Gå til innhold

Redusert barnehagepris i statsbudsjettet

Anbefalte innlegg

Gjest Jaha1112
Skrevet (endret)

Har det egentlig så stor betydning for 'vanlige folk'?

For min del har jeg lav inntekt (kr. 450000) og får redusert regning som har vært på kr. 1800. Jeg får støtte til barnepass fra NAV pga at jeg er aleneforsørger og betaler 35% selv som er kr. 630 og NAV dekker kr. 1170 Med ny makspris på 1500(bygden) så blir det 525 kr å betale selv og NAV dekker 975. Blir altså en hundrelapp mindre å betale i måneden. 1200 kr i året. Dette vil gjelde alle som har lav inntekt. Samtidig så sparer vel NAV 1170-975=kr. 195 i måneden og kr. 2340 i året. Er det ikke riktig forstått at i min situasjon så får kommunen mindre og Staten(NAV) mer?. De som 'tjener' på dette vil være dem med såpass høy inntekt at de ikke kvalifiserer til redusert betaling. Og for dem vil jeg vel tro at 1000-1500 mindre i måneden ikke betyr all verdens. Og så blir det vel kommunen da som taper penger på denne reduksjonen i makspris. Ikke Staten. 

Så regjeringen hjelper jo ikke barnefamilier med dårlig råd her. De gir til dem med god inntekt. Og de sørger for at kommunene får lavere inntekt. Som igjen ofte har en tendens til å føre til kutt i tilbud for barnefamilier. 

Endret av Jaha1112
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo litt på husstanden. Redusert foreldrebetaling gjelder jo husstandens inntekt og en husstand med to voksne på ca 600 000kr til sammen har jo egentlig mindre enn deg, men må betale full pris. Da vil det slå bedre ut for lavinntektsfamilier med to foreldre, men kanskje ikke så mye bedre for aleneforsørgere. 

Gjest Jaha1112
Skrevet
*blueberry* skrev (2 minutter siden):

Spørs jo litt på husstanden. Redusert foreldrebetaling gjelder jo husstandens inntekt og en husstand med to voksne på ca 600 000kr til sammen har jo egentlig mindre enn deg, men må betale full pris. Da vil det slå bedre ut for lavinntektsfamilier med to foreldre, men kanskje ikke så mye bedre for aleneforsørgere. 

Det er sant, det vil jo treffe dem som er to voksne med lav inntekt.

Gjest Lykkedykker
Skrevet

En tusenlapp ekstra på barnas fond kommer godt med:) 

Skrevet

De kunne jo brukt disse pengene på å oppbemanne det spesialpedagogiske tilbudet i stedet. Så kunne det kommet barna til gode direkte. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
fire24 skrev (8 timer siden):

De kunne jo brukt disse pengene på å oppbemanne det spesialpedagogiske tilbudet i stedet. Så kunne det kommet barna til gode direkte. 

Eller rullerende opptak, det hadde hjulpet mange enormt mye

• Liker 1
Skrevet

For oss betyr en tusenlapp i måneden en god del nå som alt er så dyrt! Det er litt over en halv ukeshandling (og da handler vi helt ordinære dagligvarer på Kiwi). 

Vi er ikke fattige, men vi trenger definitivt hver tusenlapp vi kan få tak i i disse tider.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Topsi skrev (11 minutter siden):

Eller rullerende opptak, det hadde hjulpet mange enormt mye

Rullerende opptak krever mye mer enn bare penger. Det er et mye større tiltak som man først må finne ut hvordan man løser best både mtp ansatte, kapasitet og tilvenning. 

Skrevet
fire24 skrev (8 timer siden):

Så enig! De med lav inntekt får allerede redusert betaling, og vi med høyere inntekt klarer å betale dagens priser. Jeg har 2 barn i barnehage så vil få redusert regningen med 2000, men jeg ville mye heller betalt samme som i dag og hatt ekstra bemanning i barnehagen. 

• Nyttig 1
Skrevet
Jaha1112 skrev (9 timer siden):

Har det egentlig så stor betydning for 'vanlige folk'?

For min del har jeg lav inntekt (kr. 450000) og får redusert regning som har vært på kr. 1800. Jeg får støtte til barnepass fra NAV pga at jeg er aleneforsørger og betaler 35% selv som er kr. 630 og NAV dekker kr. 1170 Med ny makspris på 1500(bygden) så blir det 525 kr å betale selv og NAV dekker 975. Blir altså en hundrelapp mindre å betale i måneden. 1200 kr i året. Dette vil gjelde alle som har lav inntekt. Samtidig så sparer vel NAV 1170-975=kr. 195 i måneden og kr. 2340 i året. Er det ikke riktig forstått at i min situasjon så får kommunen mindre og Staten(NAV) mer?. De som 'tjener' på dette vil være dem med såpass høy inntekt at de ikke kvalifiserer til redusert betaling. Og for dem vil jeg vel tro at 1000-1500 mindre i måneden ikke betyr all verdens. Og så blir det vel kommunen da som taper penger på denne reduksjonen i makspris. Ikke Staten. 

Så regjeringen hjelper jo ikke barnefamilier med dårlig råd her. De gir til dem med god inntekt. Og de sørger for at kommunene får lavere inntekt. Som igjen ofte har en tendens til å føre til kutt i tilbud for barnefamilier. 

Legger du kanskje lista for "god råd" litt lavt her? Du har sikkert rett i at de som har såpass dårlig råd at de allerede mottar andre former for støtte ikke nødvendigvis får like mye ut av dette, men jeg antar at noe av hensikten er at en kan bidra til at færre trenger støtte for å dekke utgifter til barnehage, eller at folk som ikke har god råd (men akkurat nok til at de ikke har krav på hjelp) får littegran bedre råd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...