Majer Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 (endret) Han klarer ikke skjære opp brødskiver eller kutte opp grønnsaker fordi det gir han psykiske plager. Han jobber 20% fordi han ikke orker mer (får ingen økonomisk støtte), Han har droppet ut av studier to ganger fordi han har strøket for mange ganger til at han kunne fortsette. Allikevel får han ikke dps behandling. Hva skal egentlig til? Han har byttet fastlege uten at det ga han bedre muligheter for å komme til dps. Endret 6. oktober 2023 av Majer
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Hvorfor kan han ikke kutte brød og grønnsaker? Angst for kniver eller noe? Hva er årsaker til at han ikke fullfører? Her er det alt for mange åpne hva, hvis, hvorfor til å kunne svare. Vi er mange som trenger hjelp og systemet må prioritere. Anonymkode: c3fa3...85d 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 Majer skrev (16 minutter siden): Han klarer ikke skjære opp brødskiver eller kutte opp grønnsaker fordi det gir han psykiske plager. Han jobber 20% fordi han ikke orker mer (får ingen økonomisk støtte), Han har droppet ut av studier to ganger fordi han har strøket for mange ganger til at han kunne fortsette. Allikevel får han ikke dps behandling. Hva skal egentlig til? Han har byttet fastlege uten at det ga han bedre muligheter for å komme til dps. At man stryker kvalifiserer i seg selv ikke for å få hjelp. Hva er det med med oppskjæring av brød og grønnsaker som gir han psykiske plager? Desverre skal det alt for mye til før man får hjelp. Anonymkode: 162a5...a4f 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 Søk opp prioriteringsveilederen, der står det hvem som blir prioritert. Anonymkode: f0b4f...38d
Fountaine Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 Man skal få hjelp hvis man er såpass lavt fungerende som han. Han vil sannsynligvis fungere mye bedre på en eller annen medisin, men da må han først bli utredet og få riktig diagnose. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 Vil han ha hjelp? Vil han jobbe med problemet sitt? Terapi er avhengig av motivasjon og ønske om å endre seg selv Anonymkode: cfb21...1fd 2 1
Majer Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2023 Han har tatt det opp mee legene han hat hatt og de har søkt dps. Angående det med å lage mat vet jeg ikke. Jeg spør ikke om sånt, men tror det er traumerelatert.
Majer Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter #8 Skrevet 6. oktober 2023 Fountaine skrev (38 minutter siden): Man skal få hjelp hvis man er såpass lavt fungerende som han. Han vil sannsynligvis fungere mye bedre på en eller annen medisin, men da må han først bli utredet og få riktig diagnose. Det jeg og tenkte. Takk.
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg lurer på om han beskriver plagene sine godt når han snakker med legen om det? Det er kanskje vanskelig for deg å vite, men. Før fastlegen skrev henvisning til DPS for meg så hadde vi først 2-3 rene samtaletimer slik at han fikk en god forståelse for akkurat hva det var jeg strevde med. Anonymkode: 498f2...fdc 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 Fountaine skrev (1 time siden): Man skal få hjelp hvis man er såpass lavt fungerende som han. Han vil sannsynligvis fungere mye bedre på en eller annen medisin, men da må han først bli utredet og få riktig diagnose. Jeg synes ikke innlegget skriker lav fungering Anonymkode: e97d8...97a 1
Fountaine Skrevet 6. oktober 2023 #11 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes ikke innlegget skriker lav fungering Anonymkode: e97d8...97a Hvorfor?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #12 Skrevet 6. oktober 2023 Altså, dette er helt umulig for oss å svare på. Henvisningen kan være dårlig, han kan allerede fått mye behandling, han er ikke motivert til behandling, han er ikke i stand til å nyttiggjøre seg av behandlingen, osv. Anonymkode: 2b6b3...300 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #13 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg synes ikke innlegget skriker lav fungering Anonymkode: e97d8...97a Enig. Fant ingenting påfallende der annet enn dette med kutting av brød og grønnsaker som jo er litt underlig, men ingenting som gir personen ekstremt lav funksjon eller i det hele tatt påvirker livskvaliteten i nevneverdig grad. Anonymkode: c3fa3...85d 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #14 Skrevet 6. oktober 2023 Søknaden til DPS, er sikkert ikke bra nok. Da legen min skulle søke inn meg, så ba han meg skrive et brev, som vi skulle legge ved søknaden. Og han ba meg om å overdrive problemene mine. Og jeg har en svært traumatisk barndom. Men jeg fikk time da. Men vennen din bør og søke om AAP, og da vil jo et av kravene være at han må gå i behandling hos DPS. Anonymkode: c07fc...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #15 Skrevet 6. oktober 2023 Hvorfor orker han ikke jobbe mer? Hvorfor stryker han på studier? Og ikke minst, hva er begrunnelsen på avslag? Anonymkode: b25b5...977 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #16 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Enig. Fant ingenting påfallende der annet enn dette med kutting av brød og grønnsaker som jo er litt underlig, men ingenting som gir personen ekstremt lav funksjon eller i det hele tatt påvirker livskvaliteten i nevneverdig grad. Anonymkode: c3fa3...85d Nettopp! Og kjøper man ferdig oppkuttet brød og grønnsaksblandinger er det problemet løst. Anonymkode: e97d8...97a 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #17 Skrevet 6. oktober 2023 Det finnes rikelig med lavterskeltilbud i alle norske kommuner. Jeg har selv vært på Stressmestringskurs og fått en selvhjelpsapp på denne måten, som har hjulpet meg veldig mye. Men han er kanskje for lat til å sjekke ut slike tilbud? Når det gjelder psyken så er det uansett han som må gjøre all jobben. Ingen leger eller psykologer har en tryllestav i skuffen. Man kan få mentale verktøy å jobbe med, men er man ikke motivert så kan man gå til psykolog i årevis uten å komme noen vei. Anonymkode: 28f78...46a 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #18 Skrevet 6. oktober 2023 Fountaine skrev (6 timer siden): Hvorfor? Fordi det er bagateller som lett kan løses. Ved lav fungering om vi skal rette det inn på nærings sport snakker vi om mennesker som er såpass dårlig at de har problemet med å fylle kroppen sin med næring på alle plan. Anonymkode: e97d8...97a 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #19 Skrevet 6. oktober 2023 Det kan være flere grunner; • Henvisningen som legen(e) har sendt er for dårlig/ikke utfyllende nok • Han oppfyller ikke kvalifikasjonene til prioriteringsveilederen • Å behandle han er ikke samfunnsnyttig • Han nyttiggjør seg ikke behandling DPS behandler vanligvis ikke lette psykiske plager, eller det spørs helt på kapasiteten til hvert enkel DPS. Jeg tenker at kommunen er rette instans å henvende seg til, om det er snakk om depresjon og/eller angst problematikk. Der kan han også få praktisk hjelp i hjemmet om han trenger det. Anonymkode: 87689...c29
Fountaine Skrevet 6. oktober 2023 #20 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi det er bagateller som lett kan løses. Ved lav fungering om vi skal rette det inn på nærings sport snakker vi om mennesker som er såpass dårlig at de har problemet med å fylle kroppen sin med næring på alle plan. Anonymkode: e97d8...97a Han er jo lavt fungerende. Han klarer jo ingenting. Ikke jobbe, ikke studere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå