AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Hvis jeg var i en situasjon der jeg ikke fikk endene til å møtes. Det første jeg ville kuttet ut er husleie. Deretter ville jeg kuttet ut strømbetalingen. Det siste jeg ville kuttet er mat og medisiner. Men jeg er ikke som folk flest. De fleste kutter mat og medisiner først. Deretter husleie og strøm. Jeg mener dette er feil tankegang. UTen mat og medisiner så dør du. Klarer du ikke betale husleie så får du nødbolig av kommunen. Strømselskaper har leveringplikt. Dette er også utgifter det er lettere å få det offentlig til å bla opp for for det er lett dokumenterbart. Så det mest logiske er å kutte mat og medisiner sist. Hvorfor gjør ikke flere det? Anonymkode: 40563...3e8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg kommer ikke i en slik situasjon, har full kontroll. Anonymkode: 12760...a99
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Er ganske mye annet jeg kan kutte før jeg må kutte ned på mat, medisiner, husleie og strøm… Anonymkode: 8dec8...f6c 14
Linn202187 Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Strømselskapene har leveringsplikt til din bolig, men den plikten frafaller dersom du ikke betaler regningen din. Meeeen, det er helt korrekt at det er «lett» å få denne støttet via NAV. Strømselskapene (altså: nettselskapene) varsler også NAV i tilfeller hvor det er barn på adressen, hvis den voksne ikke klarer dette selv en gang. det første jeg hadde kuttet ut hadde vært å betale for offentlig transport ☺️ 1
Duff Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 Alt av tv, Spotify, Internett (kan streame fra mobilen), aviser, klær, sko, snop, mindre brus, trening, selge campingvogna... 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 Vaskehjelp, streamingabonnement, luksusvarer som nye klær og snacks. Skrudd ned varmen og generelt blitt mer sparsommelig på strømmen. Anonymkode: 332ff...91c 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 Champagnen! Anonymkode: ffd07...09a 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #8 Skrevet 5. oktober 2023 Har kuttet ut unødvendig luksus.. feks frisør, tannlege, hudpleier, negler og bryn. Hadde kuttet ut spraytan om jeg brukte det. Har sagt opp abonnementet på trening, Spotify, streaming sider.. sagt opp lokalavis. Handler aldri klær, og det lille jeg må kjøpe er på salg (kjøper ikke brukt pga for dyrt) Huslån, strøm, forsikring og mat er for meg det viktigste. Selv om jeg handler mat, så kjøper jeg etter tilbud og billig mat! Lite frukt feks. (Med mindre det er 30%). Følger med på strømprisene. Har og fått forhandlet meg frem til en rimeligere forsikring ved å sjekke pris osv.. Anonymkode: bc4ff...ece
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #9 Skrevet 5. oktober 2023 Hadde kuttet ut Wegovy, godteri, streaming abn, mat, sneket på kollektiv. Anonymkode: d9e2f...ce1 1
Eneri Skrevet 5. oktober 2023 #10 Skrevet 5. oktober 2023 Det er et langt stykke før jeg kommer dit. Men hvis jeg kom i en slik situasjon som virket å kunne bli langvarig og ikke lot seg bøte på ved å spise havregrøt og strupe matbudsjettet fullstendig/kutte tvabon/avis/wifi, ville jeg solgt huset og kjøpt leilighet. Hvis jeg ikke var i jobb, kunne jeg solgt bilen i nødstilfelle. Men den er ikke dyr, jeg har ikke lån på den samt lave driftsutgifter, så kunne ikke flytt på de pengene fra bilsalget lenge. Har fritidsbolig sammen med søsken. Hvis jeg ikke var i jobb eller så syk at jeg trengte å være nær sykehus, kunne jeg bodd på hytta og ikke hatt bolig her i det hele tatt. Hadde jeg vært frisk og i jobb, kunne jeg tatt ekstrajobb helger for å øke inntekten fremfor å kutte "alt".
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Skrevet 5. oktober 2023 Hvis det var et engangstilfelle hadde jeg solgt bilen for å komme over kneika. Bor i sykkelavstand til jobben og gangavstand til butikker, legekontor osv. Hvis det derimot er snakk om lav inntekt over en lengre periode, f.eks at en av oss mister jobben, hadde jeg først av alt sagt opp alle abonnementer på blader og bokserier, og undersøkt om det er mulig å få billigere strøm, telefon og internett enn det vi har. Så hadde all oppussing og nye møbler blitt satt på vent. Og klesbudsjettet hadde blitt redusert til et minimum. Hadde også undersøkt om det er mulig å få billigere forsikringer (her er det en del å hente, sist jeg skulle fornye bilforsikringen var det nesten 2000 kr i forskjell mellom billigste og dyreste forsikring med samme dekning). Og så hadde jeg begynt å kutte i matbudsjettet. I første omgang alkohol, brus, godteri o.l, men på vanlige dagligvarer er det lite å spare. Medisiner, hus, strøm osv er det siste jeg ville ha kuttet i. Anonymkode: 69dfd...d96 1
Rucula Skrevet 5. oktober 2023 #12 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg hadde kuttet ned på sparingen. Så hvis det fortsatt var krise.. tja, så hadde jeg kuttet ned på ferie, kunne spart inn noen tusen på mat, droppet frisør og dyre kremer. Så kunne jeg ha solgt en bil og ikke hatt doble forsikringer
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #13 Skrevet 5. oktober 2023 Vaskehjelp, strømmetjenester, månedlige donasjoner til veldedige organisasjoner, reiser og luksusvarer ville røket først. Deretter ville jeg kuttet ned på dyre matvarer, satt ned temperaturen inne, vurdert å selge bilen. Anonymkode: a536a...d53
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #14 Skrevet 5. oktober 2023 -Ville brukt avdragsfriheten på boliglån og studielån. -Solgt bilen og heller kjøpt meg en brukt sykkel til et par tusenlapper og busskort i stedet. -Solgt utstyret jeg har til noen dyre hobbyer. Hadde vel fort fått inn en del tusenlapper bare der. - Kuttet ned på all luksusmat. Kunne nok lett halvert matforbruket her i hus og heller bake fremfor å kjøpe brød o.l. -Alle strømmetjenester og slikt vi ikke trenger samt TV-abb (internett må vi vel ha da) -Lukket dører og latt det være kaldt på mange flere rom når strømmen er dyr på vinteren samt hatt et par grader kaldere inne (men vi har gratis ved) -Sluttet med alle reiser, frisør den ene gangen i året jeg går dit og slikt unødige ting -Kuttet ut treningssenter og heller trent hjemme med youtube og gått i fjellet eller hugge ved osv som trening Sikkert mye mer jeg kunne kuttet på. Anonymkode: 36557...58f 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #15 Skrevet 5. oktober 2023 Shopping og godteri/brus først. Anonymkode: 1b9c5...c9a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #16 Skrevet 5. oktober 2023 Nå er jeg langt i fra å være i en situasjon hvor jeg må velge mellom de fire tingene du nevner. Men jeg hadde fint kunne redusert nok på mat alene til å dekke strømregningen. Kunne halvert matbudsjettet og fortsatt levd fint. Og ja, man får nødbolig om man blir bostedsløs. Men har du sett hva kommunene tilbyr da? Det er ikke akkurat boliger ment for varig bosted man får, man får tak over hodet, som er ment for å dekke nødvendig behov inntil tre måneder. Nettselskapene har leveringsplikt ja, men det er aldri en god ide å avbryte en grei strømavtale for å begynne betale 2-3 ganger så mye. Da er det mye bedre redusere matutgifter, for å klare beholde bolig og strøm. Anonymkode: b7196...732
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #17 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde kuttet ut Wegovy, godteri, streaming abn, mat, sneket på kollektiv. Anonymkode: d9e2f...ce1 Wegovy OG godteri..... det ene gjør at du trenger det andre og du betaler for begge... Anonymkode: 45bdf...319 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #18 Skrevet 5. oktober 2023 Ville kvittet meg med privatflyet og gartneren. Anonymkode: 0f0ce...63c 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #19 Skrevet 5. oktober 2023 Jaktet enda mer. Anonymkode: 7b118...a4f
exictence Skrevet 5. oktober 2023 #20 Skrevet 5. oktober 2023 (endret) Det første jeg hadde gjort var å ha det laveste pris og nettpakke på mobil, . Ingen tv kanaler. Laveste forsikring. Ingen bil. Bare drikke vann. Ingen godteri eller kjeks, kaker. Endret 5. oktober 2023 av exictence
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå