Drizzt Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 https://www.tv2.no/broom/regjeringen-oker-avgiftene-pa-bensin-og-diesel/16104790/ Jaja, Avgiftspartiet sikter til 10-tallet i målingene. Sp er nærmest forsvunnet, så ... Hvorfor ikke gjøre livet til folk flest verre? De har 2 år igjen å gjøre det verre for folk flest. Staten skal ha enda mer av folks penger. Det er ikke nok med de vanvittige olje- og gasinntektene, men de skal også ta pengene til vanlig folk. Det er vanlig folk sin tur å lide, ja. Vedum lovet lavere bensin- og dieselpriser, men selvfølgelig tar han igjen etter Støre og Avgiftspartiet og gjør det motsatte av det han lovet. 4
Example Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Og det skal bli billigere å kjøre bil totalt sett i følge Vedum. Ingen har vel nor tiltro til det han sier nå. Litt ironisk at nettopp økte avgifter på drivstoff er det som rammer hans kjernevelgere hardest, nemlig de som bor såpass grisgrendt at bil er det eneste alternativet for transport. 2 1
Majer Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Det samme gjorde høyre og Frp. Den veien det går. 3
Drizzt Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 6. oktober 2023 Example skrev (5 timer siden): Og det skal bli billigere å kjøre bil totalt sett i følge Vedum. Ingen har vel nor tiltro til det han sier nå. Litt ironisk at nettopp økte avgifter på drivstoff er det som rammer hans kjernevelgere hardest, nemlig de som bor såpass grisgrendt at bil er det eneste alternativet for transport. Man kan faktisk regne med at Støre og Vedum vil gjøre det motsatte av alt de lovet før valget. Der har de levert. I Sverige kutter de drivstoffavgiftene fra januar neste år, men i Norge økes de. Ca 10kr av pumpeprisen er avgifter. Det er litt under halvparten av pumpeprisen. Vedum har alt han trenger for å gjøre livet til vanlig folk og næringslivet lettere og oppfylle egne lovnader fra valgkampen bortsett fra vilje. 1
Mt3 Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 Om en kun bruker 70liter pr 14.dag så kan en spare 123kr pr år med den ordningen, så sant pumpeprisen da kun øker med 0.15 øre. Så for de fleste som er avhengige av bil så blir det langt fra noe en kan komme rimeligere ut av. Allerede nå sparer en jo fort langt mer bare en har flaks og får fylt tanken når prisen er på det laveste 19-20kr mot når den er høy 25-26kr. Priser som er helt forferdelig høye for folk som bor i utkanten der det er upraktisk med rimelig elbil pga rekkevidde, og eneste kollektivtrafikken som eksisterer er skolebussen. 2 1
Drizzt Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 6. oktober 2023 Mt3 skrev (26 minutter siden): Om en kun bruker 70liter pr 14.dag så kan en spare 123kr pr år med den ordningen, så sant pumpeprisen da kun øker med 0.15 øre. Så for de fleste som er avhengige av bil så blir det langt fra noe en kan komme rimeligere ut av. Allerede nå sparer en jo fort langt mer bare en har flaks og får fylt tanken når prisen er på det laveste 19-20kr mot når den er høy 25-26kr. Priser som er helt forferdelig høye for folk som bor i utkanten der det er upraktisk med rimelig elbil pga rekkevidde, og eneste kollektivtrafikken som eksisterer er skolebussen. Det er noen uker siden jeg så pris på 19-20kr. Den har stått stabilt på over 23 og er nå tett på 26-tallet. Samtidig bedyrer Mjøs Pedersen at regjeringen gjør alt den kan for å bremse prisøkningen. Jeg må bare le av denne blanke løgnen. 2
Duff Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 Veiavgiften skulle ned 400 for alle drivstoffbiler 1
-jk- Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Mt3 skrev (50 minutter siden): Om en kun bruker 70liter pr 14.dag så kan en spare 123kr pr år med den ordningen, så sant pumpeprisen da kun øker med 0.15 øre. Så for de fleste som er avhengige av bil så blir det langt fra noe en kan komme rimeligere ut av. Allerede nå sparer en jo fort langt mer bare en har flaks og får fylt tanken når prisen er på det laveste 19-20kr mot når den er høy 25-26kr. Priser som er helt forferdelig høye for folk som bor i utkanten der det er upraktisk med rimelig elbil pga rekkevidde, og eneste kollektivtrafikken som eksisterer er skolebussen. Lever du i 2014? Når Leaf var eneste valget og rekkevidden var på 100km en god sommerdag? I 2023, med elbiler som gjør 400km+ på vinteren, bør rekkevidde virkelig ikke være et problem. Da har man i så fall et ekstremt sært kjøremønster.
Mt3 Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 -jk- skrev (2 timer siden): Lever du i 2014? Når Leaf var eneste valget og rekkevidden var på 100km en god sommerdag? I 2023, med elbiler som gjør 400km+ på vinteren, bør rekkevidde virkelig ikke være et problem. Da har man i så fall et ekstremt sært kjøremønster. Og hvor mye koster så en elbil som har over 300km rekkevidde på vinteren? Jeg skrev ikke at det ikke eksisterte elbiler med god rekkevidde, jeg skrev at det ikke finnes rimelige elbiler med god rekkevidde. 1 1
Gjest Lurven Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 Når AP styrer så pleier jo skatter og avgifter å øke, regner med at de fleste velgerne vet dette
-jk- Skrevet 6. oktober 2023 #11 Skrevet 6. oktober 2023 Mt3 skrev (4 timer siden): Og hvor mye koster så en elbil som har over 300km rekkevidde på vinteren? Jeg skrev ikke at det ikke eksisterte elbiler med god rekkevidde, jeg skrev at det ikke finnes rimelige elbiler med god rekkevidde. Det er jo et SVÆRT forbigående problem i så fall. Det selges knapt noe annet enn elbiler lengre, og de som er solgt blir naturlig nok et år eldre per år. F.eks Tesla Model 3 får man allerede under 250k. Men klart, om definisjonen av "rimelig" er noe sånt som "under 30.000,-" så vil det ta ennå noen år. For de som kjører langt vil det fort lønne seg å låne litt og kjøpe en dyrere/nyere elbil fremfor å fortsette med bensin/diesel. Men det forutsetter selvfølgelig at man er kredittverdig.
Apis Skrevet 6. oktober 2023 #12 Skrevet 6. oktober 2023 Majer skrev (13 timer siden): Det samme gjorde høyre og Frp. Den veien det går. Manns minne, er 14 dager blir det påstått, 1 1
frivis Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 Det kom jammen meg parkeringsavgift i gaten hvor jeg bor, men jeg fikk ikke lov å stå parkert der, så måtte parkere et stykke unna. Det var faktisk spikern i kista og jeg solgte bilen. Lykke til ! bye bye
AndreaJohan Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 On 10/6/2023 at 2:34 AM, Drizzt said: Man kan faktisk regne med at Støre og Vedum vil gjøre det motsatte av alt de lovet før valget. Der har de levert. I Sverige kutter de drivstoffavgiftene fra januar neste år, men i Norge økes de. Ca 10kr av pumpeprisen er avgifter. Det er litt under halvparten av pumpeprisen. Vedum har alt han trenger for å gjøre livet til vanlig folk og næringslivet lettere og oppfylle egne lovnader fra valgkampen bortsett fra vilje. Støre har aldri sagt de vil ha billigere drivstoff. Tvert imot sa han at det vil bli dyrere under valgkampen. Men folk stemmer på AP og klager etterpå. Skjønn det den som kan 2
AndreaJohan Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 7 minutter siden, frivis said: Det kom jammen meg parkeringsavgift i gaten hvor jeg bor, men jeg fikk ikke lov å stå parkert der, så måtte parkere et stykke unna. Det var faktisk spikern i kista og jeg solgte bilen. Lykke til ! bye bye Det er jo akkurat det de vil... De vil ikke at folk skal eie biler, det er jo så bra kollektivtransport i Oslo. De klarer ikke forstå at bare litt utenfor Oslo finnes det ikke kollektivtilbud og bil er en nødvendighet. Norge er et land med få innbyggere, store avstander mellom ting og ujevnt terreng. Det er ikke mulig å få et landsdekkende godt kollektivtilbud. Ihvertfall ikke på 70 år. Dette klare de/vil de ikke forstå 1
frivis Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 10 minutter siden, AndreaJohan said: Det er jo akkurat det de vil... De vil ikke at folk skal eie biler, det er jo så bra kollektivtransport i Oslo. De klarer ikke forstå at bare litt utenfor Oslo finnes det ikke kollektivtilbud og bil er en nødvendighet. Norge er et land med få innbyggere, store avstander mellom ting og ujevnt terreng. Det er ikke mulig å få et landsdekkende godt kollektivtilbud. Ihvertfall ikke på 70 år. Dette klare de/vil de ikke forstå Planen er å lage 10/15 minutt byer. Få folk inn i byene. Du lurer nok på hvorfor? Jo det er enklere å kontrollere borgerne og slavebinde dem. Det vil bli vanskeligere og dyrere å bo på landet for hvert år. 1
Drizzt Skrevet 8. oktober 2023 Forfatter #17 Skrevet 8. oktober 2023 AndreaJohan skrev (5 timer siden): Støre har aldri sagt de vil ha billigere drivstoff. Tvert imot sa han at det vil bli dyrere under valgkampen. Men folk stemmer på AP og klager etterpå. Skjønn det den som kan Men Vedum sa det. Og en stemme for Vedum er en stemme for Støre. Folk stemte som gale for Sp og skjønte senere tabben. Støre er statsminister takket være Vedums sjarm som klarte å lure mange velgere med valgflesk. Bare trist hele greia. De som stemte Ap, Sp og SV får ikke lov å klage nå. De får det de stemte for. Men oss, andre ... vi er uskyldige ofre. 1
Example Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 (endret) -jk- skrev (På 6.10.2023 den 11.51): Det er jo et SVÆRT forbigående problem i så fall. Det selges knapt noe annet enn elbiler lengre, og de som er solgt blir naturlig nok et år eldre per år. F.eks Tesla Model 3 får man allerede under 250k. Men klart, om definisjonen av "rimelig" er noe sånt som "under 30.000,-" så vil det ta ennå noen år. For de som kjører langt vil det fort lønne seg å låne litt og kjøpe en dyrere/nyere elbil fremfor å fortsette med bensin/diesel. Men det forutsetter selvfølgelig at man er kredittverdig. De som sliter mest med prisene på drivstoff har neppe 250 000 å bruke på bil. Her har man også litt av problemet med elbiler slik det er i dag. De best bemidlede kan kjøre elektrisk og får fordeler av det økonomisk, mens de fattigere har ikke mulighet til det, og blir straffet dobbelt for det. For mange handler dette også om lademuligheter hjemme. Eier man en enebolig og har romslig økonomi er det ikke noe problem. Leier man en sliten kjellerleilighet er det verre. Hos oss går det i diesel og bensin fremdeles. Ikke fordi vi ikke nødvendigvis har råd til elbil, men fordi vi uansett ikke prioriterer å kjøpe dyre biler. 250 000 kroner og oppover på bil frister ikke, selv om vi hadde hatt råd. Det blir nok elbil i fremtiden, men jeg håper at infrastrukturen rundt det bedres en del før det skjer. Endret 8. oktober 2023 av Example 2
-jk- Skrevet 9. oktober 2023 #19 Skrevet 9. oktober 2023 Example skrev (21 timer siden): De som sliter mest med prisene på drivstoff har neppe 250 000 å bruke på bil. Her har man også litt av problemet med elbiler slik det er i dag. De best bemidlede kan kjøre elektrisk og får fordeler av det økonomisk, mens de fattigere har ikke mulighet til det, og blir straffet dobbelt for det. For mange handler dette også om lademuligheter hjemme. Eier man en enebolig og har romslig økonomi er det ikke noe problem. Leier man en sliten kjellerleilighet er det verre. Hos oss går det i diesel og bensin fremdeles. Ikke fordi vi ikke nødvendigvis har råd til elbil, men fordi vi uansett ikke prioriterer å kjøpe dyre biler. 250 000 kroner og oppover på bil frister ikke, selv om vi hadde hatt råd. Det blir nok elbil i fremtiden, men jeg håper at infrastrukturen rundt det bedres en del før det skjer. Om et par-tre år koster de 150.000,-. Et par år etter det, 100.000,-. Så det tar ikke mange årene før prisen når femsifret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå