Gå til innhold

3D frese eller tradisjonelt treskjære ut detaljer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva ville dere gjort, om dere restaurerte et meget utsmykket og gammelt hus hvor noen av utsmykkingene måtte erstattes? Jeg vurderer å frese de ut med 3D frese maskin istedet for å hyre inn tradisjonell treskjærer på noe av det.  Folk vil kanskje se forskjellen? Prisforskjellen er dog enorm. Det er mye annet i huset vi trenger å bruke pengene på. 

Anonymkode: 71a00...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor viktig er det for deg at utskjæringene er autentiske, at det ser helt ut som originalen slik at folk ikke vil se forskjellen?

Hvis det ikke er viktig ville jeg fått det maskinfrest, hvis det er viktig ville jeg fått det gjort manuelt.

Og bare for å ha det sagt, jeg ville ikke sett forskjellen ved første øyekast, bare hvis jeg studerte det grundig. 
Jeg synes det er bra at dere tar vare på husets karakter ved å erstatte utskjæringene i stedet for å fjerne dem, men for folk flest tror jeg ikke autentisiteten er viktig. 

Anonymkode: 96cf9...f5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor viktig er det for deg at utskjæringene er autentiske, at det ser helt ut som originalen slik at folk ikke vil se forskjellen?

Hvis det ikke er viktig ville jeg fått det maskinfrest, hvis det er viktig ville jeg fått det gjort manuelt.

Og bare for å ha det sagt, jeg ville ikke sett forskjellen ved første øyekast, bare hvis jeg studerte det grundig. 
Jeg synes det er bra at dere tar vare på husets karakter ved å erstatte utskjæringene i stedet for å fjerne dem, men for folk flest tror jeg ikke autentisiteten er viktig. 

Anonymkode: 96cf9...f5d

Jeg tror ikke folk flest vil legge merke til det, mange er høyt oppe også. Det er nok en del innen bygningsvern både innen kommunen og andre institusjoner som er fullstendig imot dette, og det er vel det vanskeligste med denne avgjørelsen. 

Anonymkode: 71a00...868

Skrevet

Jeg ville gått for 3d, og skal gjøre det selv også. Vi har ikke funnet noen som gjør dette i trøndelag, så tar gjerne i mot tips! :)Vårt hus er bare fra 1950 og heldigvis ikke vernet. Detaljene vi skal forsøke å få på plass igjen er oppe i mønet, så såpass høyt oppe at ingen får studert det på nært hold.

Anonymkode: 28fee...a05

Skrevet

Har du undersøkt hva prisen blir hvis du får en lærling til å gjøre jobben? Ofte blir det mye billigere da, men resultatet kan bli vel så bra som en med fagbrev. 

Anonymkode: 22f1a...0ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...