Gå til innhold

Rente, 2 mill i huslån, 5 % økning. Hvor mye blir dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hørte en økonom i dag snakke om at renta mulig kunne gå opp med 5 % tilsammen, hvor mye blir det da med et huslån på to mil? Sånn cirka mener jeg. Før rente oppgangen nå, betalte vi ca. 9500 i måneden. Vi betaler nå 13217 kroner. Hvor høyt kan det i realiteten bli? Om vi regner 5 % renteoppgang? Noen som kan hjelpe meg litt 😁 😁 😁

Anonymkode: 71669...2fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den skal opp til 7-8. Hvor mye du skal betale kommer også an på nedbetalingstiden.

Anonymkode: 83217...a0d

Skrevet

Du kan legge inn tallene i en boliglånskalkulator, så får du riktig beløp. Det ligger mange slike kalkulatorer på nettet, jeg brukte DnB sin nå. Der kan du legge inn nøyaktige summer, nedbetalingstid og nåværende rente. Så kan du endre renta og se hvordan utgiftene endrer seg. Tok et raskt søk for deg, et lån på to millioner med en rente på 8 prosent og nedbetalingstid på 30 år, vil utgjøre månedlige kostnader på 14740 kroner. 

Anonymkode: 9b8dc...776

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan legge inn tallene i en boliglånskalkulator, så får du riktig beløp. Det ligger mange slike kalkulatorer på nettet, jeg brukte DnB sin nå. Der kan du legge inn nøyaktige summer, nedbetalingstid og nåværende rente. Så kan du endre renta og se hvordan utgiftene endrer seg. Tok et raskt søk for deg, et lån på to millioner med en rente på 8 prosent og nedbetalingstid på 30 år, vil utgjøre månedlige kostnader på 14740 kroner. 

Tusen takk 😘 😘 men jeg lurer på en ting. Vi betaler jo pdd 13217. Vi er vell langt unna ei rente på 8 % nå? Jeg er usikker på hva vi har i rente pdd. Men vi kommet ikke til å betale 14740 på 8 %? når vi betaler 13217 nå? Eller? Er faktisk, dessverre, nesten helt grønn på dette området altså..

Skrevet

Vi har lånet på tredve år

Skrevet

Kanskje teit spørsmål, men hvor finner jeg ut hvor mye vi har i rente på huslånet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk 😘 😘 men jeg lurer på en ting. Vi betaler jo pdd 13217. Vi er vell langt unna ei rente på 8 % nå? Jeg er usikker på hva vi har i rente pdd. Men vi kommet ikke til å betale 14740 på 8 %? når vi betaler 13217 nå? Eller? Er faktisk, dessverre, nesten helt grønn på dette området altså..

Det spørs hvilken rente dere har i dag? Det sjekker du i banken din. Min boliglånsrente er allerede på 6 prosent, det er kanskje din også når det har økt så mye allerede?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det spørs hvilken rente dere har i dag? Det sjekker du i banken din. Min boliglånsrente er allerede på 6 prosent, det er kanskje din også når det har økt så mye allerede?

Siterer meg selv. Det kan virke som om dere startet med rundt 4 prosent rente (da dere betalte ca 9500 i måneden) og nå er oppe i langt over 6 prosent rente? Da har jeg regnet ut i fra nøyaktig 2 millioner i lån og med nedbetalingstid på 30 år. 

Dersom du logger deg inn i nettbanken din, så ligger det oversikt over månedlige beløp på lånet. Jeg får oppdatert oversikt hver gang jeg får melding om renteøkning, regner med at dere får det samme. Det kommer også brev rett i nettbanken hver eneste gang renta settes opp. 

Skrevet

En økning på 5 % på renten på et lån på 2 mill er 100 000 i året rett og slett. Dette er da økningen, det du må betale mer enn før det økte med 5%.

Anonymkode: 27ff0...0e3

• Liker 2
Skrevet

Du må først få kontroll på hva du har i rente. 

Anonymkode: 68e7c...311

Skrevet

Regn med 10% rente. 10% av 2 mill er + ca 24.000 ekstra i mnd og det vil ta uendelig mye lengre å betale ned.

Anonymkode: 39c30...5a3

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kanskje teit spørsmål, men hvor finner jeg ut hvor mye vi har i rente på huslånet?

Hvis lånet (resten av lånet) er på to millioner så er jo 5% av to millioner = 100 000 kr pr år. Halvparten av ti prosent. Det er tolv måneder i et år sist jeg sjekket så da blir det 100 000 / 12 = 8333 kr pr måned.

Så dere skal da betale 8333 kr pr måned bare i renter.

Men så skal jo lånet nedbetales også (surprice) Det man betaler hver måned må inkludere både renter og avdrag. (Og litt i gebyrer). Hvis to millioner skal tilbakebetales på 20 år blir det også 100 000 hvert år, og 8333 hver måned.

På den positive siden, jo mer man har betalt i avdrag jo mindre blir restlånet og jo mindre blir rentene så klart.

De fleste lån er satt opp som annuitetslån. Som betyr at standard betaling hver måned er et fast beløp. I begynnelsen er langt over halvparten renter og nesten ingenting avdrag. Det betyr at restlånet minker sakte i starten og fortere etterhvert. Så hvis man kan betale inn ekstra så vil det gjøre at man ender opp med å betale mye mindre totalt til slutt. Enten ved at man blir ferdig med lånet raskere eller ved at man får satt ned den månedlige innbetalingen, det velger man selv ved ekstra innbetaling. Flere burde vite om dette. Mange med lån/gjeld har sparing på konto i tillegg. Dette taper de mye på. Den beste sparing kan være å nedbetale ekstra på lånet, spesielt i tider når renten er høy og gevinstmulighetene i aksjer/fond er små som nå.

Anonymkode: 9eb70...0ef

• Nyttig 1
Skrevet

Noen av svarene i denne tråden er direkte skremmende; man tar opp flere millioner i lån uten å engang ane hvor mye man har i rente på lånet.

Idag virker det som om mange har lagt opp en framtid bygget på lån, noe som inkluderer dem som trekker kredittkortet uten å tenke på prisen, og ikke minst dem som tar opp forbrukslån til skyhøy rente. De som har belånt drømmeboligen til over pipa, kan vente seg harde tider i mange år framover; en framtid bygget på evige lån er ikke bærekraftig, og Norge er blitt et land av gjeldsslaver.

Anonymkode: a69cf...c4f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen av svarene i denne tråden er direkte skremmende; man tar opp flere millioner i lån uten å engang ane hvor mye man har i rente på lånet.

Idag virker det som om mange har lagt opp en framtid bygget på lån, noe som inkluderer dem som trekker kredittkortet uten å tenke på prisen, og ikke minst dem som tar opp forbrukslån til skyhøy rente. De som har belånt drømmeboligen til over pipa, kan vente seg harde tider i mange år framover; en framtid bygget på evige lån er ikke bærekraftig, og Norge er blitt et land av gjeldsslaver.

Jeg synes forbrukslån er mer skremmende enn boliglån. Men herregud jeg er glad huset mitt er nedbetalt! Synes det er trist at så mange lider under høy rente.

Endret av MyMichelle
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, MyMichelle said:

Jeg synes forbrukslån er mer skremmende enn boliglån. De med bolig kan jo selge. Men herregud jeg er glad huset mitt er nedbetalt!

Hvis tvinges til å selge samtidig går prisene ned. De får mindre for boligen enn de har i restlån og sitter igjen med ingenting. Eller mindre enn ingenting, minusøkonomi. Selger boligen og må flytte inn i foreldrene bøttekott og har likevel masse gjeld. Det skjedde flere ved overgangen til 90-tallet.

• Nyttig 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må først få kontroll på hva du har i rente. 

Anonymkode: 68e7c...311

Og spørre andre banker om de kan tilby lavere rente. Den enkleste regelen da er vel å unngå DnB som i årevis har vært dyrest på omtrent alt. Folk er så naive at de tror banken er best fordi den er størst når det heller er omvendt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Enig. Jeg vil ikke være stygg mot noen, men hvis du tar opp et lån på flere millioner og verken klarer å sjekke renten, nedbetalingsplanen eller regne helt standard prosentstykker så har man rett og slett ikke nok kontroll til å ha ansvar for lån. 

Anonymkode: 5a0c1...d2a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
MyMichelle skrev (13 minutter siden):

Jeg synes forbrukslån er mer skremmende enn boliglån. Men herregud jeg er glad huset mitt er nedbetalt! Synes det er trist at så mange lider under høy rente.

Poenget til den du svarer, er vel ikke at et lån er bedre enn et annet. Poenget er at skal man først ta opp lån, så må man forstå hva man holder på med. Altfor mange klager og sier de lider pga "dyrtid". Men spør hva de betaler i forsikring, hva renten er på lånet, hvor mange strømmetjenester de abonnerer på, osv osv, og de kan ikke svare. 

Folk har ikke nødvendigvis dårlig råd, men utrolig dårlig økonomisk forståelse. Disse matkøene vi leser om. Mon tro hvor mange som står i dem, men aldri tar en sjekk på mulighetene for å spare inn på utgiftene? 

Anonymkode: 25c7f...333

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Enig. Jeg vil ikke være stygg mot noen, men hvis du tar opp et lån på flere millioner og verken klarer å sjekke renten, nedbetalingsplanen eller regne helt standard prosentstykker så har man rett og slett ikke nok kontroll til å ha ansvar for lån. 

Anonymkode: 5a0c1...d2a

For generasjonene som puttet mynter på sparegrisen var penger noe håndfast man kunne spare og forholde seg til; for generasjonen vokst opp med kredittkort er penger blitt en abstrakt verdi som består av noen tall på en skjerm.

Det tror jeg faktisk kan være noe av forklaringen på overforbruket; der man tidligere hadde kontrollen, er dagens forbruk basert på lån; både bankene og finansnæringen har lagt til rette for dette, så dette er på ingen måte tilfeldig.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar.

Det er ikke mitt huslån, men min samboer sitt. Så derfor jeg lurer. Vi har heldigvis ikke noe dyrt huslån, å tåler godt oppgangen. Jeg hadde selv hus og huslån,under finanskrisen i 2008. Btw, Er det noen som husker hvor lenge den varte?  Jeg har blitt mye mer fokusert på økonomi nå, så derfor jeg tenkte å finne ut av dette. Utregning av rente er noe jeg egentlig ikke har noe kjennskap til,eller aldri brydd meg særlig om. Men det er veldig trist, for mange her jeg bor har lånt helt "opp til pipa". Å kommer ikke til å tåle noe rente oppgang. Men fint skal det være. Trist men sant.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...