Gå til innhold

Spesialist på blodsykdommer. Prøver å ikke tenke kreft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg postet her for noen dager siden ang. mageproblemer jeg har hatt en god stund. Fikk tatt en del prøver, venter fortsatt på noen svar, men pga dårlig matlyst, kraftig vektnedgang, mye blåmerker og litt slikt så ønsker legen å henvise til sykehuset til spesialist på blodsykdommer. Jeg blir litt urolig, men prøver å ikke tenke krefttanken. Noen som har vært til en slik spesialist og har noen anelse om hva slags prøver man kanskje må ta? Vil være så forberedt som mulig egentlig.

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og har folk noen tanker om jeg burde snakke med foreldre/søsken om det eller om jeg burde avvente til jeg får bekreftelse eller avkreftelse? Har veldig lite lyst til å uroe dem, og hvis det ikke er noe så har jeg jo uroet dem uten grunn. Jeg er ikke supergammel, men jeg er voksen, 27 år nå, ingen partner eller barn. Hva hadde dere ønsket av familie i den situasjonen?

Skrevet

Klart du skal snakke med din familie. Handler ikke om å uroe dem, men å ha noen å støtte seg til og dele egen uro. 
ta vare på deg selv først og fremst. ❤️ 

blodkreft blir først og fremst oppdaget via blodprøver. 
evt biopsi av benmarg. 
Hvis det tar mer enn 1-2 uker før du hører fra sykehuset tenker jeg du kan senke skuldrene. 
pakkeforløp for kreft skal gå veldig fort

Anonymkode: 4956e...5e1

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ønsket å vite. Og jeg tror det er best for deg at dine nære vet. Det er tøft å stå i en slik prossess alene og forsøke å skjule det, for det er mange tanker som raser. Så fortell familien din ❤️

Og husk at det også er andre ting enn kreft som kan gi lignende sykdommer, f.eks. cøliaki (som også kan slå ut som voksen, vi har et slikt tilfelle i familien, med lignende forutgående symptomer), det trenger ikke være kreft.

❤️

Anonymkode: 92de9...7c0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Takk, skal snakke med dem. ❤️ Får håpe det er cøliaki eller noe egentlig 🫣

Endret av swaag
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det tar mer enn 1-2 uker før du hører fra sykehuset tenker jeg du kan senke skuldrene. 
pakkeforløp for kreft skal gå veldig fort

Anonymkode: 4956e...5e1

Takk det var fin info 💕

Endret av swaag
Skrevet

Snakk med familien din. Om du f.eks. var min datter ville jeg ønsket å støtte deg!

Anonymkode: 96978...6de

• Liker 2
Skrevet
swaag skrev (1 time siden):

Og har folk noen tanker om jeg burde snakke med foreldre/søsken om det eller om jeg burde avvente til jeg får bekreftelse eller avkreftelse? Har veldig lite lyst til å uroe dem, og hvis det ikke er noe så har jeg jo uroet dem uten grunn. Jeg er ikke supergammel, men jeg er voksen, 27 år nå, ingen partner eller barn. Hva hadde dere ønsket av familie i den situasjonen?

Om du ønsker å dele med familien er opp til deg. Om du uroer dem eller ikke tenker jeg er av mindre betydning. Det som er av betydning er at en del mennesker når de blir «uroet» er mer til bry enn til hjelp. Om du har grunn til å tro at din familie mer trolig er deg til byrde enn til hjelp (og det gjelder veldig mange på din alder, med foreldre i en mentalt veldig slitsom generasjon)? Ikke si noe. Det kan også være du har venner som er bedre egnet som dine nære omsorgspersoner. I så fall: fortel dem.

Anonymkode: a3719...528

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du ønsker å dele med familien er opp til deg. Om du uroer dem eller ikke tenker jeg er av mindre betydning. Det som er av betydning er at en del mennesker når de blir «uroet» er mer til bry enn til hjelp. Om du har grunn til å tro at din familie mer trolig er deg til byrde enn til hjelp (og det gjelder veldig mange på din alder, med foreldre i en mentalt veldig slitsom generasjon)? Ikke si noe. Det kan også være du har venner som er bedre egnet som dine nære omsorgspersoner. I så fall: fortel dem.

Anonymkode: a3719...528

Takk, ja, det er noe å vurdere det og 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...