Gå til innhold

Politi som ønsker ny jobb

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig jeg blir gjenkjent nå, men det får bare være. Jeg gir opp politi-yrket. 

Jeg har en bachelor fra politihøyskolen, i tillegg til en del ekstra utdannelse/studiepoeng innen ledelse, krise og beredskap, utvidet førstehjelp (men ikke sykepleier, ambulanse eller lignende), psykiatri, rus og brann. Gikk ut av politihøyskolen i 2013, fikk fast jobb i en storby i 2015 som etterforsker. Drømmen var alltid operativ, og selv om jeg har søkt over hele landet, har gode karakterer, beholdt alle godkjenninger og har arbeidserfaring så har det altså ikke blitt napp på noe annet enn vikariat.. 

Nå er situasjonen helt uholdbar. Jeg er utslitt, og sikkert rett ved grensa for å bli utbrent. Lønna er så dårlig at jeg også har jobbet som telefonselger på fritiden uten at noen har visst om det. Bare leder som har måtte godkjenne bi-verv, fordi som politi kan man ikke jobbe hvor man vil på fritiden, og det er ikke mulig å plukke opp ekstra vakter på operativ avdeling. Tjener ca 450 000 i året, og har over ti års arbeidserfaring, hvor syv av dem er fra politiet operativt/etterforskning. De andre er fra helsesektor som miljøarbeider. Det har kostet å flytte på seg med vikariat og betalt for leiligheten jeg eier og leiligheten jeg leier, alt for å få relevant erfaring slik at jeg endelig kan ha noe fast operativt. Levekostnadene er for høye. Arbeidsbelastningen som etterforsker er for stor. Det kommer hele tiden nye store saker, og følelsen av å være på etterskudd blir større og større. Jeg strekker meg langt for de involverte, men den dårlige følelsen spiser meg opp. jeg har giftet meg og kan ikke jobbe i hele landet lenger. Barn på vei. 

Vet noen om type jobber som kan være aktuelle i Rogaland? Gjerne med muligheten for fleksi tid eller hjemmekontor? Det har jeg aldri hatt, og hadde vært fantastisk! 

Anonymkode: 6a6f2...88e

• Liker 3
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei fra politiet som nå jobber i statens vegvesen som ingeniør. Håper det ordner seg for deg ❤️

Anonymkode: 24021...d45

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjenner ei fra politiet som nå jobber i statens vegvesen som ingeniør. Håper det ordner seg for deg ❤️

Tusen takk ❤️ 

Vet du hva hun har som ekstra utdannelse for å kunne være ingeniør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern, men jeg vet ikke om du vil oppleve det bedre.

Anonymkode: b7483...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å søke jobb i forsvaret?

Hun her gikk fra dårlig betalt jobb som politietterforsker til godt betalt seniorrådgiver i forsvaret

https://www.nrk.no/norge/6-av-10-vurderer-a-slutte-i-politiet-_-anja-slutter-etter-bare-fire-ar-1.16569009

Anonymkode: dbfe4...5a8

Er absolutt noe jeg kunne tenke meg! Er dessverre ingenting ute i mitt området, men jeg har lagret det som en favoritt på webcruiter og finn. Det var faktisk denne artikkelen som vippet meg over på at min politikarriere er over, utrolig modig av Anja å si det som det er offentlig. Jeg får vurdere å gjøre det samme om jeg får ny jobb.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før tiden med barn kunne jeg tenkt meg å jobbe døgn på barnevern, men det er dessverre ikke aktuelt med det første. Det er mulig å jobbe dag/vanlig turnus, noe som kunne vært bra! 

Hva gjør man som utreder? @MakeItHappen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mulig jeg blir gjenkjent nå, men det får bare være. Jeg gir opp politi-yrket. 

Jeg har en bachelor fra politihøyskolen, i tillegg til en del ekstra utdannelse/studiepoeng innen ledelse, krise og beredskap, utvidet førstehjelp (men ikke sykepleier, ambulanse eller lignende), psykiatri, rus og brann. Gikk ut av politihøyskolen i 2013, fikk fast jobb i en storby i 2015 som etterforsker. Drømmen var alltid operativ, og selv om jeg har søkt over hele landet, har gode karakterer, beholdt alle godkjenninger og har arbeidserfaring så har det altså ikke blitt napp på noe annet enn vikariat.. 

Nå er situasjonen helt uholdbar. Jeg er utslitt, og sikkert rett ved grensa for å bli utbrent. Lønna er så dårlig at jeg også har jobbet som telefonselger på fritiden uten at noen har visst om det. Bare leder som har måtte godkjenne bi-verv, fordi som politi kan man ikke jobbe hvor man vil på fritiden, og det er ikke mulig å plukke opp ekstra vakter på operativ avdeling. Tjener ca 450 000 i året, og har over ti års arbeidserfaring, hvor syv av dem er fra politiet operativt/etterforskning. De andre er fra helsesektor som miljøarbeider. Det har kostet å flytte på seg med vikariat og betalt for leiligheten jeg eier og leiligheten jeg leier, alt for å få relevant erfaring slik at jeg endelig kan ha noe fast operativt. Levekostnadene er for høye. Arbeidsbelastningen som etterforsker er for stor. Det kommer hele tiden nye store saker, og følelsen av å være på etterskudd blir større og større. Jeg strekker meg langt for de involverte, men den dårlige følelsen spiser meg opp. jeg har giftet meg og kan ikke jobbe i hele landet lenger. Barn på vei. 

Vet noen om type jobber som kan være aktuelle i Rogaland? Gjerne med muligheten for fleksi tid eller hjemmekontor? Det har jeg aldri hatt, og hadde vært fantastisk! 

Hei, har du vurdert å stikke over på sivil side å se hva som er av jobber der? Pass, namsfogden, utlending osv? 

Det er selvsagt mye likt hva angår arbeidsmengde og situasjon i politiet forøvrig. Men med tanke på hva som har lekket av statsbudsjettet så kan det jo kanskje under tvil tenkes at det vil være flere stillinger ledig om 1,2,3 år der du ønsker i politiet. Altså kanskje verdt å holde ut og se. 

Fordelen med å gå til sivil siden er at du 1) får et betydelig lønnshopp 

2) flextid, hjemmekontor, og ikke fult så dårlig samvittighet 

3) du holder deg relevat. 

Anonymkode: d3850...9ec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk ❤️ 

Vet du hva hun har som ekstra utdannelse for å kunne være ingeniør? 

Mener det er noe innen HMS :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke er forsikring. Jeg kjenner to stykker som tidligere jobbet som etterforskere, som gikk over til å jobbe i forsikringsselskaper, hovedsakelig for å hjelpe avdekke svindel.

Anonymkode: 55726...084

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UH-sektoren har en satsning på HMS, sikkerhet og beredskap fremover. Så jeg ville ha fulgt med på UiS sine utlysninger. HR kan være et fint startområde for å så skifte internt. Du blir ikke rik av å jobbe i denne sektoren, men vi er vesentlig bedre lønna enn dere i politiet.

Anonymkode: 9e56f...239

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antihvitvask i bank/forsikring. Mye stillinger på det der ute hvor de ønsker erfaring fra politi. Gode lønnsmuligheter, og bank for forsikring er gode på pensjon og andre fordeler. Mulighet for hjemmekontor og vanlig 8-16 dager.

Anonymkode: fd676...cac

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Før tiden med barn kunne jeg tenkt meg å jobbe døgn på barnevern, men det er dessverre ikke aktuelt med det første. Det er mulig å jobbe dag/vanlig turnus, noe som kunne vært bra! 

@MakeItHappen

Ja, jeg tenkte mest i retning saksbehandling i kommunalt barnevern. Du har mye relevant kompetanse og på mer landlige steder er det ofte så vanskelig å få tak i folk at det ansettes fra andre enn de vanligste utdanningene. Kommer et krav om spesifikk utdanning i 2031, men da kan du jo eventuelt ta den (og det vil bli gitt dispensasjoner i hopetall i mange år etter det). 

Yrket har dagtid, fleksitid og noe mulighet for hjemmekontor. Men det har også et stressnivå og en ressursmangel som er sammenlignbar med det du kommer fra.

Anonymkode: b7483...56a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som saksbehandler offentlig, og har 100k mere enn deg i året. Bachelor og ca like mange år i arbeidslivet. Fleksitid og generelt en lite stressende jobb. Undersøk om du kan gå over i andre stillinger internt? Våpen? Forvaltning? 

Jeg skjønner deg godt, den lønna du har er helt tragisk mtp ansvar og belasting! 

Anonymkode: 274fd...c32

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts/ 

Tusen takk for gode forslag alle sammen! Jeg skal definitivt sjekke dem ut og lagre søk på Webcruiter og finn 😀 

Akkurat nå føler jeg meg litt "tom". Jeg som før brente for å hjelpe og har skikkelig stolthet i kvaliteten på arbeidet mitt, har ikke lyst å gjøre "noe".. skal heldigvis ha ferie før en kort arbeidsperiode før det er tid for permisjon. Klarer kanskje å skrape sammen nok arbeidslyst til å finne ut hva jeg egentlig vil i livet og få en ny drøm. 

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få deg en lagerjobb så lenge, der tjener du mer enn 450k hos en grossist. Få deg noe "enkelt", så kan du heller se veien videre senere..

Nå er det å skifte jobb, få en inntekt.

Anonymkode: 11582...804

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i Sør-Vest PD og vet absolutt hva du mener. Det er til tider skikkelig drøy arbeidsbelastning som etterforsker og lønna er ikke i nærheten av hva den burde være. 

Jeg har sett at nav kontroll har utlyst stillinger innen blant annet avdekke trygdesvindel. Ellers er tipsene du har fått over også relevante. 

Håper du finner ut av det. Du er ikke alene ❤️

Hilsen kollega. 

Anonymkode: f549a...697

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette er av interesse eller relevant, men ordet beredskap kan være et stikkord. Kriseledelse i kommune eller tilsvarende? Jeg har ikke satt meg inn i det, men tenkte å slenge ut et forslag som kan følges opp om du ser det som relevant. 

Anonymkode: 6b528...64b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...