AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Hei Jeg har autisme, i tillegg til ocd og adhd. Jeg bruker veldig mye penger på klær, fordi klærne blir slitt etter veeeeldig mye vasking. Bytter flere ganger for dagen, og må vaske etter noen timer. Jeg får fysisk ikke til å ta på meg klær jeg har brukt uten å ha vasket de. Og er det et lite hull, eller flekker som ikke går bort, går de til fretex eller i søppel. Jeg vet det ikke er miljøvennlig, og det plager meg, men ingen behandling har fungert på akkurat dette. Kjøper bare klær fra en butikk, for de har plagg jeg liker, heldigvis en ganske rimelig butikk. Iallfall.. noen tipset meg om grunnstønad fra nav, til å dekke strøm og klær ifbm diagnoser. Noen som har hørt om det og vil fortelle meg mer? Turte ikke spørre denne personen, og hvis det er helt feil, bare si det. Anonymkode: 330f6...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Det kan nok godt stemme. Som autist har du en del rettigheter og ting du kan søke om, jeg har f.eks tt-kort pga autisme og sterk angst. Vet også om autister som har hc- parkering f.eks. Ring nav og spør, da får du riktig svar direkte fra kilden 😊 Anonymkode: 377ec...8c0
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Det er en grunnstønad for klær ved ADHD, det nevnes ikke andre diagnoser men det er en av de stønadene der det skal gjøres individuelle vurderinger så jeg håper jo at OCD spesielt er blandt de som taes med i betraktningen. Normalt bortfaller denne stønaden når man har blitt 18 år og det er desverre veldig vanskelig å få det i voksen alder. Jeg har ADHD og autisme, får ikke dekket noenting selv om jeg sliter ekstremt på spesielt sko, bukser, shorts og langerma plagg (stimming). Normalt varer ikke sko mer enn 3-6 mnd for meg uansett kvalitet og type, da er sålen rett og slett oppbrukt og oftest bruker jeg skoene til det går hull på de. Samme med langerma klesplagg og underdeler med ben, det brukes virkelig til det ikke kan brukes mer og jeg lapper på men må alikevel bytte tøy langt oftere enn normalt. Du kan søke selv via nav, bare søk opp grunnstønad klær så finner du frem til en informativ side med søknadslenke. Anbefaler deg å snakke litt med behandler/fastlege også da disse kan hjelpe deg å søke og kjenner «språket» godt☺️ Lykke til! Anonymkode: 08ce1...d97
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Finnes det noe liknende til gravide? 😅 Synes det er kjedelig å kjøpe seg nye klær bare for noen få måneder 😋 Anonymkode: e0f60...470 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes det noe liknende til gravide? 😅 Synes det er kjedelig å kjøpe seg nye klær bare for noen få måneder 😋 Anonymkode: e0f60...470 Selvsagt ikke. Graviditet er om ikke planlagt så ganske mange ganger mer frivillig enn diagnoser som for mange påvirker alle aspekt av livet, hele livet. Ærlig talt. Anonymkode: 08ce1...d97 5 1 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Selvsagt ikke. Graviditet er om ikke planlagt så ganske mange ganger mer frivillig enn diagnoser som for mange påvirker alle aspekt av livet, hele livet. Ærlig talt. Anonymkode: 08ce1...d97 ÆRLIG talt, men ingen «behandling» hjelper heller når magen vokser 😜 dette gjør vi gravide ikke frivillig haha Anonymkode: e0f60...470
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ÆRLIG talt, men ingen «behandling» hjelper heller når magen vokser 😜 dette gjør vi gravide ikke frivillig haha Anonymkode: e0f60...470 Prøver du å bruke det som argument at du ikke forstår hva graviditet innebærer her? Selvsagt vokser magen, for mange vil kroppen aldri bli som før graviditeten, det var alikevel et helt frivillig valg for nær intill alle gravide i Norge å fullføre graviditeten. Anonymkode: 08ce1...d97 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #8 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): ÆRLIG talt, men ingen «behandling» hjelper heller når magen vokser 😜 dette gjør vi gravide ikke frivillig haha Anonymkode: e0f60...470 Forskjellen er vel streng talt at du valgte selv å sette deg i denne situasjonen, og du var fullt klarer over konsekvensene det gir ved å bli gravid. Har du ikke råd til å kjøpe deg gravidklær, har du vel ikke rå til å ha barn heller. TS har ikke et valg, og må ta konsekvensene av det. At du ikke ser forskjellen…. Makan hva man forventer av staten i dag 🙃 Anonymkode: 340e7...2d5 4 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #9 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forskjellen er vel streng talt at du valgte selv å sette deg i denne situasjonen, og du var fullt klarer over konsekvensene det gir ved å bli gravid. Har du ikke råd til å kjøpe deg gravidklær, har du vel ikke rå til å ha barn heller. TS har ikke et valg, og må ta konsekvensene av det. At du ikke ser forskjellen…. Makan hva man forventer av staten i dag 🙃 Anonymkode: 340e7...2d5 Er ikke personer med ADHD, ocd og autisme kapable til å ta konsekvensene av å slite ut klærne sine? Anonymkode: 9c62d...204 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #10 Skrevet 5. oktober 2023 Vi har søkt da gutten var sliter ut alt av tøy.. har adhd og bruker eksempelvis bukser kanskje ca 5 uker før det blir hull. Har aldri opplevd at han vokser ut av bukse som ikke er revnet/har hull. Det gjelder alt av bukser.. og yttertøy Anonymkode: 97bac...478
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Normalt bortfaller denne stønaden når man har blitt 18 år og det er desverre veldig vanskelig å få det i voksen alder. Dette er jo helt feil. Med AD/HD har man krav på grunnstønad sats 1 uavhengig av alder! Dette ugjør 8688 kr pr år/724 kr pr mnd. Fra 1. mars 2019 vil alle med diagnostiserte hyperkinetiske forstyrrelser, herunder ADHD med hyperaktivitet, få innvilget grunnstønad sats 1 ved søknad. Anonymkode: 96661...f11
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #12 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er jo helt feil. Med AD/HD har man krav på grunnstønad sats 1 uavhengig av alder! Dette ugjør 8688 kr pr år/724 kr pr mnd. Fra 1. mars 2019 vil alle med diagnostiserte hyperkinetiske forstyrrelser, herunder ADHD med hyperaktivitet, få innvilget grunnstønad sats 1 ved søknad. Anonymkode: 96661...f11 Jeg trodde det var nye regler fra i år? NAV har nå oppdatert nettsiden sin og skriver følgende: «Fra 01. januar 2023 vil personer over 18 år med hyperkinetiske forstyrrelser som hovedregel få avslag på søknad om grunnstønad til klesslitasje. Voksne personer med ADHD kan som hovedregel begrense klesslitasjen i større grad enn barn med samme diagnose». Mer om dette kan du lese på NAV. Anonymkode: 63ee0...da0 3
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #13 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Forskjellen er vel streng talt at du valgte selv å sette deg i denne situasjonen, og du var fullt klarer over konsekvensene det gir ved å bli gravid. Har du ikke råd til å kjøpe deg gravidklær, har du vel ikke rå til å ha barn heller. TS har ikke et valg, og må ta konsekvensene av det. At du ikke ser forskjellen…. Makan hva man forventer av staten i dag 🙃 Anonymkode: 340e7...2d5 Makan at noen ikke skjønner litt humor… Anonymkode: e0f60...470
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #14 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg håper egentlig ikke at det finnes, fordi det vil være å støtte oppom en slik oppførsel og gjør at man kan fortsette med det. Løsningen bør heller være å jobbe med å, over tid, redusere dette behovet. Ikke at staten skal betale for at du skal kunne fortsette med det. Anonymkode: 6c7f5...4af
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #15 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg vet eksen min holder på og sender inn kvitteringer for støtte til klær, men hvor enkelt det er vet jeg ikke. Tror man må sende inn kvitteringer og dokumentere behovet fortløpende? Ta kontakt med NAV og hør med dem 😊 Anonymkode: d77be...132
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #16 Skrevet 5. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg håper egentlig ikke at det finnes, fordi det vil være å støtte oppom en slik oppførsel og gjør at man kan fortsette med det. Løsningen bør heller være å jobbe med å, over tid, redusere dette behovet. Ikke at staten skal betale for at du skal kunne fortsette med det. Anonymkode: 6c7f5...4af «Slik oppførsel?» vet du hva diagnoser som f.eks autisme er? Du blir ikke akkurat kvitt det.. Anonymkode: a7344...4ac 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #17 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke personer med ADHD, ocd og autisme kapable til å ta konsekvensene av å slite ut klærne sine? Anonymkode: 9c62d...204 Det er vi ganske enkelt nødt til. Det er ikke viljen til å ta konsekvensene det handler om men om at enkelte diagnoser rett og slett koster mange penger. Stønader er ment for å utjevne ulikheter man ikke selv rår over. Brillestøtte, støtte til visse tannhelseproblem, støtte til fordyret kosthold og så videre. For mange med ADHD, autisme, OCD og andre gjennomgripende diagnoser setter diagnosene store begrensninger på inntektsevne i en ende og på forbruk i den andre enden. Vi snakker ikke om støtte for gjennglemte gjennstander eller ting ødelagt i frustrasjon men om at det normale forbruket ikke er normalt fordi diagnosene fører til unormalt forbruk den det gjelder ikke kan styre. Mange diagnoser medfører komorbiditet og mer enn bare ett behov for stønad, for eksempel sliter mange med tennene, med autoimmune sykdommer og mage/tarm problematikk som alt sammen koster både tid, penger og energi friske mennesker ikke må bruke på de samme tingene i samme grad. Anonymkode: 08ce1...d97 4
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #18 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Mange diagnoser medfører komorbiditet og mer enn bare ett behov for stønad, for eksempel sliter mange med tennene, med autoimmune sykdommer og mage/tarm problematikk som alt sammen koster både tid, penger og energi friske mennesker ikke må bruke på de samme tingene i samme grad. Anonymkode: 08ce1...d97 Det skal være sikkert! Autist med sterk angst her. Greier ikke pusse tennene mine og har svært kostbar tannbehandling foran meg. Selv med støtte for «svært nedsatt funksjon» må jeg ut med summer jeg ikke har råd til - summer jeg ikke hadde trengt å ut med hvis jeg var i stand til å pusse tenner som en nevrotypisk. Takk og lov for at man bor i Norge! Ikke bry deg om de som mener du ikke har behov ts, dette het du og legen din, ikke tilfeldige på jg som ikke evner å forstå usynlige handikap. «ta deg sammen» er mantraet til de ignorante. Anonymkode: 377ec...8c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #19 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er ikke personer med ADHD, ocd og autisme kapable til å ta konsekvensene av å slite ut klærne sine? Anonymkode: 9c62d...204 🤦🏼♀️ Anonymkode: d539c...a43 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #20 Skrevet 6. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg håper egentlig ikke at det finnes, fordi det vil være å støtte oppom en slik oppførsel og gjør at man kan fortsette med det. Løsningen bør heller være å jobbe med å, over tid, redusere dette behovet. Ikke at staten skal betale for at du skal kunne fortsette med det. Anonymkode: 6c7f5...4af Hjelpes…🙄 Anonymkode: d539c...a43 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå