Gå til innhold

Vennebesøk etter skoletid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Dere med barn i 1-3 klasse, hvor ofte har de med seg venner hjem fra skolen? 

Og, når dere har med avtalt vennebesøk, er det spesielle aktiviteter som slår mer an enn andre (jenter)? 

Og det vanskeligste spørsmålet til slutt; la oss si at dere har invitert med én venninne og har planlagt middag osv sammen, og så på veien hjem møter de på flere jenter som også vil være med. Tar dere ta med alle inn eller sier dere nei til de som i utgangspunktet ikke var invitert med?

Anonymkode: 6fbe3...16b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"åpent hus" hos meg så lenge det er ok for mitt barn og barnet som hadde en invitasjon. De dagene det plutselig blir mange ekstra så lager jeg noe veldig enkelt til middag som toast, spagetti ect. Og så tar vi middagen vår til kveldsmat når gjestene har reist hjem. 

Hos min jentene så er det perler(smykker og armbånd, maleaktiviteter, tegne ect som slår mest ann. Jeg har litt diverse aktivitetsbokser, fine perler, fargeark på lur og tar frem litt og litt. Spill er også en fin aktivitet. 

Anonymkode: 83737...d1d

• Liker 5
Skrevet

Vennebesøk skjer ofte på sparket. Alltid plass til fler hos oss. Vil si to-tre ganger i uka at han har besøk eller er på besøk. 

Tilbyr alltid noe mat til de som skal være hos oss en stund, men ikke alltid middag. Om vi blir for mange til bords deler vi på det vi har og supplerer med annen mat eller annet/mer tilbehør slik at alle kan bli mett. 

Vi har gutt så her er det trampoline, lego, fotball, generell herjing osv det går i. Selv når jentene er på besøk. 

Anonymkode: 0edd7...51f

• Liker 2
Skrevet

Åpent hus her😊 Ungene må gjerne ha med venner hjem og naboungene er ofte på besøk. 
Jeg vokste opp med åpent hus og da vi kom i tenårene var vi også ofte hjemme hos oss. Det ser jeg med min eldste, som er 15 år, at de ofte samles her. Det liker jeg. De føler seg velkommen her og her finner de ikke på tull og tøys 

Anonymkode: 02444...446

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Åpent hus her også, så løser vi middag på sparket. Mange blir likevel bedt om å dra hjem til egen middag. 

Har besøk/er på besøk 1-4 dager i uka. Ofte møtes de bare ute uten å besøke noen også. Svinger i perioder, nå på høsten med dårlig vær er det færre besøk. 

Han er nabo med bestekameraten så bare det genererer jo mange besøk. Andre venner som ikke bor rett i nærheten treffer han ca en gang i uka. 

Han er veldig sosial da og kunne besøkt venner hver dag. Sånn var IKKE jeg som liten. 😂

Skrevet

Ikke så ofte det blir avtalt, de går døra til hverandre og spør om det passer. Jeg har såpass ofte kontakt med foreldrene, at det er liksom greit. Når det gjelder middag så får de som er her middag. Har jeg ikke nok av det som er planlagt, lager jeg noe annet (pannekaker etc). 
De leker både inne og ute, inne er det stort sett rollelek, perling eller maling de vil holde på med. Ute hopper de på trampoline, husker, eller går til lekeplassen i nabolaget. 
Helt ok med flere på besøk, så lenge de har en god tone, og har i grunn aldri opplevd noe annet. 

Skrevet

Jeg lurer veldig på det samme. Her har jeg to i den alderen og jeg har invitert mange barn hit. Det hender de får invitasjon tilbake men det er mye mer sjelden enn vi inviterer. Jeg har vært pådriver for å spørre mine barn om de vil ha besøk og det vil de. Nå har jeg en liten tørke for å se om noen faktisk inviterer om vi ikke gjør det, og det ser ikke sånn ut. 

De leker ellers med noen nabobarn. Han flere ganger i uka. Hun mer sporadisk (ingen i umiddelbar nærhet som hun kommer veldig godt overens med). 

Anonymkode: 99842...3c7

Skrevet

Sier aldri nei til barn som vil komme på besøk. Åpent hus og mat til alle.

Anonymkode: c7bff...6e4

• Liker 1
Skrevet

Her kommer og går de, både gutter og jenter..

De er ofte ute i hagen, lekehytta, trampolinen. Inne så går det mye i Lego, tegning, barbie, rollelek med baby dukker osv. Airhockey..

Mine har spilletid etter klokken seks, er det barn her etter det så går det i Minecraft, Roblox og Toca Boca.

Noen ganger så føler jeg de bruker tid på å spise, vi har tv på kjøkkenet som de har lov å sette på når vi ikke spiser sammen. Da koser de seg med alt fra nudler, skiver, knekkebrød, kornblanding, middagsrester. Og kaker og is hvis vi har det .

Hvis det kommer flere enn avtalt og jeg har lagd middag som det ikke er mulig å dele i flere så fikser jeg noe annet i tillegg slik at alle får noe å spise. Det virker ut som de er mer enn fornøyd med det alternativet da mange andre opererer med at venner må gå hjem, vente på rommet elns meds barna spiser.

Anonymkode: fcdba...959

Skrevet

Dere som gir barna ( besøk) mat ..spør dere foreldre først? Tenker at hadde jeg planlagt middag her hjemme og så hadde min datter sakt at hun spiste middag borte hadde jeg blitt litt lei:/ ( uten at hun sa i fra til meg eller at foreldre der hun var ikke gav beskjed)pluss innimellom må noen foreldre passe på kanskje hva barna kan spise og ikke spise. Mener ikke noe negativt mer at venner får spise borte...men om vi har hat venner her har vi spurt om de kan spise her eller eks få is...( da faktisk vi har gått svar at de om får is på hverdager etc)

Pluss når venner kommer over... får de eks is,kjeks,litt potetgull etc da,,( og ikke alt på engang/

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Og, når dere har med avtalt vennebesøk, er det spesielle aktiviteter som slår mer an enn andre (jenter)? 

Og det vanskeligste spørsmålet til slutt; la oss si at dere har invitert med én venninne og har planlagt middag osv sammen, og så på veien hjem møter de på flere jenter som også vil være med. Tar dere ta med alle inn eller sier dere nei til de som i utgangspunktet ikke var invitert med?

Si sannheten at nei, dere kan komme en annen gang..

Anonymkode: dfe44...4f0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Si sannheten at nei, dere kan komme en annen gang..

Anonymkode: dfe44...4f0

Ja, men så føler jeg dette også blir pedagogisk feil.. at man utelater noen.

Men dessverre er jo faktum det at jo flere de blir jo større er jo sjansen for at konflikter oppstår…

Gjorde nettopp det i går, da tredjeparten som hadde hengt seg på oppsøker og skaper konflikter innen 10 minutter..

• Liker 1
Skrevet

Vi planlegger kun vennebesøk for skolebarna hvis vi skal inkludere noen «utenfor vennekretsen», altså noen de ikke selv ville spurt. De gangene pleier stort de stort sett kun å komme hjem med den inviterte, men jeg hadde ikke lagt meg borti om de tok med en ekstra. Til vanlig avtaler de selv, og da er det gjerne med noen «ekstra» de møtte på veien. Jeg har heller ikke aktiviteter for skolebarna, de klarer seg selv. Mat tilpasses, men de fleste skal hjem for å spise/til aktiviteter i 17 tiden. 

Anonymkode: c84f9...4c0

Skrevet

Jeg er dessverre den kjipe mamman som ikke har åpent hus, foreløpig. Er kronisk syk, og har liten leilighet, så blir fort «mye». Men vi skal snart flytte til et større hus, så da får vi egen plass for ungene å oppholde seg.

Anonymkode: 0728e...300

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! 

Hadde det hver dag omtrent. Åpent hus.  Alle som var med ja. Stortsett 1-3

Anonymkode: fbe51...ed9

Skrevet

Her har vi åpent hus så alle er velkomne. Skulle det bli flere til middag enn planlagt har jeg alltids en enkel middag på lur i fryseren som kan lages til mange eller jeg bare sper på det jeg har. I den alderen var det meste av besøk planlagt slik at jeg visste på forhånd hvor mange de ble, mens nå som de er eldre kan det plutselig være 5-6 ekstra barn når som helst.

Vi har aldri organisert noen aktiviteter når barna har med venner hjem etter skolen. De finner på ting helt selv. Datteren min er veldig glad i å være kreativ så vi har mye hobbyting og det er populært blant venninnene hennes. De sitter gjerne rundt et bord og lager smykker, pixelart, diamond painting, maling osv. Så om jeg skal anbefale noe er det å fylle hjemmet med slikt. 

