Gå til innhold

Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å få kreft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjansen for å overleve kreft handler om mange faktorer. Men en faktor som er udiskutabelt viktig er tidlig oppdagelse.

Jeg er sikker på å få kreft før eller siden.

Jeg nærmere meg 50, jeg er tidigere storrøyker, jeg er ekstremt inaktiv på grunn av handikap, jeg har dårlig kosthold, begge mine foreldre døde av kreft osv.

På grunn av dette er jeg veldig opptatt av kreft. Leser meg opp så mye jeg kan og overvåker kroppen nøye. Får jeg kreft vil jeg oppdage det tidlig.  Derfor går jeg ofte til legen. Og ber om diverse utredninger. Men nå tror jeg legen begynner å bli lei. Og jeg skjønner det. Jeg føler meg ikke som noen hypokonder. Jeg er bare oppriktig opptatt av å oppdage kreften så tidlig som mulig.

Hva skal gjøre her? Jeg får ikke ro om jeg ikke får utredninger.

Anonymkode: 4f417...0a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ber legen om behandling for helseangst.

Anonymkode: 1843d...894

• Liker 19
Skrevet

Du bør be legen din om behandling for helseangst.

Si at du skulle få kreft en dag - da vil livet ditt en periode bli preget av det.

Slik du nå velger å leve livet ditt og tydeligvis har gjort veldig lenge, så kunne du like gjerne hatt kreft - for du lever som om du hadde kreft, du lar kreft styre livet ditt.

Eller... du kan be om hjelp til å takle helseangsten din, slik at du kan leve livet ditt godt, uansett om du får eller ikke får kreft.

Anonymkode: 5f091...5c0

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut videoer av Bruce Lipton på YouTube. Kanskje sjekke ut boka hans Bevissthetens psykologi også, den var livsendrende for meg. Hans forskning på dette feltet har endret mitt tankesett fullstendig😊❤️ Jeg har også tidligere hatt mye katastrofetanker tidligere, og har også dårlig helse. Men så kan man ta tak i ting som endrer oddene for kreft betraktelig. 

Anonymkode: 8d6e9...82b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det funker ikke sånn at du kan gå til fastlege og "bestille" utredninger. Vil du ha utredning som ikke kan forsvares faglig, får du gå privat og betale for det selv. 

Og som andre sier, jobb heller med frykten din.

Anonymkode: f29ce...16a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sjansen for å overleve kreft handler om mange faktorer. Men en faktor som er udiskutabelt viktig er tidlig oppdagelse.

Jeg nærmere meg 50, jeg er tidigere storrøyker, jeg er ekstremt inaktiv på grunn av handikap, jeg har dårlig kosthold, begge mine foreldre døde av kreft osv.

På grunn av dette er jeg veldig opptatt av kreft. Leser meg opp så mye jeg kan og overvåker kroppen nøye. Får jeg kreft vil jeg oppdage det tidlig.  Derfor går jeg ofte til legen. Og ber om diverse utredninger. Men nå tror jeg legen begynner å bli lei. Og jeg skjønner det. Jeg føler meg ikke som noen hypokonder. Jeg er bare oppriktig opptatt av å oppdage kreften så tidlig som mulig.

Hva skal gjøre her? Jeg får ikke ro om jeg ikke får utredninger.

Anonymkode: 4f417...0a5

Og jeg er sikker på at du aldri overlever oppholdet her samme hva som avslutter det!...Bruk den korte tiden du har på noe morsomt isteden for å bekymre deg for å dø som du kommer til å gjøre uansett 

• Liker 6
Skrevet
LadeJarl skrev (2 minutter siden):

Og jeg er sikker på at du aldri overlever oppholdet her samme hva som avslutter det!...Bruk den korte tiden du har på noe morsomt isteden for å bekymre deg for å dø som du kommer til å gjøre uansett 

Joda, men det er utrolig kjipt å dø 20 år for tidlig fordi man avlyste sykehustimen som kunne oppdaget kreften fordi man heller ville kose seg på puben.

Anonymkode: abd0e...626

Skrevet

Du har helseangst. Ikke kreft. 

• Liker 9
Skrevet

Du skriver at du ikke føler deg som en hypokonder, du er bare oppriktig opptatt av å oppdage kreften så tidlig som mulig.

Hva tror du en hypokonder er? Ikke opptatt av å oppdage tidlig? Hypokondere (eller mennesker som lider av helseangst, som jeg liker å si,) er akkurat som deg. Overbevist om at de er eller kommer til å bli syke, at de må oppdage tidlig nok, at de eller legen overser noe, osv. Du kan velge å bruke livet ditt på dette, eller du kan velge å leve. Du kan sjekke deg for lungekreft i dag og ikke ha det, få begynnende lungekreft i morgen men bruke de to neste årene å å sjekke for kreft andre steder. Svarene du får akkurat nå er et øyeblikksbilde. Du koster samfunnet enormt mye penger, og du bruker knappe ressurser som bør prioriteres for de som faktisk bør utredes. Ikke minst, og vel så viktig, du bruker opp livet ditt på å forberede deg på å bli syk. Tenk over at selv om du gjør dette for å oppdagene tidlig nok til å overleve og nyte livet, så er det akkurat dette livet du per nå ikke utnytter og lever. Så lenge en sykdom ikke er tilstede kan man ikke forholde seg til den, og den kan ikke løses. Du bruker altså tiden din på en hel masse tenkte problemer. 

Det beste du kan gjøre er å jobbe med angsten din, ta de grepene du kan- og mer kan du faktisk ikke gjøre. Mye her i livet er skjebne, uflaks og en hel masse faktorer vi ikke får gjort noe med. Du har sluttet å røyke, det er bra. Kostholdet ditt kan du gjøre noe med. Det viktigste du gjør er likevel å jobbe med hodet. 

Legger ved en link til deg.

https://www.metakognitivterapi-oslo.no/blog/helseangst-fysiske-symptomer

Lykke til!

Anonymkode: 1057f...c49

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda, men det er utrolig kjipt å dø 20 år for tidlig fordi man avlyste sykehustimen som kunne oppdaget kreften fordi man heller ville kose seg på puben.

Veldig dumt hvis det var slik at legen henviste deg til sykehuset for en grunn. Det er likevel noe helt annet enn å unngå alle turer på puben for å ta utredninger det ikke finnes indikasjoner for. 

Anonymkode: 1057f...c49

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skal du med enda 20 år med bekymringer?..Bekymringer om noe så uunngåelig som døden?..

Kos deg på puben isteden du. Og når du en gang kommer til livets slutt ..så finnes det egentlig ingen død..en ny begynnelse bare.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg å sjekke ut videoer av Bruce Lipton på YouTube. Kanskje sjekke ut boka hans Bevissthetens psykologi også, den var livsendrende for meg. Hans forskning på dette feltet har endret mitt tankesett fullstendig😊❤️ Jeg har også tidligere hatt mye katastrofetanker tidligere, og har også dårlig helse. Men så kan man ta tak i ting som endrer oddene for kreft betraktelig. 

Anonymkode: 8d6e9...82b

Nei, ikke bruk tid på en svindler, sjarlatan og pseudoforsker. 

Les heller bøkene til Ingvard Wilhelmsen.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mange ganger kjipere er det om du den dagen du ev. får kreft innser at du har kastet bort de siste 20 årene på å leve som om du hadde kreft, ikke greide å nyte livet mens du var frisk.

Og enda dummere blir det om du lever til du blir 90 år (som en slektning av meg med samme historie som deg, bare at h*n hadde røyket lenger enn du har levd) uten å få kreft eller andre alvorlige sykdommer - og du som 90-åring innser at du har kastet bort hele livet ditt på unødvendig frykt for å få kreft som aldri kom...

Søk hjelp! Støtter det å lese bøkene til Ingvard Wilhelmsen! Men snakk med legen din om din helseangst, og be om behandling. Det er mange som har det som du, så du er ikke alene i å føle det slik.

Anonymkode: 5f091...5c0

• Liker 7
Skrevet

Les det som de andre her anbefaler. Snakk gjerne med en psykolog som kan hjelpe deg med helseangsten. I tillegg til kostholdet kan du nok bevege deg litt. Alt er bedre enn å stitte stille. Ta vare på deg selv så godt du kan. Tenk hvor flink du var som greide slutte røyke. Genene dine kan du uansett ikke gjøre noe med. Men du bestemmer selv hva du spiser og drikker. Så ved å endre kosthold kan du gjøre ditt beste med å prøve minske kreftrisikoen.

Jeg har en venninne som også har helseangst, og er livredd for å få kreft. Hun går til psykolog ukentlig, og snakker også om kosthold med psykologen.

Anonymkode: d3ea1...f33

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nesten alle vil få kreft før eller siden, om de lever lenge nok. Vil du bruke resten av livet ditt på å vente på å få denne kreften, eller vil du gjøre noe annet i mellomtiden?

Anonymkode: 92987...9d7

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Kreftceller dukker opp rundt omkring i kroppen hele tida og kroppen har normalt et solid system for å overvåke og utrydde kreftceller. Systemet kalles immunforsvaret. 

Når vi blir eldre, begynner immunforsvaret å fungere dårligere for en del. Mange eldre (og stadig flere yngre) slarker med vedlikeholdet av kroppen ved å utsette seg selv for ensidig kosthold og lite mosjon.

Resultatet blir at vi får problemer med å produsere nok immunceller (spesielt makrofager) til å overvåke hele kroppen når det oppstår mangel på næringsstoffer. Lite mosjon gjør også at immuncellene får problemer med å patruljere rundt inni kroppen på jakt etter kreftceller.

Vi må bevege oss for at immuncellene skal gå på jobb. Det mest effektive er faktisk så enkelt som å gå. 

Hvis du går regelmessige turer og har et allsidig kosthold, skal det svært mye til før immunforsvaret ditt taper den evige kampen mot kreftcellene. 

Anonymkode: 38fd8...8cc

• Liker 3
Skrevet

Alle får kreft om de lever lenge nok. Og hjerteproblemer og demens og diverse muskel/skjelettplager. Bare å glede seg. 

Anonymkode: 900bf...199

• Liker 4
Skrevet

Siden begge foreldrene dine døde av kreft så kan du spørre om å henvises til gentesting. Det har vi gjort i min familie. Selv om man ikke kan se inn i fremtiden eller få svar på alt med gentesting heller, så får man veldig god veiledning og informasjon rundt dette med kreft. Det synes jeg var bra, det gav meg litt ro og kanskje det hadde vært fint for deg og.

Behandling for helseangst er også veldig lurt og noe jeg anbefaler det på det sterkeste. Det gir rett og slett en bedre livskvalitet! Det er ingenting å tape på det. 

Anonymkode: 8765f...da1

Skrevet

Det er vel storparten av oss som vil før eller senere får kreft.  Det finnes så mange forskjellige arter, så sjansen er stor ja, særlig når man har hatt det allerede ofte o familien og røyker eller gjør andre usunne ting.

Anonymkode: cd6f5...f52

Skrevet

Det minst farlige er det mest vanlige. Altså, hvis du kjenner på ett eller annet, er det svært sannsynlig at det ikke er kreft, men noe småplukk. Så leser man masse i aviser om folk som har fått de verste krefttypene, du har nær familie som har vært rammet, og dermed sitter du fast i det som kalles "tilgjengelighetsbias". Det betyr at du tror det er vanligere og mer sannsynlig enn det faktisk er, fordi du har vært konfrontert med det i en ubalansert mengde.

Hvis foreldrene dine døde av krefttyper som kan nedarves, kan du be om en genetisk test for å finne ut om du har arvet genet. Hvis du gjør det, skal du være veldig bevisst på hva resultatene betyr for deg. Og du må vite at å arve et "kreftgen" ikke betyr at du kommer til å få kreften. Det bare øker sannsynligheten for at det skjer. Det er mye som påvirker utviklingen av kreft, og mye er fortsatt ikke kjent.

Det beste rådet jeg kan gi, er det samme andre har gitt deg. Du må leve mens du gjør det, og ikke som om du står med en fot i grava. Du er fortsatt ung, og livet er NÅ!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...