Gå til innhold

Burde jeg droppe drømmen som frontend-utvikler og ta ny utdannelse når som det går så dårlig i IT-bransjen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det på kode24 til og med er skrevet artikler om nyutdannede som søker unormalt lenge nå uten å få napp nå, hva kan jeg gjøre for å i det hele tatt ha sjans? Hjelper det med sertifiseringer på nett for eksempel?

Anonymkode: 7f61e...aaf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig i IT-bransjen? Hva snakker du om. Det skrikes etter folk.

Min arbeidsgiver har full kontroll på alle som studerer IT på den lokale høyskolen i byen. Alle får jobbtilbud senest på andre året.

Anonymkode: 2eb79...389

• Liker 3
Skrevet

Norge er et bittelite marked som henger etter i den globale utviklingen.

Heldigvis er IT-utdannede ettertraktet andre steder enn i Norge. Også frontend. Får du ikke jobb i Norge så søk jobb i andre land. Bonus er at du får 3-5 ganger høyere lønn enn i Norge. Kjenner flere som reiste til USA og tjente 100 000 USD på første  jobb. Det tilsvarer over en million i norske kroner. Og lønnshoppene kommer raskt.

Anonymkode: 1f6e8...2a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Norge er et bittelite marked som henger etter i den globale utviklingen.

Heldigvis er IT-utdannede ettertraktet andre steder enn i Norge. Også frontend. Får du ikke jobb i Norge så søk jobb i andre land. Bonus er at du får 3-5 ganger høyere lønn enn i Norge. Kjenner flere som reiste til USA og tjente 100 000 USD på første  jobb. Det tilsvarer over en million i norske kroner. Og lønnshoppene kommer raskt.

Dette har jeg faktisk begynt å tenke litt på. Er det slik at man kan jobber herfra også? Eller blir man nødt til å flytte fullstendig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dårlig i IT-bransjen? Hva snakker du om. Det skrikes etter folk.

Min arbeidsgiver har full kontroll på alle som studerer IT på den lokale høyskolen i byen. Alle får jobbtilbud senest på andre året.

Anonymkode: 2eb79...389

Det stemmer vel ikke helt.

Mannen min og kompisgjengen hans har alle master i datavitenskap og ble nyutdannede da det skrek som mest om folk med IT-utdannelse, de fikk alle jobb i store IT- og konsulentselskap. For 1-2 år siden (husker ikke helt nøyaktig) ble det bølger av oppsigelser (altså nedbemanning av IT-ingeniører) og omtrent ansettelsesstopp. Nå ansetter selskapene igjen, men ikke titalls graduates (og dem som får jobb har master og relevant erfaring). Det går bra med IT-selskapene (litt verre med konsulentselskapeene om dagen), men tilstandene er ikke som de var for 5 år tilbake

Anonymkode: 9ea7f...2cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette har jeg faktisk begynt å tenke litt på. Er det slik at man kan jobber herfra også? Eller blir man nødt til å flytte fullstendig?

De første årene må du nok belage deg på å flytte. Men når du har kommet inn i bransjen og er etablert kan du flytte hjem og ta med deg jobben.

Skrevet (endret)

Jeg leste om en stilling hvor det var tre ganger så mange søkere i år som i fjor. Vurdert å gå mot backend? Vanskelige tider for juniorer.

Endret av Majer
Skrevet

Han i artikkelen hadde vel bare søkt jobber i Oslo og omegn da?

Anonymkode: 4dbba...c0f

Skrevet

Hva mener du med "ny utdannelse"?  Hva slags utdannelse har du, eventuelt hvor langt har du kommet i utdannelsen?

Anonymkode: 752ec...471

Skrevet

Har du noe som helst av erfaring? Vi kan finne på å ansette utviklere uten utdanning så lenge de har en portefølje å vise til, men ville nok aldri ansatt noen som bare har programmert på skolen. Det kan godt være open source eller hobbyprosjekter, det behøver ikke være fra arbeidslivet.

Vi ser også primært etter fullstack. Ikke nødvendigvis fordi du må jobbe med hele stacken, men det er krevende å jobbe i team med noen som ikke har begrep om hvordan backend fungerer.

• Liker 1
Skrevet
On 10/5/2023 at 8:32 PM, Jdz said:

Har du noe som helst av erfaring? Vi kan finne på å ansette utviklere uten utdanning så lenge de har en portefølje å vise til, men ville nok aldri ansatt noen som bare har programmert på skolen. Det kan godt være open source eller hobbyprosjekter, det behøver ikke være fra arbeidslivet.

Vi ser også primært etter fullstack. Ikke nødvendigvis fordi du må jobbe med hele stacken, men det er krevende å jobbe i team med noen som ikke har begrep om hvordan backend fungerer.

Vi også søker folk, men en ren frontendutvikler er ikke særlig ettertraktet her. Som du sier, det er noe med det å forstå mer av systemet enn bare å jobbe med frontend, og det kan i tillegg virke som om det er mange som velger denne formen for utdanning og at det dermed blir noe trangt i markedet.

Vi har PT. to stillinger liggende ute, og vurderer kandidater fortløpende.

Anonymkode: 9b938...5fb

• Liker 1
Skrevet

Om der er drømmestudiet så hadde jeg nok studert og tatt sjansen, ellers hadde jeg angret senere. Får man først jobb så er det en grei jobb.

Men om studiet er noe man velger fordi "det blir kastet jobb etter deg" (som ikke stemmer lenger) så hadde jeg valgt noe annet som jeg hadde likt mer. 

Anonymkode: 12438...668

• Liker 1
Skrevet

Nei!

Anonymkode: c857e...e90

Skrevet

Ser flere firmaer som har ansettelsesstopp nå. Og i bla usa har de sparket tusenvis så ganske vanskelig der også. It går i bølger og nå kommer også AI som kan hjelpe utviklere ganske mye.

Anonymkode: 2cf62...538

• Liker 1
Skrevet

Reklamebransjen sliter og nå. 

Jeg google kjapt personen som det var snakk om i hi, og finner ingenting på linkedin av hva han kan. Og ingen portfolio. 

Jeg lurer på hvordan unge forventer å få jobb når de ikke viser frem det som de kan jeg? Tenk så mange som har sjekket ut og lett etter portfolio til denne personen som ble omtalt da. Og så er det ingenting å finne. Ja han har Kansje det privat.. Men ikke alle har tid til å spørre etter lenke.  Folk må brife litt på webside om alt de kan om de vil ha jobb. 

Skrevet

Sliter selv med å skaffe jobb og jeg er i samme kull som han i artikkelen. 

Anonymkode: c9cea...91a

Skrevet

Jeg kjenner en i samme kull som ikke får jobb. Hun har en annen bachelor fra før og flere år med arbeidserfaring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sliter selv med å skaffe jobb og jeg er i samme kull som han i artikkelen. 

Anonymkode: c9cea...91a

Ja, det er vanskelig nå..De fleste ansetter bare folk som har erfaring. Kansje det finnes kortere engasjementer, feks?

Men si meg er det ikke vanlig å ha portfolio som frontend utvikler? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...