Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg føler meg nesten deprimert fordi vi aldri gjør noe lenger. Jeg har prøvd å foreslå ting vi kan gjøre sammen og spirt om ikke jeg kan gjøre ditt eller datt med x eller y, men samboer har fått helt angst på å bruke penger fordi vi har det ganske trangt nå. Vi har 2 barn og vi har tenkt å selge huset til høsten, og bør selvfølgelig spare og bare bruke penger på hus og barn, men jeg blir så deppa av at vi aldri gjør noe og av å bare være med han og barna.. Nå ble det lagt ut billetter til ett band jeg digger og jeg føler selvfølgelig en veldig sånn «shit!» dette må jeg ikke gå glipp av! Og jeg kunne dratt alene og tatt meg 1 øl og vært himmelsk lykkelig, men jeg vet han kommer til å bli sint hvis jeg kjøper en billett fordi han mener vi ikke har råd, og også fordi han aldri vil forstå at jeg skal dra på noe sånt alene. Han føler når jeg først skal noe er det med andre enn han, at vi 2 aldri gjør noe lenger. Det er jo forståvidt sant, men jeg trenger ikke mer tid med han, vi er jo sammen HELE tiden.. 

Føler meg kvalt. Hater å ha dårlig økonomi! Vi er 2 personer med 100% jobb liksom, skal vi ikke kunne klare å eie ett hus og ha 2 barn uten å drukne i utgifter? 2 personer i 100% stilling burde jo kunne klare ett lån på 4 millioner?? Helvetes dritt yrkesvalg vi begge 2 har tatt. Sykepleier og snekker, begge to lavstatus yrker. Vi jobber og sliter på jobb og jobber og sliter hjemme. 

Føles helt håpløst. 

Anonymkode: 7b303...fcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere så dårlig råd? Jeg er alene med barn og har boliglån på 3,2 mill. Er barnevernspedagog, ansatt i kommunal bv.tjeneste, og vi tjener ofte mindre enn sykepleiere. 
Sitter igjen med nærmere 18000 når lån, forsikringer, billån, strøm, mobil og internett er betalt. 

Anonymkode: 2e1dd...777

• Liker 1
Skrevet

Og ja jeg vet om alle tingene man kan gjøre uten at det trenger å koste så mye.. Jeg skal prøve å gjøre mer av det. Men hva når mannen blir opprørt av at man finner på ting uten han? Han trives ikke i huset og er dårlig på å være alene..

TS

Skrevet

Du kan lære deg negledesign og ha salong hjemme. Han kan ta oppdrag som snekker. 

Slutt å syt, vedder på dere tjener 600 000 hver minst, og så gidder dere ikke prøve litt ekstra hardt med oppdrag på fritiden.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og ja jeg vet om alle tingene man kan gjøre uten at det trenger å koste så mye.. Jeg skal prøve å gjøre mer av det. Men hva når mannen blir opprørt av at man finner på ting uten han? Han trives ikke i huset og er dårlig på å være alene..

TS

Er det forholdet som er vanskelig, og kanskje ikke så mye økonomien? Den er i såfall litt mer kinkig…. 

• Liker 6
Skrevet

Vi har det eldste barnet på privatskole (offentlig skole var ett helvete for han) så det sammen med barnehage koster nesten 9000 kroner. Lån er nesten 20.000, også kommer kommunale avgifter, billån, Internett, telefon, strøm, forsikringer også skjer det alltid noe som trengs å fikses eller MÅ kjøpes inn (vi har ikke bodd i huset lenge og mangler mye) og barna trenger nye ting. Da har det flydd ut ganske mye, og vi er 4 personer som skal ha mat, han eldste spiser like mye som en voksen så si, mens du er en voksen og ett barn, så tror nok summen vi betaler på butikken er ganske ulik.. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere så dårlig råd? Jeg er alene med barn og har boliglån på 3,2 mill. Er barnevernspedagog, ansatt i kommunal bv.tjeneste, og vi tjener ofte mindre enn sykepleiere. 
Sitter igjen med nærmere 18000 når lån, forsikringer, billån, strøm, mobil og internett er betalt. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Jeg tjener 630 000 i året og har lån på 2.4. Betaler 20 000 i mnd alene i regninger. Et barn. 

Vil jeg på konsert så drar jeg da, om jeg har barnefri. 

Jobber frilans på siden når jeg kan. 

Anonymkode: 3fcef...1d1

Skrevet
lillevill skrev (3 minutter siden):

Du kan lære deg negledesign og ha salong hjemme. Han kan ta oppdrag som snekker. 

Slutt å syt, vedder på dere tjener 600 000 hver minst, og så gidder dere ikke prøve litt ekstra hardt med oppdrag på fritiden.. 

hvilken fritid? Vi prøver å være med barna og skape gode minner med de på fritiden. Være tilstede. Ikke drive å hustle som gærninger. Jeg selger ting på Finn, men folk skal jo ha ting gratis nå for tiden.. Vi tjener IKKE 600 000 hver.

TS 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har det eldste barnet på privatskole (offentlig skole var ett helvete for han) så det sammen med barnehage koster nesten 9000 kroner. Lån er nesten 20.000, også kommer kommunale avgifter, billån, Internett, telefon, strøm, forsikringer også skjer det alltid noe som trengs å fikses eller MÅ kjøpes inn (vi har ikke bodd i huset lenge og mangler mye) og barna trenger nye ting. Da har det flydd ut ganske mye, og vi er 4 personer som skal ha mat, han eldste spiser like mye som en voksen så si, mens du er en voksen og ett barn, så tror nok summen vi betaler på butikken er ganske ulik.. 

TS

Da har dere ikke dårlig råd, men velger å prioritere privatskole. Det er valg man tar. 
Jeg har forøvrig 3 barn, men fortsatt romslig økonomi😊 De går i offentlig skole da 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

Jeg føler meg nesten deprimert fordi vi aldri gjør noe lenger. Jeg har prøvd å foreslå ting vi kan gjøre sammen og spirt om ikke jeg kan gjøre ditt eller datt med x eller y, men samboer har fått helt angst på å bruke penger fordi vi har det ganske trangt nå. Vi har 2 barn og vi har tenkt å selge huset til høsten, og bør selvfølgelig spare og bare bruke penger på hus og barn, men jeg blir så deppa av at vi aldri gjør noe og av å bare være med han og barna.. Nå ble det lagt ut billetter til ett band jeg digger og jeg føler selvfølgelig en veldig sånn «shit!» dette må jeg ikke gå glipp av! Og jeg kunne dratt alene og tatt meg 1 øl og vært himmelsk lykkelig, men jeg vet han kommer til å bli sint hvis jeg kjøper en billett fordi han mener vi ikke har råd, og også fordi han aldri vil forstå at jeg skal dra på noe sånt alene. Han føler når jeg først skal noe er det med andre enn han, at vi 2 aldri gjør noe lenger. Det er jo forståvidt sant, men jeg trenger ikke mer tid med han, vi er jo sammen HELE tiden.. 

Føler meg kvalt. Hater å ha dårlig økonomi! Vi er 2 personer med 100% jobb liksom, skal vi ikke kunne klare å eie ett hus og ha 2 barn uten å drukne i utgifter? 2 personer i 100% stilling burde jo kunne klare ett lån på 4 millioner?? Helvetes dritt yrkesvalg vi begge 2 har tatt. Sykepleier og snekker, begge to lavstatus yrker. Vi jobber og sliter på jobb og jobber og sliter hjemme. 

Føles helt håpløst. 

Om mannen din blir sint for at du prøver å gjøre noe hyggelig, da bør dere ta en grundig prat.

Gå ut å ta seg en øl til 140kr, det bør du/dere kunne unne dere. 

Utfra yrkene deres, så har dere sikkert 1,1 mill i året brutto. Det er ikke lite!

Anonymkode: f9593...c33

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvilken fritid? Vi prøver å være med barna og skape gode minner med de på fritiden. Være tilstede. Ikke drive å hustle som gærninger. Jeg selger ting på Finn, men folk skal jo ha ting gratis nå for tiden.. Vi tjener IKKE 600 000 hver.

TS 

Fritid er på kvelden og i helger. 

Du virker låst og lite villig til å prøve noe nytt? 

Som sykepleier har du et nydelig grunnlag som feks negledesign er. Da kan kunder være trygg på at du er renslig og har helsen deres i fokus ved feks en tjeneste som negledesigner. 

Du kan tilby tjenesten mens barna er hjemme og de kan fly rundt. Du får også sosial input. 

Mannen kan ta oppdrag andre dager. Han kan komme her å lage kattehus og varmepumpe hus feks. 

IKKE begrens dere. Som sykepleier kan du sikkert også ta oppdrag. Slutt å tenk at det ikke finnes en eneste løsning. 

• Liker 2
Skrevet

Dere bør først snakke om økonomi. Sett av en liten sum til kos hver måned, og snakk om hva dere vil prioritere. Kanskje en felles sum og en sum per person, om dere har forskjellige interesser. Finn også på kjekke ting som ikke koster noe. 

Dere må unne hverandre en kveld alene i blant. 

Sett opp budsjett. Noen utgifter får dere ikke gjort så mye med. Men kanskje billigere mobilabonnement og internett om dere sjekker litt? Strømmetjenester dere bruker lite? Du skriver dere trenger mye til barna og huset. Hva kan kjøpes brukt? Hva kan reduseres? Behøver dere virkelig så dyr bil at dere må ha billån? Hva kan spares på matbudsjettet? Være bevisst på å kjøpe rimelige, men gode alternativer. Epler og bananer er rimeligere enn mye av annen frukt som regel. Følg med på tilbudsaviser og planlegg innkjøp. Frosne erter, spinat, rosenkål og brokkoli er rimelig. Kålrot, hodekål, potet er andre rimelige alternativer. Linser og belgfrukter er sunt og billig. Egg også. Brød med masse sammalt mel metter mer enn kjøpebrød og er billigere å bake selv. 

Anonymkode: c9330...12e

• Liker 3
Skrevet

Det kan hende dere bør prioritere litt annerledes. Det å rigge seg til med så mye faste kostnader at det ikke er rom for å bruke litt penger på opplevelser og fritid, kan gjøre livet tungt å leve, og det kjenner du litt på nå, slik jeg forstår.

Det er mulig at dere ville være langt mer lykkelige med et billigere hus, en billigere bil(billig nok til å bli kvitt billånet), og penger til overs til en og annen konsert, ferietur og kjærestehelg på hotell.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS

Mannen blir opprørt? Det er veldig spesielt

Anonymkode: 8eef5...608

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei,

Føles helt håpløst. 

Dra på konserten alene!! Han eier deg ikke 

Anonymkode: 34f67...6c9

• Liker 2
Skrevet
aksase skrev (Akkurat nå):

Det kan hende dere bør prioritere litt annerledes. Det å rigge seg til med så mye faste kostnader at det ikke er rom for å bruke litt penger på opplevelser og fritid, kan gjøre livet tungt å leve, og det kjenner du litt på nå, slik jeg forstår.

Det er mulig at dere ville være langt mer lykkelige med et billigere hus, en billigere bil(billig nok til å bli kvitt billånet), og penger til overs til en og annen konsert, ferietur og kjærestehelg på hotell.

Ja, og huset skal selges, men vi må vente til våren ellers taper vi masse penger.. og i mellomtiden må vi gjøre huset klart til salg og prøve å fikse så mye vi kan så vi får mest mulig igjen for det, da mener mannen alt annet av utgifter må strammes inn og han synes det er helt hårreisende at jeg ikke skjønner det av meg selv og legger sjela i huset.. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS 

Hva med å kjøpe på finn det dere må ha? Jeg sitter med mindre inntekt enn deg og høyere lån, har bil også. Ja det kan være hardt, men alt er prioriteringer.

Anonymkode: ee71b...d6d

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (21 minutter siden):

Fritid er på kvelden og i helger. 

Du virker låst og lite villig til å prøve noe nytt? 

Som sykepleier har du et nydelig grunnlag som feks negledesign er. Da kan kunder være trygg på at du er renslig og har helsen deres i fokus ved feks en tjeneste som negledesigner. 

Du kan tilby tjenesten mens barna er hjemme og de kan fly rundt. Du får også sosial input. 

Mannen kan ta oppdrag andre dager. Han kan komme her å lage kattehus og varmepumpe hus feks. 

IKKE begrens dere. Som sykepleier kan du sikkert også ta oppdrag. Slutt å tenk at det ikke finnes en eneste løsning. 

Kvelder i ettermiddagen har vi ikke tid til sånt. Å dra «fremmede» inn her i helgene hadde vært uaktuelt for mannen, han orker ikke sånt. Han har ADHD og muligens PTSD. Jan vil ha ro i helgene og være med oss. Familietid. Kvalitetstid. Gå tur i skogen, finne på ting med barna, ha kvalitetstid med dem. Snakke med dem. Lære dem ting. Ikke jobbe hver helg for å ha råd til ting han anser som unødvendig, det blir jo litt vanskelig for meg å tvinge han til. Han mener vi trenger ikke jobbe mer, vi trenger å kutte ned på utgifter og være med hverandre og barna. Han har jo ikke behov for å være sosial så det er jo enkelt for han.. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, og huset skal selges, men vi må vente til våren ellers taper vi masse penger.. og i mellomtiden må vi gjøre huset klart til salg og prøve å fikse så mye vi kan så vi får mest mulig igjen for det, da mener mannen alt annet av utgifter må strammes inn og han synes det er helt hårreisende at jeg ikke skjønner det av meg selv og legger sjela i huset.. 

TS

Fint. Da har dere en plan, og utfordringene nå er sannsynligvis forbigående. Det er bra.

Da gjenstår bare å "overleve" vinteren. Da kan ikke jeg komme med annet råd enn at dere må ta en (enda en?)  grundig og ærlig prat om hvordan dere føler situasjonen på begge sider. Ikke en sånn rask ordveksling i farta, men en prat hvor dere setter dere ned med dette ene punktet på "sakslista", og uten aktive skjermer og unger i rommet. Forhåpentligvis kan dere komme hverandre i møte og finne en ordning som dere begge kan leve med. 

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei,

Føles helt håpløst. 

Du går ikke etter det andre valget da? Å ta mye lån.. Det trenger man jo ikke. 

Anonymkode: 0b4e9...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...