Gå til innhold

Politianmeldt, hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

To av mine familemedlemmer er nylig blitt anmeldt til politiet for ryktespredning. Det var såpass alvorlig at politiet bestemte seg for å ta tak i dette. 
En av disse menneskene har dessverre barn og BV har vært involvert lenge. Er det noen som vet om dette vil påvirke saken hos barnevernet? 
Mor er selvfølgelig bekymret og full i angst i tillegg og ønsker at jeg skal berolige henne. Men vet ikke hva jeg skal si. Har aldri vært borti hverken barnevernet eller politiet. 

Anonymkode: e791d...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært usannsynlig at denne informasjonen når frem til barneverntjenesten, og enda mer usannsynlig at den i nevneverdig grad vil påvirke vurderingene som gjøres der. 

Anonymkode: 45771...f32

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan ryktespredning? 

Anonymkode: 7f8e7...166

Jeg ønsker ikke å utbrodere dette. Ønsker bare svar om noen vet hva som skjer med BV. 

Skrevet

Ryktespredning er da ikke et lovbrudd, hva er det straffbare? 

Anonymkode: 3e499...881

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ærekrenkelser kanskje:)

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

§ 267, Krenkelse av privatlivets fred.

Jeg er ikke her for å diskutere hva som er blitt gjort. 

Skrevet

Høres ut som at dette må være ærekrenkelser? Det må jo være ganske grovt, ha ett stort omfang, eller pågått lenge for at noen gidder å ta tak i det.

Hvorfor gjør disse familiemedlemmene dette da?

Politiet kan vel rapportere videre, om det er grovt nok, tenker jeg .

Anonymkode: 21349...ccd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvordan ryktespredning? 

Anonymkode: 7f8e7...166

Hvilken spør du?

Anonymkode: 77161...3d7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken spør du?

Anonymkode: 77161...3d7

Hahaha:)

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

To av mine familemedlemmer er nylig blitt anmeldt til politiet for ryktespredning. Det var såpass alvorlig at politiet bestemte seg for å ta tak i dette. 
En av disse menneskene har dessverre barn og BV har vært involvert lenge. Er det noen som vet om dette vil påvirke saken hos barnevernet? 
Mor er selvfølgelig bekymret og full i angst i tillegg og ønsker at jeg skal berolige henne. Men vet ikke hva jeg skal si. Har aldri vært borti hverken barnevernet eller politiet. 

Som man reder ligger man. Hun burde ha tenkt på det før hun bestemte seg for å bedrive ondsinnet ryktespredning og omfattende ærekrenkelser. Det forundrer meg ikke om politiet og BV har måter å samarbeide på, det håper jeg hvert fall!

Anonymkode: 638d8...71b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som man reder ligger man. Hun burde ha tenkt på det før hun bestemte seg for å bedrive ondsinnet ryktespredning og omfattende ærekrenkelser. Det forundrer meg ikke om politiet og BV har måter å samarbeide på, det håper jeg hvert fall!

Jeg har ikke så mye sympati med noen av de to. Men tenker jo på sønnen hennes i dette og forløpet videre. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Høres ut som at dette må være ærekrenkelser? Det må jo være ganske grovt, ha ett stort omfang, eller pågått lenge for at noen gidder å ta tak i det.

Hvorfor gjør disse familiemedlemmene dette da?

Politiet kan vel rapportere videre, om det er grovt nok, tenker jeg .

Anonymkode: 21349...ccd

Det er veldig alvorlig og jeg skammer meg på deres vegne.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Politet melder videre til barnevern hvis de har mistanke om at barnas ve og vel er i fare. Barnevernet får ikke automatisk en melding når mor eller far blir anmeldt eller etterforsket for noe, selv ikke når de allerede er involvert. Det må fysisk meldes inn av noen. 

Anonymkode: 4a680...6ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det forundrer meg ikke om politiet og BV har måter å samarbeide på, det håper jeg hvert fall!

Politiet og barnevernet samarbeider i massevis, men begge instanser er godt regulerte av lovverk (og ja, det er vanlig at dette følges - selv om det vil være folk på dette forumet som insisterer på det motsatte).

Politiet har lavere terskel enn alle andre offentlige instanser for når de har lov å kontakte barnevernet uten samtykke, så det er ikke umulig  at det kan gjøres her. Men det er heller ikke vanlig at foreldres kriminalitet i seg selv utløser melding til barnevern, med mindre det er snakk om ting som åpenbart kan påvirke omsorgsevne. Dette er typisk vold i nære relasjoner, grov vold utenfor familien, rusmisbruk, befatning med overgrepsmateriale, psykiatribetingede politutrykninger m.m. 

Anonymkode: 45771...f32

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Politiet melder i fra til BV dersom de mener det er det riktige, så det varierer fra sak til sak. I dette tilfellet er jo allerede BV involvert, så hvis det allerede er kommunikasjon mellom politi og BV får BV informasjon. 

Anonymkode: a005a...5d0

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen kan svare deg uten at du gir et bilde av omfang.
Å bli anmeldt fører ikke til bekymringsmelding til BV.

Men det virker jo som det er noe større enn å bare bli anmeldt, siden du spør.

Skrevet
anon321 skrev (2 minutter siden):

Ingen kan svare deg uten at du gir et bilde av omfang.
Å bli anmeldt fører ikke til bekymringsmelding til BV.

Men det virker jo som det er noe større enn å bare bli anmeldt, siden du spør.

BV er involvert fra før av. Saken er veldig alvorlig. Jeg ønsker ikke å avsløre identiteten til disse to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

BV er involvert fra før av. Saken er veldig alvorlig. Jeg ønsker ikke å avsløre identiteten til disse to. 

Og det er helt greit. Men som sagt, ingen kan gi deg noen råd eller innsikt i noe du ikke vil utdype.
Det blir som å spørre om: Kan det få konsekvenser for meg om jeg kjører for fort?
Svaret er: Ja. 

• Nyttig 3
Skrevet

Selvfølgelig kan det ha noe å si for saken, det sier jo veldig mye om denne personen som gjør sånt. Ikke at det er avgjørende, men det påvirker jo totalbilde av vedkommende og dets evne til gode vurderinger blant annet. 

Anonymkode: 0dc0b...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...