AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Hvordan deler dere boliglånet ved ulik egenkapital? Skriver dere en avtale på forhånd? Hva skjer om det ikke er skrevet noen slik avtale? https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/del-boliglanet-rettferdig Anonymkode: c3b7c...6e9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Vi hadde litt ulik egenkapital men ingen avtale på det. Ved et eventuelt brudd vil det bli 50/50. Siden vi har felles økonomi og lik inntekt går det rimelig opp uansett. Anonymkode: 1e784...544
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Samboere, eier 50% hver. Ulik egenkapital, og derfor ulike, separate boliglån. Har adskilt økonomi. Anonymkode: 3675b...27d 1
Summeer Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Samboere med felles barn + ett særkullsbarn, felles økonomi på hus og hjem, ulik EK vi har en eierbrøk der total EK er ca 50%, og lånet er 50%. Lånet eier vi likt og betaler fra felles regningkonto. Av EK eier han 2/3 og jeg 1/3. regnestykket blir at han eier 25% + 33% = 58% av verdien vi sitter igjen med dersom vi selger boligen idag og jeg eier 25% + 17%= 42%. Vi har en skriftlig avtale om dette, og at vi kan «kjøpe» deler av lånet ved feks arv og at det da påvirker eierbrøken. For å holde styr på dette har vi et excelark vi oppdaterer sammen ved ekstra innbetalinger og så mailer til oss begge så vi har hver vår kopi. Siden en av oss har særkullsbarn er det kjempeviktig at vi har dette veldig ryddig
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi hadde litt ulik egenkapital men ingen avtale på det. Ved et eventuelt brudd vil det bli 50/50. Siden vi har felles økonomi og lik inntekt går det rimelig opp uansett. Anonymkode: 1e784...544 Hvis dere har lik inntekt og dermed betaler likt inn på lånet vil jo den som hadde mest EK tape dette dersom dere har satt at dere eier 50/50. Anonymkode: c724e...ebd
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 Hvis dere har ulik egenkapital, så vil dette triumfe mht eierandel uansett om dere formelt står som eiere 50/50. Arv fører ikke til forskyvning av eierandel uten skriftlig avtale. Den som i realiteten eier minst, men likevel betaler 50% av lånekostnadene, betaler i praksis ned den annens lån. Hvis dere har ulik ek, men ønsker å eie 50/50, så må den som har mest ek gi fra seg verdier. Om dette er lurt/snilt/dumsnilt, må man vurdere selv. For den som har minst ek, kan det være lurt å oppnå 50/50 eierandel ved å ha separate lån. Den med minst ek, må da betjene større lån, men hvis dette er økonomisk mulig, så er det lurt! Anonymkode: 304c1...5ea
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 Ba banken sette opp løsningen for oss. At vi ville eie 50% hver og hadde ulik egenkapital. Min del av lånet er 1.500.000 Hans del av lånet er 1.000.000 Banken satt også opp fast trekk for hver av oss til vår del av boliglånet😉 Veldig oversiktelige og greit i nettbanken. Om jeg vil betale inn 100.000 ekstra på mitt lån gjør jeg det til «kontoen» min del av lånet står på. Anonymkode: 6d059...016
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå