Gå til innhold

Far nekter å bidra til konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har barn med en mann fra Asia. Vi ble skilt for 10 år siden og barnet er nå konfirmant neste år. Hun vil gjerne ha bunad, noe jeg er innstilt på å skaffe henne. Konfirmasjonskurset kostet også noen tusen og vi skal ha et selskap. Dette selskapet vil hovedsakelig bestå av min familie, da hans bor i Asia.

Jeg hadde sett for meg at han ville bidra litt i denne sammenhengen, men han har nå sagt at han ikke kommer til å gjøre det fordi han skal arrangere en egen konfirmasjon for henne i hjemlandet neste sommerferie. Det har de egne klestradisjoner etc. Jenta sier at hun synes det høres fint ut med "to" konfirmasjonsfeiringer. Konfirmasjonsopplegget i hjemlandet hans vil antageligvis ikke koste mer enn 3-4000 kroner, mens her blir det jo helt andre summer.

Jeg kan forstå at han ikke ønsker å bidra økonomisk til et selskap med nesten bare min familie (selv om jeg skulle ønske han tenkte på at det er for jentas skyld, ikke oss andre), men jeg skulle hvert fall ønske han ville bidra litt til bunaden. Det er jentas eget ønske med bunad, ikke mitt.

Jeg ble litt satt ut da han sa det, og ønsker gjerne noen innspill fra andre her. Må jeg bare gi meg på dette og stå for alt sammen selv, eller har jeg noen krav overfor han om at han må bidra med et minimumsbeløp?

Anonymkode: 1ac6d...afa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta har valgt å ha to konfirmasjonsfeiringer. 

Da er det bare rimelig du står for din, han for sin. 

Anonymkode: 942ab...b0f

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet

Vet det er i siste liten, men bunadssølv, sko, veske etc fikk jeg til jul og bursdager før konfirmasjon, så selve bunaden ble ikke så ille. Mange som selger brukt også ser jeg, kanskje du kan legge ut som ønskes kjøpt i lokal Facebook-gruppe? 
Så lenge dere skal ha to konfirmasjoner gir det jo mening at dere betaler for hver deres. 

Anonymkode: 78de4...0ce

• Liker 5
Skrevet

Jeg forstår deg og jeg forstår han. Bunad er en norsk tradisjon, kanskje er det ikke noe han har tenkt på at er "nødvendig" i det hele tatt. Personlig synes jeg det er helt utrolig at vi har råd til å kjøpe bunader til 14 åringer, hva med å leie/låne en og heller spare opp til en hun kan få som litt eldre?

Når han arrangerer konfirmasjon i hjemlandet så står vel han og for transport av datteren, det er vel ikke gratis å ta henne med dit? Kanskje han synes at han bekoster nok her. tror du skal la dette fare, inviter ham i ditt selskap og vær raus.

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jenta har valgt å ha to konfirmasjonsfeiringer. 

Da er det bare rimelig du står for din, han for sin. 

Tja, hun hadde ikke tenkt på konfirmasjon i det andre landet før han sa det da. Men ja, når hun får tilbud om det, så vil hun jo det.

• Liker 1
Skrevet

Du kan søke om ekstra bidrag for konfirmasjonsutgifter via NAV.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår deg og jeg forstår han. Bunad er en norsk tradisjon, kanskje er det ikke noe han har tenkt på at er "nødvendig" i det hele tatt. Personlig synes jeg det er helt utrolig at vi har råd til å kjøpe bunader til 14 åringer, hva med å leie/låne en og heller spare opp til en hun kan få som litt eldre?

Når han arrangerer konfirmasjon i hjemlandet så står vel han og for transport av datteren, det er vel ikke gratis å ta henne med dit? Kanskje han synes at han bekoster nok her. tror du skal la dette fare, inviter ham i ditt selskap og vær raus.

Han skulle uansett ta henne med på ferie dit, de reiser ikke spesifikt for å ferie konfirmasjon der. Vi tar henne på ferie annethvert år, i år var det min tur, neste år er det hans.

Skrevet (endret)

Kan ikke forstå at han skal stå økonomisk ansvarlig for et selskap han verken arrangerer eller deltar i, ei heller en gave han ikke har vært med på å bestemme eller gitt løfte om. Jeg er litt usikker på hvorfor du bruker «jenten» som skjold for besluttninger tatt av deg? «Jentens dag» og «jentens ønske», det er fremdeles du som setter de økonomiske rammeverket for det, hvorav dette innebærer å fôre din familie samt å innstille deg på å gi en bunad, for deretter å belage deg på hans bidrag og bli satt ut av et nei? 

Endret av Snickersogtwist
  • Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Å kjøpe bunad er jo ganske råflott da… har ikke sjans i havet å skulle kunne gi min bunad til konfirmasjonen. 
Min kommer til å få en festdrakt med «sølv» fra Glitter. 
Forstår ditt ønske om at han skal bidra, men en så kostbar gave er i overkant av hva man kan be noen bidra til 

Anonymkode: 1e291...ea7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har barn med en mann fra Asia. Vi ble skilt for 10 år siden og barnet er nå konfirmant neste år. Hun vil gjerne ha bunad, noe jeg er innstilt på å skaffe henne. Konfirmasjonskurset kostet også noen tusen og vi skal ha et selskap. Dette selskapet vil hovedsakelig bestå av min familie, da hans bor i Asia.

Jeg hadde sett for meg at han ville bidra litt i denne sammenhengen, men han har nå sagt at han ikke kommer til å gjøre det fordi han skal arrangere en egen konfirmasjon for henne i hjemlandet neste sommerferie. Det har de egne klestradisjoner etc. Jenta sier at hun synes det høres fint ut med "to" konfirmasjonsfeiringer. Konfirmasjonsopplegget i hjemlandet hans vil antageligvis ikke koste mer enn 3-4000 kroner, mens her blir det jo helt andre summer.

Jeg kan forstå at han ikke ønsker å bidra økonomisk til et selskap med nesten bare min familie (selv om jeg skulle ønske han tenkte på at det er for jentas skyld, ikke oss andre), men jeg skulle hvert fall ønske han ville bidra litt til bunaden. Det er jentas eget ønske med bunad, ikke mitt.

Jeg ble litt satt ut da han sa det, og ønsker gjerne noen innspill fra andre her. Må jeg bare gi meg på dette og stå for alt sammen selv, eller har jeg noen krav overfor han om at han må bidra med et minimumsbeløp?

Personlig ville jeg valgt å vente med bunad til hun har fått voksen kvinnekropp. Med mindre den kan sys ut og legges ned blir det litt bortkastet for mange. Snakk med henne om at det kanskje kan bli 18-årsgave i stedet? Men igjen, mulig jeg bare er farget av egen families tradisjon😅 Der får vi bunad til myndighetsdagen.

Anonymkode: f8208...f8c

• Liker 5
Skrevet

Synes du det er rett å påstå at han ikke bidrar? Han gjør jo det på sin måte med selskap for henne. Det du egentlig er irritert over er at han ikke gir deg penger slik at det blir billigere for deg å kjøpe bunad til henne. Det er urimelig å forvente det av en asiatisk far bosatt i Asia. Bunadshysteriet i Norge er hinsides all fornuft og vanskelig å fatte for andre. 

Anonymkode: cca07...5a8

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Synes du det er rett å påstå at han ikke bidrar? Han gjør jo det på sin måte med selskap for henne. Det du egentlig er irritert over er at han ikke gir deg penger slik at det blir billigere for deg å kjøpe bunad til henne. Det er urimelig å forvente det av en asiatisk far bosatt i Asia. Bunadshysteriet i Norge er hinsides all fornuft og vanskelig å fatte for andre. 

Anonymkode: cca07...5a8

Det er helt utrolig at det forventes bunad med sko, sølv og alt til jenter på 14/15 år som ikke er feridg utvokst i kroppen.

Jeg veide 50 kilo som konfirmant, nå er vekten 75 og har og veid mye mer. 

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, hun hadde ikke tenkt på konfirmasjon i det andre landet før han sa det da. Men ja, når hun får tilbud om det, så vil hun jo det.

Det er ikke en rekkefølgekonkurranse. 

Hun tilhører genuint to kulturer = tradisjonene hver især er likestilte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

eller har jeg noen krav overfor han

Du vet at han ikke ønsker å bidra. Spør du egentlig om det finnes en paragraf i Barneloven hvor det står at man er pålagt å kjøpe bunad til sitt barn og brudd på loven straffes med bøter eller fengsel hvis man er en skikkelig unnasluntrer og nekter å dekke bordet også?

Han vil ikke bidra, ferdig med den saken. Hvis det er en løsning du er ute etter så foreslår jeg at datteren din får ønske seg bidrag til bunaden som gave av flere i familien. Da må hun også gjøre en avveining på hvor viktig bunad er.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det vanlige er at man har én feiring, på konfirmasjonsdagen der begge foreldre bidrar  så det er ikke rart at det er forventningen.

Nå har far kommet på en alternativ ide som både er enklere og billigere for ham, og sikkert noe han har mer lyst til også. Med tanke på at han ikke har noen norske tradisjoner i ryggmargen, er det sikkert ikke så viktig for ham å gjøre det vanligste.

Kan den beste løsningen være å bare la det gå? Jenten får to feiringer, faren blir fornøyd, du strekker deg (mer enn det som er rettferdig) men får en avklart feiring uten konflikt. 

• Liker 4
Skrevet

Far skal være med å betale for konfirmasjon. Det står på Nav sine nettsider

Anonymkode: 1e259...1a7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

At jenta ønsker seg bunad betyr ikke at hun må få det. Det er ikke alle som har råd til det, og det er lov å si nei. Synes det er spesielt at du lover henne det uten å spørre faren, og deretter stusser på at faren ikke vil hjelpe til med å betale for den.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men da må jo noe utgå, og det blir bunad. Det er rasjonelt og lett å forklare din datter så hun forstår. 

Anonymkode: 2156b...921

Skrevet

https://www.nav.no/bidrag-utgifter

Tenker at her må du snakke med datter TS. Hvis du ikke har råd til bunad alene så må du si til henne at når du snakket om bunad trodde du at det var fordi du og far skulle spleise. Men nå har far sagt at han heller vil arrangere denne andre konfirmasjonen i hjemlandet og da har ikke du råd til å gi bunad i gave. Trenger ikke vinkle det som negativt, det er jo fint at hun får to selskaper og også får feiret med fars familie. Men siden du nå må betale alt for selskapet i Norge så må noe kuttes, det skjønner vel en på 15? Som alternativ feks kan hun få halve summen øremerket bunad så kan du spare til resten som hun kan få når hun blir 18/20 eller noe hvis det er realistisk? Finn alternativer kanskje en fin kjole eller festdrakt hun kan få istedet. 

Anonymkode: 30a97...4ef

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Far skal være med å betale for konfirmasjon. Det står på Nav sine nettsider

Anonymkode: 1e259...1a7

Hva har nav med saken å gjøre?

Anonymkode: bf252...61b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...