Skrevet

Vi har avtalt med de andre foreldrene at det er helt greit for ungene å spørre, og det er helt greit for de voksne å si nei, eller å sende hjem. Mine spiser ofte middag borte, men like ofte sier de voksne der at det ikke passer i dag. Vi bor ikke i gåavstand, så her er det aldri andre barn enn det som er planlagt 😅 Men om noen andre får det med seg og spør pleier jeg å ta med så mange jeg har plass til i bilen. Om flere har lyst sier jeg i fra til foreldrene at de gjerne kan komme, men da må foreldrene kjøre selv. 

Skrevet

Her er huset åpent hele uka. De har som regel altid med sdg en venn hjem som betyr 2 barn. Men som regel kan det vøre 7 unger tilsammen hvertfall 4 dager i uka. 

Da lager jeg noe enkelt eller baker noe de kan spise alle sammen. Er som hos oss alle kommer. 

Syns jeg er utrolig koselig 😊

Anonymkode: beee0...994

Skrevet
Arkana skrev (4 timer siden):

Her har vi åpent hus så alle er velkomne. Skulle det bli flere til middag enn planlagt har jeg alltids en enkel middag på lur i fryseren som kan lages til mange eller jeg bare sper på det jeg har. I den alderen var det meste av besøk planlagt slik at jeg visste på forhånd hvor mange de ble, mens nå som de er eldre kan det plutselig være 5-6 ekstra barn når som helst.

Vi har aldri organisert noen aktiviteter når barna har med venner hjem etter skolen. De finner på ting helt selv. Datteren min er veldig glad i å være kreativ så vi har mye hobbyting og det er populært blant venninnene hennes. De sitter gjerne rundt et bord og lager smykker, pixelart, diamond painting, maling osv. Så om jeg skal anbefale noe er det å fylle hjemmet med slikt. 

Enig i dette. Lurt å ha f.c maling, regneark, strikk (sånne man lager armbånd med), perler el.l tilgjengelig. Ellers var lego en slager her i mange år. Ikke noe vi organiserte, men de satte seg gjerne med det. Nå er det fotball og trampoline som har vært det foretrukne de siste årene.

Anonymkode: c7bff...6e4

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lurer veldig på det samme. Her har jeg to i den alderen og jeg har invitert mange barn hit. Det hender de får invitasjon tilbake men det er mye mer sjelden enn vi inviterer. Jeg har vært pådriver for å spørre mine barn om de vil ha besøk og det vil de. Nå har jeg en liten tørke for å se om noen faktisk inviterer om vi ikke gjør det, og det ser ikke sånn ut. 

De leker ellers med noen nabobarn. Han flere ganger i uka. Hun mer sporadisk (ingen i umiddelbar nærhet som hun kommer veldig godt overens med). 

Anonymkode: 99842...3c7

Vi opplever også sjelden invitasjon fra andre foreldre (faktisk aldri opplevd, alltid vi som har tatt initiativ), men nå har barna begynt å bare ringe på hos hverandre eller ringe på smartklokkene, da løsnet det litt. 

9 hours ago, Sofakona said:

Dere som gir barna ( besøk) mat ..spør dere foreldre først? Tenker at hadde jeg planlagt middag her hjemme og så hadde min datter sakt at hun spiste middag borte hadde jeg blitt litt lei:/ ( uten at hun sa i fra til meg eller at foreldre der hun var ikke gav beskjed)pluss innimellom må noen foreldre passe på kanskje hva barna kan spise og ikke spise. Mener ikke noe negativt mer at venner får spise borte...men om vi har hat venner her har vi spurt om de kan spise her eller eks få is...( da faktisk vi har gått svar at de om får is på hverdager etc)

Pluss når venner kommer over... får de eks is,kjeks,litt potetgull etc da,,( og ikke alt på engang/

Nei, spør ikke foreldrene først, vi har lite kontakt med de (som jeg sier over, sjelden foreldrene tar initiativ). Det ville være krevende å ringe eller vente på svar på sms for å høre om de kan spise. Foreldrene får heller si ifra til barna på forhånd hvis de ikke skal spise, eller lære barna å ringe og spørre om lov selv. Sånn gjorde vi da jeg var liten, vi barna var selv ansvarlige for å spørre om lov, foreldrene til vennene mine drev da ikke og ringte rundt på mine vegne. 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...