Gå til innhold

Eldste "barnet" er nå lærling - hva burde han betale for selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn på hhv 15 og 18 år. Eldstemann er nå lærling og tjener egne penger. Han bor gratis hjemme og vi dekker nødvendige ting som f.eks frisør, klær og mat. Men om han vil på kino, ut å spise eller kjøpe seg noe nytt datautstyr, så dekker han dette selv. I tillegg så dekker han eget bilhold, dette er da diesel, forsikring og bompenger.

Vi har "tvunget" han til å spare halve lønnen hver måned som skal gå til kjøp av leilighet den dagen han ønsker å flytte ut, så etter at han har spart halvparten har han ca 6500,- igjen. I tillegg til jobben som lærling jobber han litt for meg og tjener i snitt ca 2500,- pr måned på det.

Nå som vi har èn som går på skole og èn som jobber så syntes vi det er litt vanskelig å sette grensen for han eldste mtp hva vi skal betale for han og hva han skal betale selv. Det er ikke slik at vi tenker at han skal begynne å dekke alle utgifter selv fordi han tjener egne penger, samtidig så er vi opptatt av å lære han om økonomi og at han får kjent litt på å måtte fordele penger utover måneden. Slik at han ikke bare bruker opp alt de første to ukene og så tenker at vi kan betale resten av måneden for han.

Tar gjerne i mot synspunkt/meninger fra dere som er i, eller har vært i samme situasjon selv, for dette er nytt og litt vanskelig syntes vi. 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var 18 og bodde hjemme så betalte jeg alt av klær, frisør og mobil selv. Fikk mat og husly dekket ☺️ Likte jeg ikke det som ble servert eller var i skapet kjøpte jeg selv

• Liker 5
Skrevet

Han bør dekke alt unntatt mat og tak over hodet. Og han bør spare, som jeg ser han gjør.

Anonymkode: bda96...042

• Liker 1
Skrevet

Hn betaler alt av egne utgifter, mobil, klær etc. Betaler 1000,- i husleie for strøm, mat etc. 

Anonymkode: cdd18...4b7

• Liker 1
Skrevet

9000 i måneden til fjas, altså?

Han bør betale alle egne utgifter og en liten husleie, samt handle inn til og lage et par felles middager i uken. Som et minimum.

Anonymkode: 6773f...2e2

• Liker 1
Skrevet

Syns det høres greit ut slik dere gjør det. Dere dekker mat og bolig, og han resten. Sparer han 6500kr i mnd så er jo det kjempebra

• Liker 3
Skrevet

Min datter har et friår etter vgs. Hun jobber som ringevikar. Hun dekker alle private ting som frisør, Spotify, trening, mobil, uteliv, klær osv. Jeg dekker forsikringer, mat, husleie, internett, tv, bil osv. Hun sparer mye også i fond og sløser ikke, så tenker dette er greit.

Anonymkode: 5faf9...228

Skrevet

Synes det er feil å ta betaling fra tenåringer. Men de kan dekke alt utenom hus og mat.

Jeg betaler riktignok mobilen ennå, men det er greit. 
Du kan heller kreve sparing.

Anonymkode: e52b0...e9d

Skrevet
Anonym6789 skrev (4 minutter siden):

Syns det høres greit ut slik dere gjør det. Dere dekker mat og bolig, og han resten. Sparer han 6500kr i mnd så er jo det kjempebra

signerer denne! vil jo bli likt for det andre barnet når det kommer så langt som å tjene eget og bo hjemme vil jeg tro?

Skrevet

Tenker egentlig han kan dekke klær, diesel, uteliv, kino evt spise ute selv så betaler dere resten.  Så bør han selfølgelig hjelpe til hjemme. Vaske badet 1 gang i uken feks, ta ut av oppvaskmaskinen,lage middag 1-2 dager i uken osv

Men hva er det han jobber for hos deg som han tener 2500 kroner for? 

Anonymkode: 5a398...f5e

Skrevet (endret)

Takk for alle svar! 🙂

Når gjelder å hjelpe til hjemme så gjør begge barna det. De støvsuger hele huset èn gang pr uke (bytter på annenhver gang) også vasker de sitt eget rom og det ene badet hver 14. dag. Eldstemann tømmer også oppvaskmaskin fast og de er også flinke til å hjelpe til om vi f.eks skal på dynga, rydde i hagen etc.

Han jobber med å ferdigstille noen rapporter som jeg kladder ute på oppdrag.

Vedr dette at han da har ca 9000,- å sløse bort hver måned så er det en sannhet med modifikasjoner. For selv om vi ikke lenger ser hans bankkonto så spør vi han innimlellom hva han har igjen også legger han litt ekstra inn til sparing her og der på en egen sparekonto.

Endret av Jonas_B

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...