AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Legen har diagnostisert meg med krystallsyke, men jeg syns ikke det passer og lurer derfor på om andre har liknende erfaringer. Tre uker siden fikk jeg et kraftig plutselig anfall hvor jeg følte som jeg skulle besvime. Svimmelhet, kvalme, hodepine, veldig tung i kroppen og ustødig/klarte ikke gå eller stå uten støtte. Følte meg helt borte og veldig dårlig. Varte i 4-6timer, like intenst gjennom hele, uansett om jeg stod eller lå eller rotasjon av hodet. Etter det har jeg fått anfall nesten daglig. De har blitt verre i styrke. Kaster ofte opp og i går fikk jeg den verste hodepinen jeg har hatt i mitt liv (har hatt migreneanfall tidligere og dette var ikke liknende). Varer ofte 5+ timer, gjerne ut dagen og blir ikke alltid bedre av en lur. Anfallene blir verre og verre. I går ekstremt anstrengende å gå opp en bakke, selv om jeg ble bært/støttet hele veien. Iblant vondt i arm og bein på ene siden. Allmenntilstanden utenom blir også bare verre. Blodtrykk, blodsukker og blodprøver er normale. Legen testet for nystagmus og diagnostiserte meg med krystallsyke. Jeg får det ikke til å gå opp, for anfallene mine varer alltid i mange timer, og har ingenting med rotasjon av hodet å gjøre. Jeg er litt desperat for jeg har ikke klart å studere siden, har allerede måttet droppe et fag pga obligatorisk arbeid jeg ikke kunne gjennomføre. Føler ikke jeg blir tatt alvorlig, særlig når eneste behandling eller lindring var å gjøre en hjemmemanøver som har hatt ingen effekt. Skal til kiropraktor mandag som jeg bestilte på egen hånd, men føles så lenge til. Er så dårlig. Har noen opplevd noe samme? Ting som kan hjelpe? Evt hvordan jeg kan gå frem for å prøve å få mer hjelp hos helsesystemet? Anonymkode: 95bb4...335 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Høres ikke ut som min egen opplevelse med krystallsyken, da var anfallene alltid posisjonsutløst og varte i under ett minutt. Det var heftige anfall, men det var kun kraftig svimmelhet som var symptomet. Jeg har hørt om folk som har blitt hentet med ambulanse og måtte være på sykehus pga. krystallsyken, så det kan jo tenkes at de hadde det like ille som deg. Lurt å dra til kiropraktor, de har i hvert fall greie på krystallsyken. Om kiropraktor ikke er enig med legen må du jo tilbake til legen og fortelle det kiropraktoren sa, og så må du rett og slett bare stå på ditt og få videre utredning. Legen har ikke alltid rett. Anonymkode: fe224...37a 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 Både jeg og min bror har hatt anfall hvor svimmelhet har vart i flere dager. Når jeg har anfall har jeg gjerne en hel dag med konstant svimmelhet som etterhvert går over til kun posisjonsutløst og så forsvinner. For han er det verre, sist var han sykemeldt i over en uke. Generelt så er det jo meningen at du skal ta kontakt med legen på nytt hvis du blir dårligere. Ingenting i veien for at du kan be om en time og beskrive hvordan det har utviklet seg (hodepine, allmenntilstanden). Anonymkode: 95687...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 Kanskje det kan være Ménières sykdom? Anonymkode: 52b1f...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): anfallene mine varer alltid i mange timer, og har ingenting med rotasjon av hodet å gjøre. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kaster ofte opp og i går fikk jeg den verste hodepinen jeg har hatt i mitt liv (har hatt migreneanfall tidligere Vestibulær migrene. Anonymkode: a05e4...06b 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 Virus på balansenerven kan også ligne på krystallsyken Anonymkode: c5fc5...e12 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 Har du tatt Ct av hodet? Bare sånn for sikkerhetsskyld? Anonymkode: 19a7f...bdb 1
AprilLudgate Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg er langvarig svimmel og har vært utredet hos de beste i landet på svimmelhet mtp krystallsyke. Nå skal jeg videre til utredning for mulig vestibulær migrene som årsak. Men: Jeg hadde dratt på legevakt ASAP for å utelukke hjerneslag. Og da mener jeg som i nå. Sterk hodepine er ikke like vanlig for krystallsyke, oftere vanlig for vestibulær migrene. Om du på MR pg CT har normale funn så kan du spørre legevakt om å hva de tenker om å teste kvalmestillende+for eksempel Vydura i 3 dager. Dette er ufarlig å prøve uansett diagnose sålenge du har utelukket hjerneslag osv. Vydura er migrenemedisin, er ikke en triptan. Du må IKKE ta triptan for hjerneslag osv er utelukket da disse kan øke sjansene for det om du har aura. Men altså, på legevakta NU. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vestibulær migrene. Anonymkode: a05e4...06b Skulle tro det, men har ingen av de andre symptomene. Ikke påvirket av lys eller lukt i det hele tatt. -op Anonymkode: 95bb4...335
MyMichelle Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 (endret) Jeg har hatt krystallsyke flere ganger. Første gang var jeg innlagt på sykehus i 5 dager. Men jeg hadde det ikke som du. Jeg hadde ikke vondt i hodet i det hele tatt. Jeg ble kvalm av å se på skjermer. Jeg sjanglet som om jeg var dritings. Beveget jeg hodet opp og ned ble jeg svimmel, beveget jeg hodet fra side til side ble jeg svimmel og ramlet. Prøvde jeg å legge meg på rygg var det som å være i «en svart karusell» og jeg kastet opp før hodet var nede på puten. Bare når jeg satt rett opp med lukkede øyne følte jeg meg ikke syk. Ble gradvis bedre. Jeg anbefaler deg å mase om å bli henvist til CT eller MR. Ikke for å skremme deg, men jeg har en bekjent som hadde lignende symptomer som deg. Hun oppsøkte lege etter noen dager, og hun hadde hatt slag i lillehjernen. Endret 7. oktober 2023 av MyMichelle La til siste avsnitt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 MyMichelle skrev (5 minutter siden): Jeg har hatt krystallsyke flere ganger. Første gang var jeg innlagt på sykehus i 5 dager. Men jeg hadde det ikke som du. Jeg hadde ikke vondt i hodet i det hele tatt. Jeg ble kvalm av å se på skjermer. Jeg sjanglet som om jeg var dritings. Beveget jeg hodet opp og ned ble jeg svimmel, beveget jeg hodet fra side til side ble jeg svimmel og ramlet. Prøvde jeg å legge meg på rygg var det som å være i «en svart karusell» og jeg kastet opp før hodet var nede på puten. Bare når jeg satt rett opp med lukkede øyne følte jeg meg ikke syk. Ble gradvis bedre. Jeg anbefaler deg å mase om å bli henvist til CT eller MR. Sånn har jeg det også ved anfall. I tillegg spydde jeg som en gris ved minste bevegelse av hodet. Jeg har hatt anfall 3 ganger, men mange år mellom. Anfallene har vart mellom 14 dager og noen timer. Sånn ellers har jeg fått dårlig balanse og jeg tåler dårlig kjøretøy. Ved siste anfall, påvirket det hørsel (som ikke har kommet tilbake) så det er nå mistenker legen meniere, da hørsel er redusert med 30 prosent etter ett anfall for to år siden Anonymkode: fa548...712 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå