Gå til innhold

Boliglån etter betalingsanmerkninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :) 

Hvor fort etter betalingsanmerkninger (flere i flere år) det er mulig å søke om boliglån? 

Tidligere betalingsanmerkninger påvirker kredittscore? 

Alt er nedbetalt. 

Anonymkode: cbc25...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde ikke lånt penger til deg 😅

Anonymkode: b3208...45e

deg eller banken? 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalingsanmerkninger på privatpersoner forsvinner fra kredittvurderingen så fort kravet er oppgjort. I hvilken grad det påvirker kredittscoren og hvor lang tid det tar før man er tilbake på "førscore" avhenger av kredittselskapet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en eller flere av betalingsproblemene (anmerkningene) dine stammer fra noen finansinstitusjoner kan du ikke søke boliglån der senere. Dette fordi de vil finne betalingsproblemet ditt i sin interne historikk/kundesystem, selv om de ikke finner noe på kredittsjekken hos kredittsjekkselskapene. Der vil jo anmerkningene være fjernet, iht lovverket. Men intern historikk har alle banker og utlånsinstitusjoner, og der kan de velge å gi avslag om de finner ut at du har vært dårlig betaler tidligere. Og det er de selvsagt i sin fulle rett til. Det er ingen menneskerett å få lån, og ingen er pliktige å gi deg lån selv om du søker uten anmerkninger i andre registere.

Du må derfor søke ditt boliglån i en bank du aldri har misligholdt dine betalingsforpliktelser hos, som ikke har deg i sitt eget kunderegister fra tidligere.

En betalingsanmerkning hos kredittsjekkselskapene vil ikke være synlig lenger bare få dager etter at den er betalt. Altså i normale fall noen dager etter at kravet er betalt i sin helhet til inkassoselskapene. Noen ganger (unntaksvis) kan det likevel bli litt "rot på linjen" ser det ut til (iflg det jeg leser her på KG om slike saker) og en nedbetalt inkassosak blir ikke automatisk fjernet fra å være synlig. Den står der ennå. Dette må man da ringe inkassobyrået og få dem til å ordne opp i manuelt, å fjerne den. Men det er unntaksvis.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (7 minutter siden):

Betalingsanmerkninger på privatpersoner forsvinner fra kredittvurderingen så fort kravet er oppgjort. I hvilken grad det påvirker kredittscoren og hvor lang tid det tar før man er tilbake på "førscore" avhenger av kredittselskapet. 

Hva mener du med at det avhenger av kredittselskapet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva mener du med at det avhenger av kredittselskapet? 

Ulike kredittselskaper (Infotorg, Experian etc.) har ulike måter å beregne kredittscore på.

Nøyaktig hvordan de gjør dette, er forretningshemmeligheter. Derfor går det ikke an å gi ett svar på hvordan betalingsanmerkningshistorikken påvirker kredittscoreberegningen og hvor lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 time siden):

Dersom en eller flere av betalingsproblemene (anmerkningene) dine stammer fra noen finansinstitusjoner kan du ikke søke boliglån der senere. Dette fordi de vil finne betalingsproblemet ditt i sin interne historikk/kundesystem, selv om de ikke finner noe på kredittsjekken hos kredittsjekkselskapene. Der vil jo anmerkningene være fjernet, iht lovverket. Men intern historikk har alle banker og utlånsinstitusjoner, og der kan de velge å gi avslag om de finner ut at du har vært dårlig betaler tidligere. Og det er de selvsagt i sin fulle rett til. Det er ingen menneskerett å få lån, og ingen er pliktige å gi deg lån selv om du søker uten anmerkninger i andre registere.

Du må derfor søke ditt boliglån i en bank du aldri har misligholdt dine betalingsforpliktelser hos, som ikke har deg i sitt eget kunderegister fra tidligere.

