AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #41 Del Skrevet 18. oktober 2023 MakeItHappen skrev (På 6.10.2023 den 16.01): Som utreder etterforsker man forsikringssvindel. Hos oss går mange over til forsikring ved 57 år og kasserer inn både lønn og pensjon. Min bror gjør akkurat omvendt. Han gikk over til forsikring tidlig. Der har han sikret seg gode pensjons og liv/uføreforsikringer,og nå ved 50+ vil han tilbake til politiet nettopp for å kunne gå av ved 57. Anonymkode: 523fb...3ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #42 Del Skrevet 18. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min bror gjør akkurat omvendt. Han gikk over til forsikring tidlig. Der har han sikret seg gode pensjons og liv/uføreforsikringer,og nå ved 50+ vil han tilbake til politiet nettopp for å kunne gå av ved 57. Anonymkode: 523fb...3ad Det fungerer ikke slik. Han kan gå av ved 57 om han fyller kravene til 85 års regelen (alder+tjeneste over 85 år). Men det finner han tidsnok ut av🤪 Anonymkode: 6f0bf...b51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #43 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 22.31): Mulig jeg blir gjenkjent nå, men det får bare være. Jeg gir opp politi-yrket. Jeg har en bachelor fra politihøyskolen, i tillegg til en del ekstra utdannelse/studiepoeng innen ledelse, krise og beredskap, utvidet førstehjelp (men ikke sykepleier, ambulanse eller lignende), psykiatri, rus og brann. Gikk ut av politihøyskolen i 2013, fikk fast jobb i en storby i 2015 som etterforsker. Drømmen var alltid operativ, og selv om jeg har søkt over hele landet, har gode karakterer, beholdt alle godkjenninger og har arbeidserfaring så har det altså ikke blitt napp på noe annet enn vikariat.. Nå er situasjonen helt uholdbar. Jeg er utslitt, og sikkert rett ved grensa for å bli utbrent. Lønna er så dårlig at jeg også har jobbet som telefonselger på fritiden uten at noen har visst om det. Bare leder som har måtte godkjenne bi-verv, fordi som politi kan man ikke jobbe hvor man vil på fritiden, og det er ikke mulig å plukke opp ekstra vakter på operativ avdeling. Tjener ca 450 000 i året, og har over ti års arbeidserfaring, hvor syv av dem er fra politiet operativt/etterforskning. De andre er fra helsesektor som miljøarbeider. Det har kostet å flytte på seg med vikariat og betalt for leiligheten jeg eier og leiligheten jeg leier, alt for å få relevant erfaring slik at jeg endelig kan ha noe fast operativt. Levekostnadene er for høye. Arbeidsbelastningen som etterforsker er for stor. Det kommer hele tiden nye store saker, og følelsen av å være på etterskudd blir større og større. Jeg strekker meg langt for de involverte, men den dårlige følelsen spiser meg opp. jeg har giftet meg og kan ikke jobbe i hele landet lenger. Barn på vei. Vet noen om type jobber som kan være aktuelle i Rogaland? Gjerne med muligheten for fleksi tid eller hjemmekontor? Det har jeg aldri hatt, og hadde vært fantastisk! Anonymkode: 6a6f2...88e Hvorfor velger man utdannelse/yrke som er krevende å kombinere med etablering av familie, barn osv? Man behøver ikke være spesielt fremsynt for å forstå at man ved et tidspunkt vil stå i den situasjon du nå er i. Videre er det en kjent sak at lønnen i politiet er lav, samt at arbeidet er krevende. Ikke bli krenket, jeg prøver å forstå valg av yrke - som virker lite gjennomtenkt. Ville du blitt mindre utbrent hvis du hadde fått en fulltidsstilling i operativ tjeneste? Anonymkode: 36d53...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #44 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor velger man utdannelse/yrke som er krevende å kombinere med etablering av familie, barn osv? Man behøver ikke være spesielt fremsynt for å forstå at man ved et tidspunkt vil stå i den situasjon du nå er i. Videre er det en kjent sak at lønnen i politiet er lav, samt at arbeidet er krevende. Ikke bli krenket, jeg prøver å forstå valg av yrke - som virker lite gjennomtenkt. Ville du blitt mindre utbrent hvis du hadde fått en fulltidsstilling i operativ tjeneste? Anonymkode: 36d53...06e Er vel fordi man velger yrkesretning når man er 16-20. For mange er det en drøm og bli politi. Men drømmen falmet etterhvert og det ble ikke som man hadde tenkt. Mye tilbakestående folk på kg men skjønner ikke helt hva som er vanskelig med å forstå ts her selvom man skulle være det. Anonymkode: 7a615...cd2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #45 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er vel fordi man velger yrkesretning når man er 16-20. For mange er det en drøm og bli politi. Men drømmen falmet etterhvert og det ble ikke som man hadde tenkt. Mye tilbakestående folk på kg men skjønner ikke helt hva som er vanskelig med å forstå ts her selvom man skulle være det. Anonymkode: 7a615...cd2 Hun ble ferdig utdannet i 2013, sannsynligvis i alder 22-25 år. Dette er 10 år siden, dvs hun har surret rundt i et yrke i 13 år inkl utdanningstiden. Dette uten å være forutseende nok til at hun burde endret kurs for lenge siden. Selv en tilbakestående (som du bringer inn) ville se at dette kom til å gå galt! Igjen - et merkelig valg av yrke gjennom 13 år. Anonymkode: 36d53...06e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #46 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hun ble ferdig utdannet i 2013, sannsynligvis i alder 22-25 år. Dette er 10 år siden, dvs hun har surret rundt i et yrke i 13 år inkl utdanningstiden. Dette uten å være forutseende nok til at hun burde endret kurs for lenge siden. Selv en tilbakestående (som du bringer inn) ville se at dette kom til å gå galt! Igjen - et merkelig valg av yrke gjennom 13 år. Anonymkode: 36d53...06e Mange som surrer rundt i yrkene sine i så mange år. Sånt skjer. Det betyr ikke at man ikke tenker og prøver å finne ut av ting. Anonymkode: b8d3b...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #47 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange som surrer rundt i yrkene sine i så mange år. Sånt skjer. Det betyr ikke at man ikke tenker og prøver å finne ut av ting. Anonymkode: b8d3b...3d1 Surrer rundt og har en utdannelse som andre gjerne skulle tatt fremfor en som velger feil yrke. Sånn går det med kvotering. Anonymkode: 36d53...06e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #48 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun ble ferdig utdannet i 2013, sannsynligvis i alder 22-25 år. Dette er 10 år siden, dvs hun har surret rundt i et yrke i 13 år inkl utdanningstiden. Dette uten å være forutseende nok til at hun burde endret kurs for lenge siden. Selv en tilbakestående (som du bringer inn) ville se at dette kom til å gå galt! Igjen - et merkelig valg av yrke gjennom 13 år. Anonymkode: 36d53...06e For mange som flykter fra politiet nå så er det ikke det du beskriver som er utslagsgivende. Politiet er i kjempekrise. Det er kjempe tungt å hele tiden gå på nåde, ikke vite om man har arbeidet eller ikke om 6 mnd. Det er psykisk tungt når man må bruke store deler av sin våken tid på bekymringer rundt egen arbeidsplass også kommer de vanlige bekymringene og tankene på toppen av den ekstra belastningen det er å ha en så usikker fremtid. Mange hopper nå av skuta i tide istedenfor å bli med den ned. Å det er de vell unndt. Ja den faste stillingen fra eller til har noe å si for om folk blir utbrent eller ikke. Ikke bare for enkelt individet men også hele den avdelingen vedkommende har fått fast stilling hos. En karriere i Politiet går helt fint ann å kombinere med barn/familie. I utgangspunktet. Men slik situasjon er nå så skjønner jeg godt at folk ikke ønsker det. Hva situasjonen skulle være i 2024 er helt umulig å forutse i 2010-2014. For den saks skyld er det helt umulig og forutse fra år til år. Plutselig gis det en ekstra bevilgning som gjør at man får forlenget et engasjement gjerne uker eller dager før engasjementes slutt. Plutselig skal det nedbemannes med 50+ styk. Plutselig skal x og y prosjekt gjennomføres. Plutselig blir midlene til x og y prosjektet omprioritert og prosjektet er lagt på is. Det er sjelden jeg hører noen bli sliten av selve jobben, eller at det er yrke politi de ønsker seg vekk fra. Derimot er det ofte folk som er sliten av støyen rundt og som kjenner at det er seig pining. Uansett ts ; forhør deg med sivil side. Gjerne utlending eller tung tvang, skranke på et større politihus. Det er såklart samme bemannings problem men arbeides art gjør det mulig å ha hjemmekontor, flexe og ta trenings timene så det gir i hvertfall noe rom. Anonymkode: d3850...9ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 20. januar #49 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 22.31): Mulig jeg blir gjenkjent nå, men det får bare være. Jeg gir opp politi-yrket. Jeg har en bachelor fra politihøyskolen, i tillegg til en del ekstra utdannelse/studiepoeng innen ledelse, krise og beredskap, utvidet førstehjelp (men ikke sykepleier, ambulanse eller lignende), psykiatri, rus og brann. Gikk ut av politihøyskolen i 2013, fikk fast jobb i en storby i 2015 som etterforsker. Drømmen var alltid operativ, og selv om jeg har søkt over hele landet, har gode karakterer, beholdt alle godkjenninger og har arbeidserfaring så har det altså ikke blitt napp på noe annet enn vikariat.. Nå er situasjonen helt uholdbar. Jeg er utslitt, og sikkert rett ved grensa for å bli utbrent. Lønna er så dårlig at jeg også har jobbet som telefonselger på fritiden uten at noen har visst om det. Bare leder som har måtte godkjenne bi-verv, fordi som politi kan man ikke jobbe hvor man vil på fritiden, og det er ikke mulig å plukke opp ekstra vakter på operativ avdeling. Tjener ca 450 000 i året, og har over ti års arbeidserfaring, hvor syv av dem er fra politiet operativt/etterforskning. De andre er fra helsesektor som miljøarbeider. Det har kostet å flytte på seg med vikariat og betalt for leiligheten jeg eier og leiligheten jeg leier, alt for å få relevant erfaring slik at jeg endelig kan ha noe fast operativt. Levekostnadene er for høye. Arbeidsbelastningen som etterforsker er for stor. Det kommer hele tiden nye store saker, og følelsen av å være på etterskudd blir større og større. Jeg strekker meg langt for de involverte, men den dårlige følelsen spiser meg opp. jeg har giftet meg og kan ikke jobbe i hele landet lenger. Barn på vei. Vet noen om type jobber som kan være aktuelle i Rogaland? Gjerne med muligheten for fleksi tid eller hjemmekontor? Det har jeg aldri hatt, og hadde vært fantastisk! Anonymkode: 6a6f2...88e ta deg permisjon et år og fortsett...nytter ikke å gå ut i markedet og måtte si at du har vært politi..da vil de undre4s og lures på hva de står overfor.. mitt råd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #50 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (På 15.10.2023 den 14.20): Hvorfor ikke livvakttjeneste for kongehus & regjering. Er vel 500 K i året grunnlønn, men klarer fint 700 K med overtid og ubekvem arbeidstid. Anonymkode: 8c585...ce4 Det er ikke bare å bli livvakt. Du må søke og gjennomføre et knallhardt og langt opptak. Det er vel bare Beredskapstroppen som har hardere opptak fysisk og mentalt. Det er ikke en jobb for hvermannsen og stiller store krav. I tillegg er en slik jobb veldig lite familievennlig og mye reising på påregnes. Jeg er politi selv og arbeider operativt. Vegen dit har ikke vært enkel. Jeg var ferdig utdannet i 2017 og måtte kjempe med nebb og klør i små vikariat. Arbeidet en lengere periode på operasjonssentralen og tok det jeg kunne av vakter i politiet utenom. Om det så var nattevaktholdt på psykriatrisk (gjesp!). Med to små barn hjemme begynner jeg å se meg etter noe annet. Turnuslivet og yrket er slitsomt. Du tjener greit som politibetjent 3 på full turnus, men så straks jeg går over til noe på dagtid så stuper lønna. Da kan jeg like greit finne meg noe annet å gjøre med bedre lønn. Anonymkode: 57801...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 13. oktober #51 Del Skrevet 13. oktober AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 22.31): Mulig jeg blir gjenkjent nå, men det får bare være. Jeg gir opp politi-yrket. Jeg har en bachelor fra politihøyskolen, i tillegg til en del ekstra utdannelse/studiepoeng innen ledelse, krise og beredskap, utvidet førstehjelp (men ikke sykepleier, ambulanse eller lignende), psykiatri, rus og brann. Gikk ut av politihøyskolen i 2013, fikk fast jobb i en storby i 2015 som etterforsker. Drømmen var alltid operativ, og selv om jeg har søkt over hele landet, har gode karakterer, beholdt alle godkjenninger og har arbeidserfaring så har det altså ikke blitt napp på noe annet enn vikariat.. Nå er situasjonen helt uholdbar. Jeg er utslitt, og sikkert rett ved grensa for å bli utbrent. Lønna er så dårlig at jeg også har jobbet som telefonselger på fritiden uten at noen har visst om det. Bare leder som har måtte godkjenne bi-verv, fordi som politi kan man ikke jobbe hvor man vil på fritiden, og det er ikke mulig å plukke opp ekstra vakter på operativ avdeling. Tjener ca 450 000 i året, og har over ti års arbeidserfaring, hvor syv av dem er fra politiet operativt/etterforskning. De andre er fra helsesektor som miljøarbeider. Det har kostet å flytte på seg med vikariat og betalt for leiligheten jeg eier og leiligheten jeg leier, alt for å få relevant erfaring slik at jeg endelig kan ha noe fast operativt. Levekostnadene er for høye. Arbeidsbelastningen som etterforsker er for stor. Det kommer hele tiden nye store saker, og følelsen av å være på etterskudd blir større og større. Jeg strekker meg langt for de involverte, men den dårlige følelsen spiser meg opp. jeg har giftet meg og kan ikke jobbe i hele landet lenger. Barn på vei. Vet noen om type jobber som kan være aktuelle i Rogaland? Gjerne med muligheten for fleksi tid eller hjemmekontor? Det har jeg aldri hatt, og hadde vært fantastisk! Anonymkode: 6a6f2...88e Politibetjent 3 med 450K i årslønn? Høres veldig rart ut. Og hvis du har både etterforskningserfaring og operativ erfaring så burde det da være gode muligheter? Har du prøvd hospitering? Vurdert forebyggende tjeneste? Er det fordi du er PB3 og "overkvalifisert" til operative stillinger der de helst vill ha ferskinger som får mindre i lønn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober #52 Del Skrevet 13. oktober Jeg jobber i offentlig sektor som noe spesialisert innen spesialpedagogikk. Har master i en fordypning innen spesialpedagogikk. Tror dere jeg også kan søke på de stillingene som nevnes i denne tråden, og få napp? Gjerne i staten? Er så møkklei både spesialpedagogiske fag, og at alle arbeidstakere innen pedagogiske yrker blir behandlet som skitten under skoa. Anonymkode: ea41a...ce4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå