Gå til innhold

Vekstlys kun på natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Nord-Norge, og etter en sommer hvor plantene har blitt bortskjemt med lys så venter mørketiden nå. 

Jeg har kjøpt plantelys, men selv med vinkling er det ubehagelig for øynene å ha dem på. 

Hvis jeg har dem på om natta, så burde det holde? 

Så får naboene tro jeg har hasjplantasje her 😄

Anonymkode: 81511...874

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha på så plantene får en passe mengde lys i døgnet. Ha på litt på morgen og litt på kveld ( timer) for å forlenge dagen med lys. 

Anonymkode: a55a6...dc8

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ha på så plantene får en passe mengde lys i døgnet. Ha på litt på morgen og litt på kveld ( timer) for å forlenge dagen med lys. 

Anonymkode: a55a6...dc8

Hvor mange timer totalt trenger en plante med lys?

Endret av venus*
Skrevet

Jeg pleier å ha de på mellom 6 og 12 timer på dagtid når jeg selv er på jobb. Har timer så jeg trenger ikke huske på dem. Liker at natten er helt slokket hos meg. 

Anonymkode: 80069...763

Skrevet (endret)
venus* skrev (20 minutter siden):

Hvor mange timer totalt trenger en plante med lys?

Tropiske planter er utviklet for en verdensdel der de normalt har 12 timers dagslys. Men det kommer an på hvor i verden plantene dine er evolusjonsmessig utviklet hen, og hvor mye lys de dermed trenger eller trives best med daglig. Men siden det store flertallet av plantene vi har i stuene våre er fra tropiske strøk, svarer jeg 12 timer totalt pr døgn. Bruk antall timer kunstig plantelys med fratrekk for det antallet timer med dagslys som du har, hvis det er noe overhodet så langt nord som du bor.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...