AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Del Skrevet 5. oktober 2023 Sånn at de er kjempemyke og man trenger ikke kniv for å dele dem opp, og man trenger neste ikke tygge de? Jeg får ofte slike gulrøtter servert på restaurant. Men mor pleide å la de ha litt "tyggemotstand". IYKWIM Anonymkode: 24344...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Del Skrevet 5. oktober 2023 Det bestemmer du altså helt selv Anonymkode: c6b14...00b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 5. oktober 2023 #3 Del Skrevet 5. oktober 2023 De KAN kokes akkurat slik du vil - når du får soggy gulrøtter på restaurant snakker vi vel ikke akkurat om de finere typene? De gulrøttene blir som regel liggende i vann og dermed blir de overkokt... Selv koker jeg de knapt, da jeg vil ha tyggemotstand. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Del Skrevet 5. oktober 2023 Jeg tror de lærte det på husmorskolen i 19-pil-og-bue. Svigermor kokte alltid gulrøttene til de kunne spises med sugerør, som min nevø beskrev det. Her i huset kokes grønnsaker til de er gjennomvarme, men fremdeles må tygges. Anonymkode: 3d2b3...9f7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 5. oktober 2023 #5 Del Skrevet 5. oktober 2023 For meg avhenger det litt av retten. I supper og gryter liker jeg best at grønnsakene er helt gjennomkokte, mens jeg helst vil ha litt tyggemotstand når grønnsakene serveres som tilbehør til mat. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Del Skrevet 5. oktober 2023 Da jeg var barn ble gulrøtter satt på kok, og siden de ikke kokte i stykker slik poteten gjerne gjorde fikk de bare stå der og putre til resten var klart... Jeg koker de til de ikke er veldige harde lenger, så er de ferdige. Anonymkode: b2f3e...367 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 5. oktober 2023 #7 Del Skrevet 5. oktober 2023 Det er smak og behag, jeg foretrekker de al dente. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #8 Del Skrevet 5. oktober 2023 Nei. Anonymkode: ab0fe...cc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #9 Del Skrevet 5. oktober 2023 Kommer helt an på hva du liker. Selv foretrekker jeg gulrøtter rå, men om de skal kokes liker jeg at de har tyggemotstand. Anonymkode: 12322...4ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #10 Del Skrevet 6. oktober 2023 Vi damper potetene på rist. Vi damper gulrøttene i samme gryte, oppå potetene. Når poteten er ferdig er gulrøttene perfekte; gjennomdampet, men ikke soggy, vasne og smaksløse, og har samtidig litt tyggemotstand.Prøv å dampe dem, og du vil aldri mer koke dem. Anonymkode: 4f073...18d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #11 Del Skrevet 6. oktober 2023 Jeg liker ikke når kokte grønnsaker er rå så jeg tilbereder de til dess de er myke og det fantastiske med det hele er at det bestemmer jeg selv når jeg lager middag Smak og behag, you do you, osv.... Anonymkode: e516a...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 6. oktober 2023 #12 Del Skrevet 6. oktober 2023 Brunhilde skrev (15 timer siden): For meg avhenger det litt av retten. I supper og gryter liker jeg best at grønnsakene er helt gjennomkokte, mens jeg helst vil ha litt tyggemotstand når grønnsakene serveres som tilbehør til mat. Samme her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #13 Del Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 21.07): Sånn at de er kjempemyke og man trenger ikke kniv for å dele dem opp, og man trenger neste ikke tygge de? Jeg får ofte slike gulrøtter servert på restaurant. Men mor pleide å la de ha litt "tyggemotstand". IYKWIM Anonymkode: 24344...0b6 Soggy heter ikke soggete på norsk. Det heter VASSEN. Gulrøttene skal ikke kokes til de blir vasne, nei. Anonymkode: 974c5...b98 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #14 Del Skrevet 6. oktober 2023 Du kan putte dem i nesa så lenge du har kjøpt og betalt dem. Anonymkode: b6eb9...df3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #15 Del Skrevet 6. oktober 2023 "Soggete".... ??? Anonymkode: 8135f...76c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 6. oktober 2023 #16 Del Skrevet 6. oktober 2023 Er vel preferanser det går på, selv liker jeg gulroten min mer hard enn myk til det meste utenom lapskaus, da kan det meste bli godt kokt, men ellers så liker jeg grønnsakene mine mer harde enn myke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MyMichelle Skrevet 7. oktober 2023 #17 Del Skrevet 7. oktober 2023 (endret) Der jeg er fra så kalles slike myke gulrøtter «ihjelkokte gulrøtter», og blir servert på sykehjem. Jeg koker aldri gulrøtter, men hvis jeg skal lage gryterett så skjærer jeg dem i skiver og legger de oppi til sist. Da smaker de ennå godt, og har fin knasende konsistens. Ellers så synes jeg rå gulrot inni tortillalefse med kremost er kjempegodt. Endret 7. oktober 2023 av MyMichelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #18 Del Skrevet 7. oktober 2023 Jada, jada, det er blitt så standard å disse gjennomkokte gulrøtter. Alt skal være "crispy". På restaurant en gang fikk jeg til og med servert steinharde kokte bønner, type hvite og tørkede, som tydeligvis ikke var hverken tilstrekkelig bløtlagte eller tilstrekkelig gjennomkokte. Det var jo bare uspiselig, noe jeg til slutt klarte å få selv kelneren til å innrømme - hvite bønner skal ikke ha konsistens som peanøtter liksom. Uansett: Hvis jeg må velge mellom overkokte gulrøtter og virkelig for lite kokte gulrøtter, så velger jeg førstnevnte i alle sammenhenger. Gulrøtter med skikkelig hard kjerne er ubehagelig å spise, og har ikke den søtsmaken skikkelig varmebehandlede rotgrønnsaker får. Fancy restauranter med minimalt garnityr av knallharde små rotgrønnsaker uten smak er parodisk og meningsløst. Her har bare trenden med å ikke overkoke gått helt av skaftet. Grønne kålgrønnsaker som brokkoli og rosenkål er det imidlertid mye viktigere å ikke overkoke, for da forsvinner søtsmaken, og blir overdøvet av emmen bitterhet. (Gulrøtter kan også smake bittert, men da skyldes det at de er feil behandlet ved innhøsting, kort fortalt). Jeg damper alltid brokkoli og særlig rosenkål, mens gulrøtter kan jeg godt koke i lettsaltet vann, de tåler litt overkoking mye bedre. Anonymkode: e7db3...4be 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå