Gå til innhold

Dosering av apocillin til liten hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Voffsen min fikk påvist urinveisinfeksjon i dag til dyrlegen, vi fikk utskrevet apocillin. Men nå har jeg klart å miste pakningsvedlegget, vi er på hytta med nesten null mobildekning, så får ikke ringt. Hun er 1,8 kg, en liten chihuahua. Plana er at vi skal være på hytta til over høstferien.  Noen som kan værsåsnill å hjelpe meg?

Anonymkode: d292c...f02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv mail til dyrlegen.

Anonymkode: 0fd7c...23a

Skrevet

Evt ring apoteket som gav de til deg. De tar vare på resepten.

Anonymkode: 0fd7c...23a

Skrevet

Jeg bor på landet, å finner ikke mailadressen til min dyrlege. Bare fasttelefon nr faktisk.... 🤔 🤔 😵 😵 Jeg har heller ikke mulighet til å ringe apoteket.

Skrevet

Pakningsvedlegget finner du på felleskatalogen.

Anonymkode: 14f99...b6d

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Pakningsvedlegget finner du på felleskatalogen.

Jeg finner det ikke 😩😩😩 kan du værsåsnill legge til en link til meg. Internettet er så dårlig her, detter ut konstant.

Skrevet

Står det ikke på lappen på forpakningen? Vanligvis pleier veterinærer å forskrive dosering på den lappen som apoteket klistrer på pakningen. Veldig rart om det ikke står der. Hvis du ikke finner ut av det, så går det sikkert greit om du venter med å gi pillen til du har fått kontakt med vet i morgen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pas-apocillin-actavis-546118 her står det bare dosering til mennesker. Kun en veterinær vet hva slags dose hunden din skal ha 

Skrevet
20 minutter siden, Gogglebox said:

Står det ikke på lappen på forpakningen? Vanligvis pleier veterinærer å forskrive dosering på den lappen som apoteket klistrer på pakningen. Veldig rart om det ikke står der. Hvis du ikke finner ut av det, så går det sikkert greit om du venter med å gi pillen til du har fått kontakt med vet i morgen. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pas-apocillin-actavis-546118 her står det bare dosering til mennesker. Kun en veterinær vet hva slags dose hunden din skal ha 

Jeg er på hytten å kommer meg ikke hjem før tidligst onsdagen, så dette er et problem 😩😩

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er på hytten å kommer meg ikke hjem før tidligst onsdagen, så dette er et problem 😩😩

Kan du kjøre et stykke så du får dekning og kan ringe da? Dere har vel ikke hytte på en veiløs gard midt i ødemarken? Du har internett, så du kan jo kontakte en dyrlege på nett også. Vær litt løsningsorientert. Doseringen SKAL stå på pakningen. "til hund. 1 tablett to ganger om dagen" f.eks. Ekstremt slett arbeid om vet ikke har skrevet dette når hen skrev resepten. 

§7: Et istandgjort legemiddel skal på forpakningen eller beholderen være merket med opplysninger om pasientens identitet og legemidlets navn og virkestoff, samt styrke, dose og andre opplysninger som er nødvendig for en sikker håndtering

Endret av Gogglebox
la inn lovtekst
Skrevet

Bilen min er ikke her. En venninne kommer muligens på onsdagen. Det er ei ganske øde hytte. Ingen strøm eller vann. Har et lite aggregat, slik at jeg får ladet mobilen. Har bare tablettene til hunden og ikke pakken, de må ha falt ut en plass. Finner ikke pakken i det hele tatt. Og det er ikke store hytten, har sett etter over alt. Skal gå mot parkeringen i morgen å se om jeg har mistet den på veien opp hit, ganske kronglete vei, å nesten tre timer å gå. har ikke familie, sendte melding til venninden min, slik at hun kunne forklare å høre med dyrlegen min i morgen. Så vi får se om det kanskje løser seg slik.

Skrevet

Synes dette var en merkelig sak. Av flere grunner. Sikker på at du har fått utskrevet denne medisinen til din hund? Siden du verken vet dosering eller ønsker å ta kontakt med veterinær? Bare en tanke.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg finner det ikke 😩😩😩 kan du værsåsnill legge til en link til meg. Internettet er så dårlig her, detter ut konstant.

Jeg sjekket nå, og apocillin til dyr finnes ikke lenger, det gikk ut i 2021, så dette må være noe gamle tabletter du har liggende. Er det derfor du ikke tar kontakte med veterinær? 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg fikk snakket med dyrlegen min i dag. Nei, vi har fått utskrevet apocillin 165 mg 4 doser daglig.. Hva menes med at det ikke finnes til dyr? Jeg fikk det utskrevet, 5 oktober. Fra dyrlegen min til min hund.. Skjønner ingenting jeg nå.... 🤔 🤔  Jeg har fortsatt ikke pakningsvedlegget da, så får ikke sjekket hva som står der.

Skrevet

Jeg jobber på apotek og har ALDRI ekspedert Apocillin til en hund. Høres veldig merkelig ut. Dyr har jo egne antibiotika med helt andre navn 🤔

Anonymkode: 6368f...d72

• Liker 3
Skrevet

Dette høres dodgy ut. Svært få dyrleger ville forskrevet apocillin til hund for urinvegsinfeksjon.

er du sikker på at du har vært hos en dyrlege overhode? Du prøver ikke å lure litt nå og bruke medikamenter du har liggende? 

Anonymkode: 07181...692

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått det medikamentet til hund tidligere. 

Anonymkode: dc06c...40e

Skrevet
On 10/6/2023 at 1:20 PM, AnonymBruker said:

Jeg sjekket nå, og apocillin til dyr finnes ikke lenger, det gikk ut i 2021, så dette må være noe gamle tabletter du har liggende. Er det derfor du ikke tar kontakte med veterinær? 

Tja, hvis TS bor i utlandet, så kan det være de fortsatt skriver det ut der, men er enig i et dette ble litt for kronglete for TS å få til. Ingen mobildekning til å ringe dyrlegen, ingen kontaktinfo til dyrlegen, ingen bil, helt alene i ødemarka med syk hund, også mistet pakningsvedlegg. Hun har nok heller fått tak i det et annet sted eller har noe gammelt liggende og vil spare penger.

Anonymkode: f393b...30e

• Liker 2
Skrevet

Apocillin brukes ikke til urinveisinfeksjon, og jeg har aldri i mine 20 år ++ i apotek hørt om at det brukes til hund eller andre dyr i det hele tatt. 

Har du nett kan du få tak i veterinær. 

Anonymkode: d13d0...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...