Gjest Adobyen Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Regjeringens forslag til statsbudsjett skal presenteres i morgen, 6.oktober. Foreløpig går det rykter, og noen lekkasjer har kommet. Denne https://www.nrk.no/norge/aukar-budsjettet-til-politiet-med-ein-halv-milliard-1.16582709 røper noen av endringene. Foreløpig så ser jeg ikke noe som betyr noe for min økonomi, bortsett fra pris og kvalitet på dieselen til bilen. Det er andre ting som påvirker drivstoffprisene mer enn dette.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Bra de ruster opp politiet, for kriminaliteten vil øke drastisk når nordmenn blir fattigere. Anonymkode: add57...9ba 3 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Regner med formuesskatten øker igjen ved at de ikke øker innslagspunktet, evt øker det minimalt. I tillegg må jo det som legges frem i morgen forhandles med SV. Forhåpentligvis øker minstefradrag og personfradrag vesentlig, ellers blir det skatteøkning for mange. Anonymkode: bc2d5...6f5
Topsi Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Tror ikke det får noen som helst betydning, bortsett fra at egenandelene kommer til å øke igjen 2
Gjest Adobyen Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg ser at barnefamiliene blir tilgodesett, og unner dem det. Det er også andre husholdninger på 1-2 personer som sliter. Vi blir ofte glemt når nissen kommer med pengesekken.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 3 minutter siden, Adobyen said: Jeg ser at barnefamiliene blir tilgodesett, og unner dem det. Det er også andre husholdninger på 1-2 personer som sliter. Vi blir ofte glemt når nissen kommer med pengesekken. Ja, tøft for enslige å klare seg på en inntekt. Man blir også gjerne avspist med at man "bare har seg selv å tenke på". Anonymkode: bc2d5...6f5 3 2
Topsi Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 Adobyen skrev (4 minutter siden): Jeg ser at barnefamiliene blir tilgodesett, og unner dem det. Det er også andre husholdninger på 1-2 personer som sliter. Vi blir ofte glemt når nissen kommer med pengesekken. Enig, det er absolutt behov for å hjelpe barnefamilier, barn skal ikke vokse opp i fattigdom. Men de glemmer ofte de som er alene om alle utgifter og har lite penger inn 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #8 Skrevet 5. oktober 2023 1 minutt siden, Topsi said: Enig, det er absolutt behov for å hjelpe barnefamilier, barn skal ikke vokse opp i fattigdom. Men de glemmer ofte de som er alene om alle utgifter og har lite penger inn Husker en forening for enslige, tror faktisk den ble nedlagt. Det er en lite politisk korrekt sak å kjempe for, virker det sånn. Men de fikk alltid høre at man ikke kunne gjøre noe spesielt for enslige, siden enslige er en uensartet gruppe og noen har god råd. Men akkurat det samme gjelder jo barnefamilier, mange av dem som svømmer i penger og likevel får barnetrygd blant annet. Og da skyldes det alltid på at det vil kreve for mye "administrasjon" å gjøre den behovsprøvd. Men tror neppe det hadde vært så vanskelig egentlig, man måtte bare sette ett tak et sted. Man klarer jo å sette regler for bostøtte og andre ting som bare skal gå til de som trenger det. Anonymkode: bc2d5...6f5 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #9 Skrevet 5. oktober 2023 Er enslig ufør forsørger til en tenåring. Ser kun et punkt som påvirker meg på listen så langt da jeg har en dieselbil: Auka drivstoffavgiftene for bensin og diesel med 15 øre pr. liter og heva krav om innblanding av biodiesel. Avgifts- og prisauke (anslag 27 øre pr. Liter) kompensert med å setta ned trafikkforsikringsavgifta for fossilbilar med 400 kr i året. Tror ikke min situasjon endres noe særlig av neste års budsjett. Kan man håpe på at bunnfradraget økes? Barnetrygden? Anonymkode: b85d7...b20
Topsi Skrevet 5. oktober 2023 #10 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Husker en forening for enslige, tror faktisk den ble nedlagt. Det er en lite politisk korrekt sak å kjempe for, virker det sånn. Men de fikk alltid høre at man ikke kunne gjøre noe spesielt for enslige, siden enslige er en uensartet gruppe og noen har god råd. Men akkurat det samme gjelder jo barnefamilier, mange av dem som svømmer i penger og likevel får barnetrygd blant annet. Og da skyldes det alltid på at det vil kreve for mye "administrasjon" å gjøre den behovsprøvd. Men tror neppe det hadde vært så vanskelig egentlig, man måtte bare sette ett tak et sted. Man klarer jo å sette regler for bostøtte og andre ting som bare skal gå til de som trenger det. Anonymkode: bc2d5...6f5 Ja, det burde være mulig å gi f eks avgiftslettelser på kommunale avgifter der en betaler per person, og ikke per husstand f eks. Eller skattelettelser med et tak. Jegbhar ikke behov for skattelettelse selv om jeg er enslig, klarer meg fint, assistenten på arbeidsplassen min som jager vakter for å overleve husleie, strøm og avgifter som skal betales av en person hadde kanskje trengt det mye mer. Det viktigste er at ikke barn vokser opp i fattigdom, men med de enorme inntektene staten har er det mulig å tenke på flere grupper samtidig
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, tøft for enslige å klare seg på en inntekt. Man blir også gjerne avspist med at man "bare har seg selv å tenke på". Anonymkode: bc2d5...6f5 Man har jo kun det? Anonymkode: 38d58...f55
Helgekarjol Skrevet 5. oktober 2023 #12 Skrevet 5. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Regner med formuesskatten øker igjen ved at de ikke øker innslagspunktet, evt øker det minimalt. I tillegg må jo det som legges frem i morgen forhandles med SV. Forhåpentligvis øker minstefradrag og personfradrag vesentlig, ellers blir det skatteøkning for mange. Anonymkode: bc2d5...6f5 Innslagspunktet for formuesskatten kommer garantert til å stå uendret, for andre år på rad.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #13 Skrevet 5. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Man har jo kun det? Anonymkode: 38d58...f55 Man må også klare alle regninger som andre er to om. Svært mange enslige kommer nok mye dårligere ut enn mange barnefamilier. Og nei, det er faktisk ikke alle enslige som bare har seg selv å tenke på. Anonymkode: bc2d5...6f5 6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #14 Skrevet 5. oktober 2023 Just now, Helgekarjol said: Innslagspunktet for formuesskatten kommer garantert til å stå uendret, for andre år på rad. Det tror dessverre jeg også. Det er en enkel måte for myndighetene å få inn mer penger, siden folks innskudd øker. Dvs i kroner, men taper seg i verdi. Det blir nok vesentlig flere som må betale formuesskatt, og mange av dem er lavtlønte eller pensjonister. Man kan håpe at minstefradrag osv øker nok til å kompensere det. Anonymkode: bc2d5...6f5
Rucula Skrevet 5. oktober 2023 #15 Skrevet 5. oktober 2023 Sparer en tusenlapp på sfo og en tusenlapp på bhg
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #16 Skrevet 6. oktober 2023 Vedum hinter om skattelettelser, vi får vel se. Anonymkode: bc2d5...6f5
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #17 Skrevet 6. oktober 2023 Som forventet, knapt merkbare lettelser (0,1 prosentenhet lettelse i trygdeavgift, tilsvarenden økning i skattetrinn 3-5). Innslagspunktet i formuesskatten står stille, også som forventet, som betyr at enda flere må skatte. Anonymkode: bc2d5...6f5 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #18 Skrevet 6. oktober 2023 Ser foreløpig ingen endring, muligens litt mindre i skatt men ellers ikke noe stort. Enig i at de som er alene sjelden blir tilgodesett, håper det endrer seg for nå går jeg snart fra å være "småbarnfamilie" til å ha voksne barn og da blir det dyrt. Anonymkode: 2aeaa...3ab
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #19 Skrevet 6. oktober 2023 Sosialhjelp opp 10%, men hva med oss som f.eks. har minstesats og som har spart opp en liten buffer fordi vi har ufortusette utgifter? Jeg lever på langt under sosialhjelpsatser fordi jeg ikke bruker av denne nødkontoen. Jeg synes at min gruppe alltid havner mellom alle stoler. Ting har blitt så mye dyrere siste årene at det ikke går rundt, og kontoen blir mindre og mindre, så det er nok ikke lenge til jeg får nyte godt av sosialhjelp her også, men det er merkelig at det ikke skal gå an å finne tiltak som slår inn før det. Som noen påpeker, barnefamilier og pensjonister etc. er store grupper med enorme variasjoner. Mange pensjonister lever i sus og dus, og samme med småbarnsfamilier. Hva med å prøve å treffe "de fattige"? Anonymkode: ded82...ea9 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #20 Skrevet 6. oktober 2023 Jeg har et håp om å få SV inn på banen og reforhandle litt her. Billigere barnehage er fint det altså, men for uføre på minstesatsene så er det lite annet her som hjelper. Man kvalifiserer akkurat ikke for bostøtte så det hjelper heller ikke. Er det naivt av meg å ønske at de heller satte opp rentefradraget? Da det var tilsvarende renter i forhold til huspriser på 90-tallet var fradragene mye høyere, og det kunne hjulpet mer nå. Skattelettelser i inntekt er bare tull. De som trenger det mest tjener så lite at det blir maks 200kr i måneden og det utgjør ingenting. Det er en kjempekostnad for staten som folket får lite igjen for. Anonymkode: 508e2...beb 3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå