Gå til innhold

Hvilke konsekvenser gir det om en butikkansatt selger alkohol til en mindreårig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom en i kassen selger øl til en under 18, og blir tatt for det, hvilke konsekvenser får det? Når slår konsekvensene inn? Det hele var et uhell, og ikke med overlegg.

Anonymkode: 832aa...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Butikken vil få en advarsel og påbud om bedre opplæring/kontroll, etter x-antall ganger vil butikken miste tillatelsen til å selge alkohol (etter hva jeg har lest i aviser om tilsvarende tilfeller). Ved en gangs hendelse, vil det neppe være konsekvenser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ansatte får advarsel.

Et sikkert tegn på at det er kontroll: ungdom som kommer alene og kjøper 1 boks alkohol på en hverdag.

Anonymkode: f5abd...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken mister tillatelse til å selge alkohol. Den butikkansatte blir erstatningsansvarlig for tapet butikken lider. Mange butikker har gått konkurs fordi de har mistet retten til å selge øl. Da kan erstatningskravet bli på mange millioner.

Ungdommen som kjøper øl. Risikerer ingenting. Noe som er merkelig. Når noen forøker å kjøpe narkotika så blir de straffet, men ikke hvis de prøver å kjøpe øl uten å ha rett til det.

Anonymkode: d0712...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken risikerer å miste salgsbevillingen. Det er svindyrt å miste den varen, så dette håndheves strengt. 
Det er et grovt avvik, og det er en vanlig årsak til oppsigelse.

En jeg kjenner hadde tidligere fått en advarsel for å ha feilsortert noe i et vareparti.
Den dagen han var stressa og glemte å be om legitimasjon fra en ungdom, da var det rett ut.

Anonymkode: 33747...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jo veldig varierte svar?! Dere som mener at butikken mister retten til å selge alkohol, skjer dette etter en gang? Jeg forstår jo at om jeg/ butikken gjør dette gjentatte ganger, så vil dette skje. Men når det skjer en gang?!

Anonymkode: 832aa...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjedde nettopp i butikken der en jeg kjenner jobber. Skal vel litt for og miste bevilgningen etter en gang. Men hva det får av konsekvenser aner jeg ikke, men blir jo meldt inn. Husker jeg var super nervøs for dette selv, og enkelte ble sur fordi jeg spurte 😅 skulle skjønt om dem var ganske mye eldre, men ofte typ 23-24 åringer. Men mange som var yngre var ofte glemte legitimasjonen min hjemme, må jeg hente det vær litt grei da. Da er det bare og snu og gå hjem og hente det, du får ingenting her før jeg ser bevis på at du er gammel nok 🤣

Anonymkode: e7e30...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...