinstitusjonene. Men igjen avhenger mulighetene av fagfelt og hva du ønsker å ta master i. 

Anonymkode: 909ce...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ta kontakt med instituttet du ønsker å ta master ved, send en mail og forklar situasjonen og motivasjonen til å ta en master - og spør om de kan ta med erfaringen du har i yrket ditt, og motivasjonen du har, i vurderingen?

Mener du da at TS skal kunne komme foran andre søkere som har gjort det bedre på bachelorstudiet enn TS? Er ikke det urimelig?

Anonymkode: f0817...401

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du da at TS skal kunne komme foran andre søkere som har gjort det bedre på bachelorstudiet enn TS? Er ikke det urimelig?

Anonymkode: f0817...401

Det er selvfølgelig helt urimelig, og det er heller ikke sånn det fungerer. Alt går på karakter, evt rangering av karakter + tilleggspoeng. Jeg jobber ved en masterutdanning der det hvert år er folk som ringer og maser for å komme frem i køen,  det funker ikke. Selvfølgelig og heldigvis. 

Anonymkode: 909ce...fd5

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, nei, nei. 🙄

Anonymkode: 790f3...ee3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, jeg lurer på hvorfor det virker som at så mange regner nettbaserte mastere som mindreverdige. Jeg synes da det ser ut som de fleste masterprogram ser ut til å være samlingsbaserte, uten mer pensum, flere og større arbeidskrav, eller mer omfattende eksamen enn de reint nettbaserte. Eller har de det?

Anonymkode: ed569...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Hm, jeg lurer på hvorfor det virker som at så mange regner nettbaserte mastere som mindreverdige. Jeg synes da det ser ut som de fleste masterprogram ser ut til å være samlingsbaserte, uten mer pensum, flere og større arbeidskrav, eller mer omfattende eksamen enn de reint nettbaserte. Eller har de det?

Anonymkode: ed569...867

Jeg tror ikke det stemmer helt at de er så  mindreverdige og at ingen bryr seg om en utdanning tatt på nett. De siste årene har vel de fleste skjønt at fysisk tilstedeværelse ikke er et must i alle situasjoner. 

Anonymkode: e584c...7d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel få vel emnestudierett selv etter du har fullført graden, og på den måten ta opp fag fra bachelor og så søke på opptak til master med de forbedrede karakterene? NTNU f.eks tilbyr i hvert fall emnestudierett etter du har fullført graden. 

Anonymkode: 0bf43...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke det stemmer helt at de er så  mindreverdige og at ingen bryr seg om en utdanning tatt på nett. De siste årene har vel de fleste skjønt at fysisk tilstedeværelse ikke er et must i alle situasjoner. 

Anonymkode: e584c...7d1

Enig, det har ingen betydning. 

Anonymkode: 790f3...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...