En betalingsanmerkning hos kredittsjekkselskapene vil ikke være synlig lenger bare få dager etter at den er betalt. Altså i normale fall noen dager etter at kravet er betalt i sin helhet til inkassoselskapene. Noen ganger (unntaksvis) kan det likevel bli litt "rot på linjen" ser det ut til (iflg det jeg leser her på KG om slike saker) og en nedbetalt inkassosak blir ikke automatisk fjernet fra å være synlig. Den står der ennå. Dette må man da ringe inkassobyrået og få dem til å ordne opp i manuelt, å fjerne den. Men det er unntaksvis.

Takk for svar! :)

Jeg er en kunde hos Dnb bank. 

Da må jeg søke i en bank, jeg har ikke vært med i kontakt tidligere - da blir det bra regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! :)

Jeg er en kunde hos Dnb bank. 

Da må jeg søke i en bank, jeg har ikke vært med i kontakt tidligere - da blir det bra regner jeg med?

Den andre banken kan ikke se ditt betalingsmislighold hos andre banker lenger, nei, dersom anmerkningene er oppgjort og betalt.

Jeg har pga bedre renter skiftet bank to ganger og fått boliglån i banker jeg aldri har hatt kundeforhold før, helt uten problemer. De kjente ikke til meg som kunde fra før, men boliglån ble innvilget.

Prøv Bulder Bank. De har en trappeskala, og gir bedre rente jo bedre (lavere) belåningsgrad man har, men generelt også gode på renter. Merk at det er en ren mobilstyrt app bank, ingen kontorer eller pc-nettsider.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (32 minutter siden):

Den andre banken kan ikke se ditt betalingsmislighold hos andre banker lenger, nei, dersom anmerkningene er oppgjort og betalt.

Jeg har pga bedre renter skiftet bank to ganger og fått boliglån i banker jeg aldri har hatt kundeforhold før, helt uten problemer. De kjente ikke til meg som kunde fra før, men boliglån ble innvilget.

Prøv Bulder Bank. De har en trappeskala, og gir bedre rente jo bedre (lavere) belåningsgrad man har, men generelt også gode på renter. Merk at det er en ren mobilstyrt app bank, ingen kontorer eller pc-nettsider.

Så bra ! 

Andre banker du kan anbefale er?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så bra ! 

Så langt er det faktisk BulderBank som har gitt meg best vilkår, og derfor dem jeg vil anbefale i første omgang. Jeg vet ikke hva som kan være best for andre med andre inntekter og betingelser etc. Har du for eksempel noe medlemsskap i NITO eller Akademikerne og slike organisasjoner, så har de ofte forhandlet frem gunstige boliglånsfordeler i en bank for medlemmene sine. Sjekk ut dette.

Jeg har også hatt boliglån hos Dnb (er dagligbankkunde der ennå) men de var så dyre renter at jeg byttet til DinBank.no. Så gikk jeg tilbake til Dnb mot løfte om bedre renter, som de så selvfølgelig skrudde opp få måneder etterpå. Byttet da igjen, denne gang til BulderBank, som jeg ennå ikke har sett noen grunn til å bytte ut. De krever ikke at du har lønnsinngang eller dagligbanken hos dem, de gir boliglån uten dette.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (22 timer siden):

Ok, men om jeg er en kunde i DNB (ingen tidligere lånn fra de, kun inkassosaker (betalt) fra selskapene. 

Burde jeg å søke i mitt bank? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (22 timer siden):

Ok, men om jeg er en kunde i DNB (ingen tidligere lånn fra de, kun inkassosaker (betalt) fra selskapene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med "kun fra selskapene", mener du da inkassobyråene? Inkassobyråene er jo bare inndriverne, betalingskravene kommer jo fra andre kilder, blant annet banker og finansieringsinstitusjoner og slikt, alt som generer fakturaer kan gå til inkasso. 

Men hvis du aldri har hatt et lån eller et misligholdt kredittkort etc hos Dnb, kan du prøve å søke hos dem, ja, hvis du tror du har god nok inntekt. Men etter en runde med betaling av masse inkassosaker, har du klart å oppspare egenkapital da...? Det er lite sannsynlig at de gir deg lån i disse  tider uten at du kan legge frem egenkapitalen som kreves... med mindre du har en svært høy inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (27 minutter siden):

Med "kun fra selskapene", mener du da inkassobyråene? Inkassobyråene er jo bare inndriverne, betalingskravene kommer jo fra andre kilder, blant annet banker og finansieringsinstitusjoner og slikt, alt som generer fakturaer kan gå til inkasso. 

Men hvis du aldri har hatt et lån eller et misligholdt kredittkort etc hos Dnb, kan du prøve å søke hos dem, ja, hvis du tror du har god nok inntekt. Men etter en runde med betaling av masse inkassosaker, har du klart å oppspare egenkapital da...? Det er lite sannsynlig at de gir deg lån i disse  tider uten at du kan legge frem egenkapitalen som kreves... med mindre du har en svært høy inntekt?

Vi har solgt en leilighet i utlandet - da har vi nok egen kapital som er på samboeren konto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så bra ! 

Om du er ansatt i stat eller kommune, bør du søke i SPK.

Anonymkode: 7db03...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har solgt en leilighet i utlandet - da har vi nok egen kapital som er på samboeren konto :)

Da burde det gå greit, men husk at meglere kan be om dokumentasjon på hvor penger kommer fra. Hvitvaskingslover. Jeg vet imidlertid ikke om dette også gjelder egenkapitalen, eller bare kjøpesummen. Sjekk dette.

Lykke til med boliglånssøknader! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mange anmerkninger i fjor, som jeg klarte å betale. Anmerkningene ble slettet etter ca 1 uke, og da ble kredittscoren automatisk oppdatert til normal. Søkte boliglån kort tid etter, og kjøpte bolig i år 😃 veldig, veldig deilig å være fri fra inkasso! Jeg søkte boliglån i en annen bank enn jeg hadde, men aner ikke om det hadde noen betydning. Fikk tilbud fra flere banker 😊 Gratulerer med å ha fått dette fra skuldrene dine❤️

Anonymkode: a1613...9fb

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De svarene du har fått er rimelig korrekte. Samtidig så er det ikke nødvendigvis slik at dårlig betalingshistorikk = ikke lån hos samme bank.

Det er absolutt ingenting å tape på å søke, slik at om du bruker DNB idag, og ønsker å bruke DNB (det i seg selv er ikke et godt valg, men det er nå en gang den banken du oppga) så er det bedre å søke og få et avslag, enn å anta at du ikke får lån i den banken.

Angående anmerkningene, så skjer det oftere enn man skulle tro at den automatiske slettingen ikke går igjennom, så har det gått mer enn 5 virkedager fra du betalte, og anmerkningen fortsatt synes noen plass, så anbefaler jeg deg å ringe kreditor.

I tillegg, så er det verdt å nevne at du må vente med å søke til alle anmerkninger er borte. Og du må være sikker på at de er borte fra alle kredittsjekker. Flere banker gir automatisk avslag ved anmerkninger, og på de mest teknologiske plassene, så lagres dette avslaget internt, slik at om du søker om 2 uker, så vil du fortsatt få avslag pga betalingsanmerkning.

Har hørt historier om enkelte finansinstitusjoner som krever 6 måneders hvileperiode om du har fått avslag pga betalingsanmerkning, så da er det bedre å vente noen dager for lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 15.52):

Jeg hadde mange anmerkninger i fjor, som jeg klarte å betale. Anmerkningene ble slettet etter ca 1 uke, og da ble kredittscoren automatisk oppdatert til normal. Søkte boliglån kort tid etter, og kjøpte bolig i år 😃 veldig, veldig deilig å være fri fra inkasso! Jeg søkte boliglån i en annen bank enn jeg hadde, men aner ikke om det hadde noen betydning. Fikk tilbud fra flere banker 😊 Gratulerer med å ha fått dette fra skuldrene dine❤️

Anonymkode: a1613...9fb

Hei, 

Så bra! Har gjort akkurat det samme. 

Har nedbetalt alt forrige måned, har søkt i en annet bank - vi har signert kjøpekontrakten i går ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...