AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Skrevet 5. oktober 2023 Til dere som bor i by / sentralt og har bil. I hvilke situasjoner er det nødvendig å kjøre bil med baby første månedene? Er man ikke stort sett hjemme eller triller rundt på ting man skal? Eller er det slik at man ikke orker å trille / bære 500 meter til helsestasjonen og det er mye mer praktisk med bil? Jeg lurer fordi jeg funderer på hva slags bilstol og barnevogn jeg skal skaffe meg. Anonymkode: dbf71...c36
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Skrevet 5. oktober 2023 Vi bor sentralt i Oslo og bruker bilen ca null i hverdagen. Triller overalt, til helsestasjon og på tur. Tar kollektivt hvis vi skal rekke noe på andre siden av byen. Vi hadde et par sjekker i sommer på Ullevål (siden babyen var prematur), og da brukte vi bilen siden hun fortsatt var så liten og vi syntes det fortsatt var litt stress med kollektivt (da var hun bare 1 mnd ca). I tillegg bruker vi bil hvis vi skal besøke familie og venner som bor utenbys. Kanskje 1 gang i mnd/annenhver måned. Da er det veldig kjekt og lettvint å ha bilen med plass til alt stæsj og med babysete klart. Er derfor fornøyd med at vi kjøpte en bra sete selv om vi ikke bruker bilen så ofte. Anonymkode: 5f4e7...911
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Skrevet 5. oktober 2023 Baby hater vogn, men bærer i sele fremfor å kjøre bil når det er mulig. Kjører hvis det er dårlig vær f.eks, eller hvis vi skal ha tunge ting jeg ikke får plass til i vogna (som jeg triller mens jeg har baby i sela for å putte ting i🤪). Kjører bilen kanskje 1 gang i uka i snitt. Anonymkode: 9a812...828
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Skrevet 5. oktober 2023 Utover at mannen kjører til og fra jobb (vi bor i én ytterkant av Oslo og han jobber i en annen - tar 8 minutter å kjøre, men over en time med kollektivt 🤪), brukes bilen lite i hverdagen. Kjører når barnet skal på kontroller på Ullevål og Rikshospitalet og når vi skal besøke familie utenfor Oslo. Kjører til butikken om vi skal handle mye av gangen (altså ukeshandel eller mer). Ellers triller vi og tar kollektivt dit vi skal. Anonymkode: 957c4...db9
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #5 Skrevet 5. oktober 2023 Kommer helt an på situasjonen. Første var prematur og vi hadde masse kontroller og ikke minst turer på legevakta. Da var det gull å ha bil. Med de andre har det ikke vært en faktor. Ellers er det jo ferier, vi har hytte tre timer unna så det er et must med bil. Anonymkode: cb686...e5c
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #6 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg bor ikke sentralt, men med de to eldste barna var helsestasjonen en kort trilletur unna (15 minutter). Det var så gull! Bare legge babyen i vognen og trille bort. Med yngste hadde de lagt ned den helsestasjonen og vi måtte kjøre bil. Det var mye mer styr. Baby inn og ut av bilen. Vognen måtte og bli med for det var et lite stykke å gå fra parkeringen til helsestasjonen, så da måtte vognen inn og ut også. Jeg hadde tatt keisersnitt og kunne ikke løfte vognen, så første gangen på helsestasjonen måtte mannen ta fri fra jobb for å løfte vognen for meg.... Anonymkode: 29743...e55
Tjoheiii Skrevet 5. oktober 2023 #7 Skrevet 5. oktober 2023 Vi bruker bilen nesten bare når vi skal besøke foreldrene mine/svigers eller venner som bor utenfor sentrum. Synes det er fantastisk å ha trilleavstand til alt🥰 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #8 Skrevet 5. oktober 2023 Bor innenfor ring 2 i Oslo. De første månedene brukte vi bare vil hvis vi skulle ut av byen, typ besøk, ferie, hyttetur. Ellers trillet eller reiste vi kollektivt overalt. Og gikk mye rundt med babyen i bæresele. Anonymkode: a0f2c...fd0 1
Anononyma Skrevet 5. oktober 2023 #9 Skrevet 5. oktober 2023 Bor sentralt og har i ettertid konkludert med at det var tull å kjøpe babybilsete, burde bare kjøpt sete med nyfødtinnlegg. Tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger vi kjørte med han de første 6 månedene. Triller, tar buss eller bane, mye enklere og hyggeligere 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #10 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Til dere som bor i by / sentralt og har bil. I hvilke situasjoner er det nødvendig å kjøre bil med baby første månedene? Er man ikke stort sett hjemme eller triller rundt på ting man skal? Eller er det slik at man ikke orker å trille / bære 500 meter til helsestasjonen og det er mye mer praktisk med bil? Jeg lurer fordi jeg funderer på hva slags bilstol og barnevogn jeg skal skaffe meg. Anonymkode: dbf71...c36 Nesten aldri. Nå er hun snart 2 år. Vi har kjørt bil hjem fra sykehuset, og svigers har hentet oss på flyplassen noen ganger når vi har vært på besøk til dem. Anbefaler den letteste bilstolen dere finner. Da er det mindre styr å få med seg på fly. Anonymkode: 390af...8d6
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #11 Skrevet 5. oktober 2023 Hvis det bare er 500 m til helsestasjonen er det ikke nødvendig. Vi bor sentralt, men helsestasjonen er helt på andre siden av byen så vi kjører. Måtte også dra på kontroll på sykehuset, så da kjørte vi siden sykehuset ligger i en annen by. Men er sykehuset nærme så kan man jo trille. Ellers MÅ vi ingen andre steder med baby. Vi har butikk i nærheten, og om vi trenger å handle noe på en butikk lenger unna kan jo bare den ene dra. Anonymkode: 05c76...9a1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #12 Skrevet 5. oktober 2023 Kjørte lite bil og trillet mye vogn. Vi kjørte litt til familie og venner utenfor byen og noen få ganger til hytte (men bare 3 ganger barnets første leveår) Trengte aldri å sette bilstolen på vogna. Anonymkode: 4366b...f2a
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #13 Skrevet 5. oktober 2023 Bor sentralt, men må levere søsken i barnehage og skole. Tar for lang tid om vi skal trille/gå, søskene finner en million ting å utforske på veien, derfor må vi kjøre på morgenen. Henter stortsett gående, har ikke noe tidspress på returen. Anonymkode: 2933e...98c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #14 Skrevet 6. oktober 2023 Det er jo ikke alle som bor 500 m fra helsestasjonen, selv om man bor sentralt... Bil kan være kjekt om man skal på besøk, skal til lege/sykehus, gjøre aktiviteter som er for langt å trille til, osv. Det er jo veldig mye som IKKE er i trilleavstand. Og ikke minst: det er ikke alle babyer som taklre å ligge i vogn i våken tilstand! Det er IKKE tøy å legge ut på en 20 min spasertur til helsestasjonen om babyen står i bro i vognen og vræler så han er lilla, hele veien.. Så ja, jeg har tatt bilen selv om det er under 1 km til helsestasjonen, rett og slett fordi babyen ble så hysterisk i vogn til tider, at jeg bare ikke orket. Heller 3 min vræling i bilen, enn 15 i vognen. Anonymkode: 5b276...913 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #15 Skrevet 6. oktober 2023 Hadde kjøpt babystol. Du aner ikke hvordan babyen blir, noen hater vogn, noen trenger mer oppfølging etter fødsel (vi måtte kjøre på sykehus jevnlig, hadde kontroller ganske ofte i starten) Du vet jo heller ikke hvordan formen din blir… Uansett hva du velger så må du finne en bilstol som passer til bilen og gir riktig helling for frie luftveier, babystolen skal ha 45 grader. Eventuelt kan du kjøpe en stol som kan brukes fra nyfødt til 6 år, Axkid One + Da slipper du å kjøpe 3 stoler 😅 Anonymkode: b458f...47f
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #16 Skrevet 6. oktober 2023 Vi bodde 5 km unna helsestasjonen, og ikke søren om jeg gadd å gå de km i snøkaos og dårlige brøyter fortau med barnevogn når vi kunne gå tørrskodd fra huset inn til bilen. Hadde vært noe annet om det var tørre og fine fortau. Anonymkode: bb5f0...604 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #17 Skrevet 6. oktober 2023 Bor ikke i by, men i gåavstand til barnehage, butikk, helsestasjon, skole osv😄 Baby hater både vogn og bil, så går nesten kun med bæresele. De eneste gangene hun er med i bil er når jeg er alene med begge barna og må levere eldste i bhg når det er storm ute😂 går som regel alltid. Kjører også om vi skal på besøk. Handle gjør jeg når det er OK vær og tar storhandelen når mannen er hjemme, slik at en av oss kan være hjemme med baby. Så hvor ofte? Alt fra 2-6 ganger i mnd🙈 Anonymkode: 8ad43...d4e
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #18 Skrevet 6. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hadde kjøpt babystol. Du aner ikke hvordan babyen blir, noen hater vogn, noen trenger mer oppfølging etter fødsel (vi måtte kjøre på sykehus jevnlig, hadde kontroller ganske ofte i starten) Du vet jo heller ikke hvordan formen din blir… Uansett hva du velger så må du finne en bilstol som passer til bilen og gir riktig helling for frie luftveier, babystolen skal ha 45 grader. Eventuelt kan du kjøpe en stol som kan brukes fra nyfødt til 6 år, Axkid One + Da slipper du å kjøpe 3 stoler 😅 Anonymkode: b458f...47f Mente du at den dekket 3 stoler? Dekker den ikke bare 2? Anonymkode: bb3cc...75c
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #19 Skrevet 6. oktober 2023 Vi bodde i sentrum av en mellomstor by (kort gåavstand til alt innad i sentrum) når barnet var baby. Trillet for det meste til matbutikk, helsestasjon og kjøpesenter. Brukte kun bil ved dårlig vær, besøk lengre unna, handel av store varer og sykehustimer. Var mye enklere å putte baby i vognen og trille på butikken enn å styre med bilstol. Fikk litt ekstra trim også! Anonymkode: 6ba01...420
AprilLudgate Skrevet 6. oktober 2023 #20 Skrevet 6. oktober 2023 Hadde spedbarn sentralt i Oslo. Kjørte aldri bil. Bilbehovet er her først nå ved 10års alder pga kamper utenfor kommunen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå