Gå til innhold

Spørsmål vedrørende fasting og høy forbrenning + 8-4 jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har fått inntrykk at det er en del som har god kunnskap om kosthold her inne, så spør her i håp om at noen har noen råd til meg☺️ 

Fikk ganske nylig påvist glutenallergi, og får nå hjelp av en kostholdsveileder med å bli bra igjen. Hun ønsker at det skal gå 3-4 timer mellom hvert måltid (gjerne lenger). Jeg har derfor eksperimentert litt, og opplever å bli utrolig mye bedre i magen ved å kutte ut mellommåltidene (og gluten selvsagt). Problemet er at jeg er på grensen til undervektig, og har alltid hatt høy forbrenning. Det kan nok trolig ha noe med glutenallergien å gjøre, og håpet er at jeg skal klare å legge på meg etter hvert som tarmen nå får "hvile" fra mat den ikke tåler. Jeg prøver å være flink på å spise fullverdige og gode måltider når jeg først spiser, og selv om det er krevende med full jobb og famileliv, føler jeg at jeg får det til og som sagt at kroppen responderer godt på det. 

Men så er det da dette med måltidsrytme. Det mest ideelle er om jeg hadde fått til å spise 3 store måltider om dagen. Jeg blir sulten rundt 08:30 på morgenen kanskje, og da blir jeg ordentlig sulten - det rumler ordentlig og jeg kjenner på ekstremt sult. Problemet er vi har felles varmlunsj på jobb klokken 11:00. Det er noe jeg gleder meg til hver dag, og jeg ønsker helst ikke å hoppe over dette måltidet. Ideelt sett for meg skulle jeg jo spist frokost rundt 09, og så lunsj i 12-13 tiden igjen i hverdagen. Ønsker ikke å spise i hui og hast på morgenen før vi har kommet oss ut av døra heller (spesielt ikke fordi jeg ikke er særlig sulten - og at jeg merker at magen har respondert godt på å vente). Kan kjenne sult med en gang jeg våkner, men det går alltid over og kommer tilbake igjen rundt 08:30-09:00. 

Her om dagen ble jeg uvel av å vente til 11 og tok meg da en neve nøtter. Da gikk det faktisk fint, så lurer på om det kan handle om at jeg bare må få i meg noe. Men da bryter jeg jo "regelen" om å la det gå 3-4 timer mellom hvert måltid.. Ødelegger jeg alt ved å ta en neve nøtter? 

Noen som har noen råd til meg eller som driver med fasting og har høy forbrenning/der hensikten ikke er å gå ned i vekt? Er en stund til neste time hos kostholdsveileder, så spør som sagt her i mellmmåltiden da det virker som det er mange flinke og kunnskapsrike folk her! Kan legge til at jeg har holdt på med dette i en måneds tid nå. Enkelte dager går det greit, andre ikke - vet ikke om det er vanlig jeg?🤔 Noen råd?

Anonymkode: 32156...cbd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan gjør dere andre det med måltidsrytme og 8-4 jobb?☺️

Skrevet

Mennesker er skapt for å spise når de er sultne, tenker jeg. Dersom du er undervektig så spiser du for sjeldent. Spis når det passer deg og du føler deg sulten, så ordner det seg av seg selv

Anonymkode: f83c7...259

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mennesker er skapt for å spise når de er sultne, tenker jeg. Dersom du er undervektig så spiser du for sjeldent. Spis når det passer deg og du føler deg sulten, så ordner det seg av seg selv

Anonymkode: f83c7...259

Jeg har alltid spist mye. De siste årene føler jeg at jeg bare har spist og spist, og så har jeg allikevel aldri lagt på meg. Kostholdsveilederen mener det er fordi kroppen har hatt nok med å bryte ned gluten som jeg ikke har tålt, og at jeg da ikke har tatt opp næring. Så har jo hatt mye problemer med magen. Tidligere spiste jeg hele tiden og når jeg var sulten. Nå ønsker jeg å få en mer jevn rytme på det. Men mulig jeg kanskje ikke burde trosse sult i den perioden her.. Bare får det ikke til å gå opp logistikkmessig da🙄

Skrevet

En ting jeg forøvrig burde nevne er at jeg har gått fra å være undervektig til å være på grensen til undervektig de siste månedene. Så noe effekt har det hatt og jeg vet litt hva jeg driver med altså☺️ bare ikke helt når det kommer til dette med frokost.. 

Skrevet (endret)

Kan du ikke bare prøve å spise en frokost eller noe småtteri på morgenen eller 08.30 en uke eller noe, og se hvordan det går? Kanskje noe du vet magen pleier å fikse? For så lenge det går bra, er det vel ikke så farlig med den regelen? Eller misforstår jeg?

Endret av Gnå
  • Liker 1
Skrevet
Gnå skrev (42 minutter siden):

Kan du ikke bare prøve å spise en frokost eller noe småtteri på morgenen eller 08.30 en uke eller noe, og se hvordan det går? Kanskje noe du vet magen pleier å fikse? For så lenge det går bra, er det vel ikke så farlig med den regelen? Eller misforstår jeg?

Er vel det jeg egentlig lurer på. For har slitt mye med oppblåst mage/føler meg ekstremt stinn og i helgene når jeg styrer måltidsrytmen min selv/spiser etter sulten fordufter problemene helt. Så det er nok noe i tipsene jeg har fått om å la det gå et par timer mellom og ha en såkalt "mini-faste". Lurer vel egentlig bare på om noen har noen tanker om hvordan de ville løst problemstillingen, eventuelt kunnskap om hvor mye det har å si at man spiser frokost og lunsj med kun ca. to timers mellomrom. 

Skrevet

Det høres ut som om du har en kompleks problemstilling og påvist matvareallergi som randoms her ikke kan sette seg inn i. Fortsett dialogen med eksperter. Ta det gjerne opp med legen din også. Vet ikke hvor mye medisinsk kompetanse denne kostholdseksperten har. Det kan være at du har betennelsesreaksjoner i tarmen som gjør at du ikke tar opp næringen fra maten du spiser. 

Anonymkode: 10e49...38c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 20.20):

Det høres ut som om du har en kompleks problemstilling og påvist matvareallergi som randoms her ikke kan sette seg inn i. Fortsett dialogen med eksperter. Ta det gjerne opp med legen din også. Vet ikke hvor mye medisinsk kompetanse denne kostholdseksperten har. Det kan være at du har betennelsesreaksjoner i tarmen som gjør at du ikke tar opp næringen fra maten du spiser. 

Anonymkode: 10e49...38c

Sant nok, tenkte det var relevant å få frem alt. Har blitt henvist dit av lege:) Tenkte bare jeg skulle høre her i tilfelle noen andre har samme problemstilling med tanke på dette med sult og lunsjtider i en 8-4 jobb.

Skrevet

Jeg faster fra kl 20 om kvelden til lunsj i 11 tiden dagen etter. Kjenner sjeldent på sult før kl 10.30, men om jeg gjør det så tar jeg en yoghurt eller en neve med nøtter. Dette funker for meg, men absolutt ikke for alle. Spiser da lunsj, middag og kvelds, med ca 4-5 timers mellomrom. Noen ganger kun lunsj og middag, men da er også porsjonene større.

Tenker at du bør prioritere å spise frokost hjemme før du går på jobb, sånn at tarmene dine får 3-4 timer med hvile mellom måltidene. Det er nok en grunn til at du har fått det rådet fra spesialisten. 

Anonymkode: 6e528...d9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 15.35):

Er vel det jeg egentlig lurer på. For har slitt mye med oppblåst mage/føler meg ekstremt stinn og i helgene når jeg styrer måltidsrytmen min selv/spiser etter sulten fordufter problemene helt. Så det er nok noe i tipsene jeg har fått om å la det gå et par timer mellom og ha en såkalt "mini-faste". Lurer vel egentlig bare på om noen har noen tanker om hvordan de ville løst problemstillingen, eventuelt kunnskap om hvor mye det har å si at man spiser frokost og lunsj med kun ca. to timers mellomrom. 

Når du står opp om morgenen er kroppen din i fettforbrenning etter mange timer uten mat. Å fortsette med den til lunsj går greit ernæringsmessig. Men det viktigste er at du spiser og kjenner på kroppen hva som den trives best med. Det er ingen fasit som ernæringsfysiologer kan skrive ut når det gjelder hyppighet. Vi er alle individuelle. Det viktigste er at kroppen nå får restitusjon og hvile etter at gluten er kuttet ut. Når det gjelder å holde vekta, er det den totale energien i løpet at ett døgn som teller. Om du har endel timers faste er det supert! Magesekken fungerer slik at den slipper maten videre ned i tynntarmen i små porsjoner og et stort måltid på ettermiddagen holder lenge utover. Veldig mange som dropper kveldsmat merker også at sulten om morgenen uteblir. Nøtter er veldig bra for å fylle på med kalorier. 

Anonymkode: eaee1...48f

Skrevet

Til frokost før du går ut jobb, så drikker du et stort glass med smoothie - kun bær, 1 avocado, 30 g proteinpulver uten gluten (eller flytende eggehvite), collagen pulver, magnesium, omega3 og vann. Dette holder deg mett til lunsj og er bra for kroppen. 

Skal du gå opp i vekt, må du spise mer enn du forbrenner. Så istedenfor en laks til middag, så spiser du to laksefileer. Legg gjerne til et mellommåltid med nøtter mellom lunsj og middag om du er sulten.

Anonymkode: 4a1cd...456

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når du står opp om morgenen er kroppen din i fettforbrenning etter mange timer uten mat. Å fortsette med den til lunsj går greit ernæringsmessig. Men det viktigste er at du spiser og kjenner på kroppen hva som den trives best med. Det er ingen fasit som ernæringsfysiologer kan skrive ut når det gjelder hyppighet. Vi er alle individuelle. Det viktigste er at kroppen nå får restitusjon og hvile etter at gluten er kuttet ut. Når det gjelder å holde vekta, er det den totale energien i løpet at ett døgn som teller. Om du har endel timers faste er det supert! Magesekken fungerer slik at den slipper maten videre ned i tynntarmen i små porsjoner og et stort måltid på ettermiddagen holder lenge utover. Veldig mange som dropper kveldsmat merker også at sulten om morgenen uteblir. Nøtter er veldig bra for å fylle på med kalorier. 

Anonymkode: eaee1...48f

Egentlig føles det som at å faste frem til lunsj ikke er noe for meg, fordi jeg kjenner på en så ekstremt sult og kan bli uvel og få lite energi. I tillegg så er det jo dette med å holde på vekta.. Synes det er lettere å ha en "minifaste" fra lunsj til middag da, så kanskje kroppen min faktisk bare trenger mer energi på morgenen? Føler jeg ofte fungerer bedre etter dagens andre måltid, uten at jeg vet hva det kan komme av, men har vel kanskje noe med energinivå å gjøre da. Tror jeg har hengt meg litt opp i tanken om at man bør ha 12-timers nattefaste. Kanskje jeg skal lytte litt mer til kroppen nå, og så kan det jo kanskje være noe jeg kommer tilbake til senere hvis jeg føler meg sterkere og når jeg forhåpentligvis har litt mer å gå på :) eventuelt noe jeg kanskje ikke trenger å gjøre hver dag. Takk for tipset om nøtter!

Skrevet

Til frokost før du går ut jobb, så drikker du et stort glass med smoothie - kun bær, 1 avocado, 30 g proteinpulver uten gluten (eller flytende eggehvite), collagen pulver, magnesium, omega3 og vann. Dette holder deg mett til lunsj og er bra for kroppen. 

Skal du gå opp i vekt, må du spise mer enn du forbrenner. Så istedenfor en laks til middag, så spiser du to laksefileer. Legg gjerne til et mellommåltid med nøtter mellom lunsj og middag om du er sulten.

Anonymkode: 4a1cd...456

Tusen takk for svar, det kan kanskje være det lureste i den perioden her. Smoothie var ikke så dumt, det liker jeg jo veldig godt! Tar du magnesium og omega 3 ved siden av? Gjør det at man ikke blir sulten like fort?

Skrevet

Jeg faster fra kl 20 om kvelden til lunsj i 11 tiden dagen etter. Kjenner sjeldent på sult før kl 10.30, men om jeg gjør det så tar jeg en yoghurt eller en neve med nøtter. Dette funker for meg, men absolutt ikke for alle. Spiser da lunsj, middag og kvelds, med ca 4-5 timers mellomrom. Noen ganger kun lunsj og middag, men da er også porsjonene større.

Tenker at du bør prioritere å spise frokost hjemme før du går på jobb, sånn at tarmene dine får 3-4 timer med hvile mellom måltidene. Det er nok en grunn til at du har fått det rådet fra spesialisten. 

Anonymkode: 6e528...d9e

Tusen takk for svar, du har nok rett i det! Jeg skal prøve det de neste dagene og se om jeg føler meg bedre da. Kan skjønne at faste fungerer fint i hverdagen om du ikke kjenner på sult før 10:30, det må være deilig😅 Måltidsmønsteret ditt høres jo veldig ideelt ut, men vi er vel alle forskjellige og har ulike behov.

Skrevet

Jeg var tidligere et skikkelig frokostmenneske, MÅTTE ha mat og våkent sulten, spilte ingen rolle om klokka var 06 eller 10. Men vha kaffe med melk har jeg vennet meg til å ha første måltid 11. noen ganger må jeg ha en skyr eller banan før det, men jeg er et helt annet menneske enn tidligere som da måtte ha stor frokost, så tror alt kan trenes på.

Men i mitt tilfelle ønsker jeg å holde vekten (går fort opp), det er jo ikke tilfelle hos deg. I ditt tilfelle ville jeg tatt en næringsrik smoothie i bilen og regnet den som første måltid. Om du ikke rekker å lage, så hadde jeg tatt den neven nøtter og kjent etter om jeg kjente noe forskjell fra smoothiedagene. Jeg hadde illefall ikke godt sulten frem til 11 når kroppen så tydelig gir tegn på at den vil ha mat, og du er undervektig. Hadde kroppen ikke spurt etter mat, så hadde jeg latt den vente, men når den tydelig forteller at den ønsker næring, og den også tenger det (den har jo da ikke reserverer å tære på), så er ikke det tiden på å la den «øve» seg på å gå sulten.

Anonymkode: efca3...502

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...