Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Antiviruset skrev (4 timer siden):

Du troller, det har ikke noe med å ha dårlig råd å gjøre. Dette handler om mennesker som har en jobb, lever nøkternt og allikevel ikke har penger til å kunne betale for helt grunnleggende ting som tak over hodet, mat og klær og ha en liten buffer mot uforutsette utgifter som for alle vil dukke opp av og til. Da har man dårlig råd. Dette jeg beskriver ligner veldig på slik det har vært i USA i mange år, man kan ikke leve av en jobb ofte må man ha to og tre jobber. Det begynner å bli virkeligheten i mange familier etter hvert. Vi lå bare bak USA på dette området i noen årtier, og politikerne har latt det skje.

Nei jeg troller ikke. Dette er hva jeg definerer som å ha god råd. Alt fast inkl mat og forbruksartikler vekk, deretter 10000 til overs.

Anonymkode: fe20d...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig råd for meg begynner når buffersparen er under 500000.

Anonymkode: f260a...892

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 13.39):

De har de aller aller fleste dårlig råd da, bortsett fra dere som er veldig påståelig at dere tjener nærmere millionen i året, men likevel bruker masse tid på kvinneguiden!

Anonymkode: a3913...710

Så vi som tjener nærmere millionen har ikke rett til å være på KG liksom? Eller er vi for smarte? Bare dumme fattigfolk er velkommen! :ler:

Skrevet

Min egen definisjon:

Dårlig råd: man klarer seg, har en liten buffer i tilfelle noe ryker, men det er ikke rom for noe ekstra. Da jeg hadde dårlig råd, hadde jeg ikke råd til å spise ute. Jeg pleide å ta meg et glass brus mens jeg så på at vennene mine spiste. Men jeg gikk ikke sulten, og jeg fikk betalt alle regninger.

Fattig: da har man ikke råd til det nødvendigste, eller man har så vidt råd, men har ingen buffer i tilfelle noe ryker.

Anonymkode: 61739...9f3

Skrevet

Ikke råd til lege og tannlege. De som må hente mat på frelsen. De som blir kastet ut av huset pga manglende betaling. De som får stengt strømmen. Disse er ekte fattige. 

Anonymkode: 096bf...932

• Liker 1
Skrevet

Jeg har spart opp 50 kroner! :bolledeig:

Anonymkode: 6c696...2d3

• Hjerte 1
Skrevet
Knirke skrev (På 6.10.2023 den 11.40):

Dårlig råd i dag er noe helt annet enn dårlig råd på 80-90 tallet. Jeg vokste opp i kommunal bolig, med klær som enten ble arvet eller kjøpt 2 nummer for store (buksebeina hadde gjerne 3-4 brettekanter etterhvert som de ble sydd ut). Pålegg og drikke ble satt tilbake i kjøleskapet helt til det ble spist opp, ellers ble det ikke kjøpt nytt. Ferie var bilferie til bestemor og bestefar. Vi hadde ikke dårlig råd, vi hadde normale inntekter og normalt forbruk. Hvis du i 2023 kommer over et barn som går i arvede klær, og voksne som leier kommunal bolig, er det omtrent ensbetydende med fattigdom.

Å telle hva folk har til overs etter at faste utgifter er betalt er litt misvisende, da mange velger å bo seg ihjel når de fint kunne flyttet til noe billigere. Jeg vil si at man har dårlig råd hvis man har kuttet alt som kan kuttes, og fortsatt sliter med å få lønningen/trygda til å strekke til.

Dette!!! Terskelen har endret seg utrolig mye. Alle jeg kjente når jeg vokste opp på den tiden gikk i arveklær, og de som fikk nye klær hele tiden var "snobb". Jeg dro ikke til utlandet før jeg var 14 år, da med familien på chartertur til Spania. Det var normalen. 

Nå når jeg har egne barn, og vi har gjennomsnittlig inntekt, så opplever vi at presset om å kjøpe nytt, dra på dyre ferier, kjøpe nye biler 3.hvert år er mye, mye høyere. De som lever som jeg er oppvokst (som var normalen da) betegner seg som "fattige" og starter innsamling fordi de ikke har råd til iPhone til barna sine og mener å reise på utenlandsferier er en menneskerett. 

Anonymkode: 5e776...539

• Liker 2
Skrevet

Dårlig råd : Å ikke kunne unne seg hva de fleste kan.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 22.15):

Jeg vokste opp med alene-mor, og husker at vi aldri hadde buffer eller hadde mulighet til å  handle inn mye når det var gode tilbud. Kino, teater, ut å spise gjorde vi aldri. Vi hadde pose-suppe og andre billige middager stort sett hver dag. Klær arvet jeg. Lommepenger måtte jeg tjene selv fra jeg fylte 13 og kunne ta enkelte jobber. 

Konfirmasjonen min ble sponset av besteforeldrene mine. Feriene våre var å dra på hytter mamma kunne leie billig gjennom jobben eller besøke venner av henne i andre deler av landet. Vi var aldri på ferie i utlandet.

Bil hadde vi, men ingen fancy bil.

Jeg vil si at det er dette jeg tenker på med dårlig råd, ikke at man sitter igjen med 8-9000 (som en i en annen tråd gjør).

Hva tenker du at er å ha dårlig råd? 

Anonymkode: e56c0...a1b

Om jeg må begynne å se på hva maten koster, eller hva champagnen koster i helgene da er jeg fattig

Om jeg må kjøre en fattig bil med 4 sylindre, da er jeg fattig.

Om jeg må bo i nærheten av narkomane eller sånne som ikke spiser bacon... da er jeg fattig

Skrevet
Gringo01 skrev (2 minutter siden):

Om jeg må begynne å se på hva maten koster, eller hva champagnen koster i helgene da er jeg fattig

Om jeg må bo i nærheten av narkomane eller sånne som ikke spiser bacon... da er jeg fattig

Sjarmerende. Tipper du er en som slikker assen til Andrew Tate. 

• Liker 3
Skrevet

For meg er dårlig råd når man ikke kan betale faste utgifter og ha en tusenlapp til overs eller det å handle helt essensielle ting som vintersko til barna. 

Anonymkode: 288c4...364

Skrevet
6 minutter siden, Gringo01 said:

Ok! Best jeg kjøper meg bil med flere sylindre så jeg slipper å være fattig mer :bolledeig:

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjarmerende. Tipper du er en som slikker assen til Andrew Tate. 

Hva er problemet?  Jeg har bare forklart triste ting som vil få meg til å føle mag fattig.

Er ikke fan av Andrew Tate.. har moral ser du.

Skrevet
Gringo01 skrev (7 minutter siden):

60 tallet var ikke noen spøk, eller hva?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok! Best jeg kjøper meg bil med flere sylindre så jeg slipper å være fattig mer :bolledeig:

om du allerede er fattig tror jeg ikke det gjør deg rik. du må også øke bensinbudsjettet ditt så du blir enda fattigere :D

Skrevet
Donald Duck skrev (1 minutt siden):

60 tallet var ikke noen spøk, eller hva?

aner ikke... er født på 80 tallet

Skrevet
Gringo01 skrev (Akkurat nå):

aner ikke... er født på 80 tallet

Fyfaen😂 Nå fikk jeg iallfall svar på tiltale😂

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Gringo01 said:

om du allerede er fattig tror jeg ikke det gjør deg rik. du må også øke bensinbudsjettet ditt så du blir enda fattigere :D

Åh, er det SÅNN? :hakeslepp:

Skrevet

Om man for eksempel ikke lenger har råd til en butler på hver hytte så kan man jo starte å bekymre seg litt.

Anonymkode: e6f9b...f28

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åh, er det SÅNN? :hakeslepp:

jeg skrev bare hva som ville fått meg til å føle meg fattig. ser ikke helt hvorfor du skal føle deg krenket av det.

Det er nok helt andre ting for deg og det er helt greit. det plager ikke meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...