AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #1 Del Skrevet 5. oktober 2023 Hun har ridd på rideskole siden hun var 8, og har masse erfaring med å ri og stelle på den lokale gården. Hun er ansvarsfull og målrettet. Jeg har litt erfaring med hest, men begynner tidlig hver morgen og kan ikke bidra da. Faren kan nada. Vi tenker også på å skaffe lokale forryttere noen dager i uka for både hjelp og avlastning. Dumt? Lurt? Anonymkode: ef506...737 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #2 Del Skrevet 5. oktober 2023 Ingenting er for tidlig, om dere foreldre er med å ta ansvaret. Å eie hest er utrolig kostbart og veldig tidskrevende, og man kan ikke forvente at et barn på 13 tar alt ansvaret for hesten. Om dere som foreldre også ønsker hest og vil ha det ansvaret som følger med er det en kjempefin hobby å ha ☺️ En god ide, er å starte med at dere har hest på for. Så kan dere kjenne litt på det før dere evt kjøper. Masse lykke til! Anonymkode: fb493...bbf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #3 Del Skrevet 5. oktober 2023 Jeg fikk hest da jeg var 13. Jeg tenker at om man allrede nå planlegger forrytter flere ganger i uka så har man ikke kapasitet til å ha hest. Mye kommer an på stallen dere velger. Her var morgenfôring og utslipp med i stalleia, og det gjorde det mulig for meg å ha hest. Ellers var det svært mange voksne og erfarne i stallen som kunne veilede oss yngre hesteiere. Anonymkode: e44d7...ead 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #4 Del Skrevet 5. oktober 2023 Det er da helt vanlig å ha forrytter 2-3 dager i uka uansett om det er skolebarn eller voksne. Konkurransehestene på stallen har forryttere som rir på tur et par dager i uka. 13 er en fin alder, men velg en stall hvor de setter ut hestene slik at hun kan dra etter skolen Anonymkode: 9d872...af1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #5 Del Skrevet 5. oktober 2023 Du og din mann kan alltids kjøpe dere en hest som 13-åringen kan bruke. Men hesten skal og må være deres ansvar, ikke 13-åringens! Du og far må innse hvor mye faktisk arbeid det er med å eie en hest, ikke bare det økonomiske. Dere bør også vurdere hva dere pålegger 13-åringen, om dere foreldre kjøper en hest, finner ut at dere ikke helt har tid og overskudd til å ofre så mye fritid og familietid på hesten... og så må selge den igjen. 13-åringen er ikke så erfaren heller, og om dere kjøper en hest som dere har tenkt hun skal ha noen år, er det også stor sjanse for at dere kan risikere å kjøpe en hest som er litt mer særegen enn hva 13-åringen er moden for å takle, både teknisk og emosjonelt. Hadde du og far begge ønsket dette, hadde mer enn nada og litt kunnskap om hest, så hadde det vært helt greit. Når du sier far kan nada (og med det gir inntrykk for at han også bryr seg nada) og du fokuserer på at du har lite tid - da tenker jeg familien ikke er klar for at familien skal kjøpe hest. La heller 13-åringen være forrytter på en hest 2-3 dager i uken (det kan være krevende nok for henne, det), og la henne få ta kurs med den hesten. Så kan dere stille opp, være med, lære selv. Og så kan dere vurdere på nytt om et par år om dere da har tid og lyst til å skaffe familien en så tidkrevende forpliktelse som hest er. Anonymkode: e7630...e00 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 5. oktober 2023 #6 Del Skrevet 5. oktober 2023 Har hun mye erfaring, og dere skal ha den oppstallet på gården/ridesenter så kan det fungere godt. Men hva er planen hennes om 2-3år når hun skal på vgs? Er de linjene hun ønsker å gå i nærheten av der dere bor? Eller må hesten da selges fordi hun må flytte? Har dere råd til oppstalling, ridetimer for videre utvikling, veterinærutgifter, skoing, forsikring... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #7 Del Skrevet 6. oktober 2023 Jeg fikk hest da jeg var 10, hadde henne i 8 år og det gikk veldig greit. Hadde ho med på vgs og gikk hest-hovslager fag 😅 Så lenge hun er hestevant er det ikke for tidlig, jeg ville sagt at det er positivt å lære ansvar. Anonymkode: 17286...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #8 Del Skrevet 6. oktober 2023 Dumt. Anonymkode: c2615...ad2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2023 #9 Del Skrevet 6. oktober 2023 Som mangeårig hesteeier ville jeg frarådet det. Prøv å ha hest på fôr en stund, før dere kjøper. Om dere kjøper hest, er det dere foreldre som må følge opp og ha ansvar for hesten, å eie en hest er noe helt annet enn å ri på rideskole eller være med i en stallgjeng. Det går mange timer og mye penger med! Og når alt går bra og hesten er frisk er det hyggelig å holde på med. Men hva når ting ikke går bra? Hva når hesten slår seg vrang, ikke vil ta bittet, protesterer mot salen, krangler under rytter? Tenker dere at den bare er uoppdragen, eller evner dere å se at noe er galt? Hva når hesten får kolikk, hovbyll, sår, betennelser, ryggsmerter eller annet? Å følge opp en syk hest på bokshvile, som må skiftes bandasje på to ganger om dagen? For det kan fort skje, har man hest er det noe man må ta med i beregninga. Jeg er helt for at ungdom skal få seg hest og virkelig få prøve seg på det, og det er en utrolig givende hobby. Men da må man ha hestekyndige foreldre som har ansvaret, en 13-åring har fremdeles veldig mye å lære selv om de føler seg som verdensmestre 😉 Anonymkode: ed679...a22 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Del Skrevet 7. oktober 2023 Jeg fikk hest rundt den alderen. Hadde hestevante foreldre, men de kunne nada om riding. Så jeg fikk ikke mye hjelp på det området, men vokste utrolig på å finne ut av ting selv, og leste ekstremt mye. Nå hadde jeg hest for tur og moro, ikke konkurransehest. Jeg vil si at for dere, vil det være avhengig av hvor hesten skal stå oppstallet og hva slags hjelp dere kan få derfra. Hesten kan jo uansett ikke stå alene, og så lenge dere er åpne om at dere fortsatt lærer og får hjelp av folk som har mer erfaring, tenker jeg det er helt greit. Anonymkode: e8c98...231 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kullsyrevann Skrevet 7. oktober 2023 #11 Del Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 1.36): Du og din mann kan alltids kjøpe dere en hest som 13-åringen kan bruke. Men hesten skal og må være deres ansvar, ikke 13-åringens! Du og far må innse hvor mye faktisk arbeid det er med å eie en hest, ikke bare det økonomiske.Anonymkode: e7630...e00 Dette! Jeg holdt selv på med hest, men eide aldri min egen fordi foreldrene mine nektet å ha ansvar for et dyr som krever så mye. Ikke var de hestefolk heller. Det er jeg veldig takknemlig for i dag. Venninna mi var i samme situasjon, men fikk hest fordi hun bodde kort tid fra stallen og nærmest levde der og var i et miljø hvor foreldrene ikke var den eneste ressursen. Når hun beskriver det så er det ikke rart hun omtaler det som karakterbyggende. Å ha så mye ansvar i så ung alder for et levende vesen, det krever en del. Ikke hadde hun foreldre i det økonomiske sjiktet som ofte er assosiert med hestesport. Så hun måtte gjøre mye selv som de andre foreldrene kunne punge ut for. Det påvirket karakterene veldig også, skolen begynner jo å kreve en del på ungdomsskolen og videregående. Og en hest, den kan leve lenge den. Jeg vil beskrive det som en livsstil, ikke en ren hobby. Jeg hadde ikke vurdert hest engang, før hun hadde vært forrytter en god stund. Da kan man jo se den faktiske dedikasjonen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2023 #12 Del Skrevet 16. oktober 2023 Om dere stiller opp 90% av tiden så kjør på 😀 vi har nettopp kjøpt til vår 10 åring. Men det er jeg som gjør alt i hverdagene. Mat, utslipp, trening, inn om kvelden, kontakte vetrinær, betale alt, ink forsikring, utstyr. Osv osv osv… Dyr hobby ☺️ Anonymkode: fb586...feb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2023 #13 Del Skrevet 17. oktober 2023 Kommer veldig an på 13-åringen. Jeg fikk hest på helfôr hjemme (bodde langt utpå landet langt unna alt og det hadde blitt veldig mye kjøring på foreldrene mine om de måtte kjørt meg til en større stall hele tida) da jeg var 13, og gjorde alt selv bortsett fra at jeg selvfølgelig trengte sjåfør da vi dro for å hente høy og flis. Det gikk helt fint, så da jeg var 14 fikk jeg egen hest. Hadde to fra jeg var 16. Forryttere kan være lurt, men dere må være i stand til å få det til uten hjelp også, for forryttere kan raskt forsvinne. Jeg ville prøvd med en hest på helfôr først og sett hvordan hun takler det. Hvis dere kan ha stallplass på den lokale gården du nevner, regner jeg med hun får litt nettverk og heller ikke trenger å ta alle foringer selv, og da blir det også litt lettere Tipper det går fint, jeg, hvis hun er ansvarsbevisst som du sier. Anonymkode: b5a7b...111 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2023 #14 Del Skrevet 18. oktober 2023 Ville ha startet med å la henne være forrytter først, mens du/dere lærer dere det mest grunnleggende. En 13 åring er aldri fullt ansvarlig alene, det er dere voksne som er ansvarlig. Dere må kunne ta hesten ut/inn av luftegården, ta grunnkeggendexstell som hovskraping, bytte av dekken, oppmåling av for, og sjekk etter sår/skader. Eller hvordan tenkte dere løse det en dag datteren deres blir akutt syk og dere ikke har en forrytter tilgjengelig? Anonymkode: e3281...862 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 18. oktober 2023 #15 Del Skrevet 18. oktober 2023 (endret) For tidlig, med mindre minst en av dere foreldre er hestekyndige selv. Vent et år eller to, og la henne eventuelt ha hest på helfôr en periode først. Endret 18. oktober 2023 av Lorieen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Del Skrevet 23. oktober 2023 Jeg fikk egen hest da jeg var nettopp fylt 12 år. Hesten var oppstallet på en gård ca 15 min gåtur unna. Jeg gjorde absolutt alt selv. Foring før skolen og tilbake til stallen rett etter skolen og ble der til jeg gikk hjem på kvelden. Jeg fikk ingen hjelp av noen. Det var ingen andre med hest der heller, så jeg var mutt alene, men det tenkte jeg ikke over, koste meg med hesten min. Det eneste foreldrene mine bidro med var det økonomiske og hjelp til innkjøp og bæring av for og spon. Og mating de få gangene jeg var syk. Jeg var en svært ansvarsbevisst og selvstendig unge. Så jeg vil si at det kommer an på barnet. Er utrolig takknemlig for at jeg fikk den opplevelsen og alt jeg lærte av det. Anonymkode: bbd19...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #17 Del Skrevet 9. mars Fikk hest selv når jeg var 10 år etter å ha ridd og vært i stallen til en slektning fra jeg var 6, kjøpte en varmblodstraver av alle ting. Jeg var utrolig heldig med at hun var så rolig, tålmodig og snill som hun var. Sier seg selv at min mor altså ikke hadde peiling på hest, så det var 100% mitt ansvar, og jeg elsket hvert sekund. Dette kommer ikke så mye an på alder men mer på ansvarlighet. Jeg måtte ut i stallen å møkke med feber og ørebetennelse, ut å trimme hest uansett hvor kaldt det var. Lærte mye av å ha hest, og hadde henne i 8 gode år. Anonymkode: 17286...085 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #18 Del Skrevet 9. mars Datteren vår fikk egen hest da hun var 12 år, men vi er to hestevante foreldre som har eid flere hester tidligere. Da hesten vår døde ville datteren vår ikke ha ny hest, men heller ha en på halvfòr, fordi det er mye ansvar med egen hest. Anonymkode: 27b45...6d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå